Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-14, 21:43
  #1
Medlem
360STARs avatar
Hej,

Mitt ny inskaffade citronträd växer så det knakar men alla äldre blad som redan satt på börjar nu trilla av. Även de blommor som fanns har trillat av. Nya blad på de som i början bara var skott växer så det knakar men är rädd att trädet inte mår bra.

Ska jag plantera om det kanske?

Vattnar varannan dag med vatten och 1 gång i veckan med näring.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

//MrCitron
Citera
2017-04-14, 21:58
  #2
Medlem
Vid denna tid på året brukar växter inte behöva extra näring om jorden är någorlunda fräsch.
Citera
2017-04-14, 22:01
  #3
Medlem
360STARs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaintCosme
Vid denna tid på året brukar växter inte behöva extra näring om jorden är någorlunda fräsch.

Tror du detta kan vara anledningen till att den tappar endast de nedre bladen? Vänligen utveckla i så fall

//MrCitron
Citera
2017-04-14, 22:06
  #4
Medlem
Brukar vara vanligt vid övergödning att växterna tappar sina blommor. Själv odlar jag tobak, chili och tomater och är väldigt försiktig med extra gödning. Gödningen kommer först fram när frukterna börjar synas, oftast framemot juni juli.

Men ok jag har ingen erfarenhet av citronträd. Men har erfarenhet av att jag dödat växter pga för mycket näring i växtens tidiga skede.
Citera
2017-04-14, 22:09
  #5
Medlem
360STARs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaintCosme
Brukar vara vanligt vid övergödning att växterna tappar sina blommor. Själv odlar jag tobak, chili och tomater och är väldigt försiktig med extra gödning. Gödningen kommer först fram när frukterna börjar synas, oftast framemot juni juli.

Men ok jag har ingen erfarenhet av citronträd. Men har erfarenhet av att jag dödat växter pga för mycket näring i växtens tidiga skede.


Tackar, kanske värt att prova
Citera
2017-04-19, 13:20
  #6
Medlem
Angerods avatar
Vattna Varannan dag låter väldigt ofta. Generella råd är att vattna mer sällan och större mängd. De flesta växter trivs med att jorden torkar ut emellan vattningarna och fler krukväxter dränks än torkar ut i de svenska hemmen. Och om man ser till vart citroner växer vilt / odlas så inte regnar det varannan dag.
Men det borde väl vara rätt enkelt att söka efter skötselråd? Är ju ändå en rätt populär växt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback