Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-14, 19:38
  #1
Medlem
dialektikers avatar
Köpte min mobiljävel Samsung A3 på Telia i butik. Tänkte att det kan ju vara lite skönt för mig att handla den i butik, då jag inte är så hemma på det här - med det tekniska, så att säga.
När mobilen vägrar ladda fullt, har de obenäget till slut tagit in den på verkstan. Inte kan man köpa batteriet själv, för det är ett sånt där inbyggt batteri, som kunder inte kan byta själv (det är någon syra i de batterierna). Blir så förbannad bara på det.
De GÖR SÅ HÄR MEDVETET, för att man som kund ska ge upp, och hiva sin gamla mobil, och köpa ny, så fort den krånglar. HUR GÅR DETTA IHOP MED MILJÖTÄNKANDE????
(OBS: Detta är ju inte själva butikens fel, utan det är kapitalisttänkande. Att folk ska köpa nytt, istället för att reparera själva.)

Iallafall, när man äntligen får tillbaka mobilen efter en hel vecka (en HEL vecka för att byta detta batteri), så fungerar den ändå inte. Det där batteriet vill inte ladda fullt.
Hur svårt ska det vara för den där verkstan??? De kan kolla den lite kanske på en gång, och se om det inte är något skit som fastnat någonstans? Kontrollerat att ytterligare grejer sköter sig i mobilen?
Jag vet inte. Jag är inte teknisk.
Men mobiler ska tydligen folk slänga på löpande band, och köpa nya och förstöra vår planet ytterligare?
Och de i butikerna är fullständigt blåsta när man kommer in. De låtsas som de regnar,
och dessutom så låtsas de som de inte begriper någonting när man som kund redogör för problem med den tekniska apparaturen.
Någon som känner igen?
__________________
Senast redigerad av dialektiker 2017-04-14 kl. 19:42.
Citera
2017-04-14, 20:11
  #2
Medlem
Blaze.s avatar
Det finns absolut inget miljötänk när det kommer till mobiler, allt för att tjäna mer pengar.. Det finns dock ett telefonbolag som säljer miljövänligare mobiler där du kan byta ut det mesta i telefonen själv. Fairphone dock en aning dyrare än en "vanlig" telefon men säkert värt i längden.
Citera
2017-04-14, 20:30
  #3
Medlem
Det är oftast rätt enkelt att byta inbyggda batterier. Har bytt på flera.
Citera
2017-04-14, 21:08
  #4
Medlem
dialektikers avatar
Vad är det för fel på mobilen tror ni, när den ändå inte vill ladda fullt, trots att de påstår att det har bytt batteri? Är de taffliga och inkompetenta på en sån där verkstad?
Är de urusla på själva handlaget också, för att de vill att man istället ska köpa ny?
Vilka fler åtgärder kan jag tala om för dem, kort sagt, att de ska göra?
Citera
2017-04-14, 21:11
  #5
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Det är oftast rätt enkelt att byta inbyggda batterier. Har bytt på flera.

Just på A3 är det ju inte "überenkelt", men visst kan man fixa batteribyte om man är någorlunda händig. Man behöver ju ta isär onödigt mycket, tycker jag. (Se film)
https://youtu.be/AZTtRQZWH50
Citera
2017-04-14, 21:12
  #6
Medlem
dialektikers avatar
De verkar ha tummen mitt i hand som sagt.
Jag tänkte säga till dem att de kan kolla om det ligger något skräp i vägen.
Och att de kan kontrollera alla interna kontakter.

Det de själva försöker med, mot mig som kund, det är att de skyller på laddsladdar. Varför skulle det vara fel på alla mina laddsladdar helt plötsligt, bara sådär? Nu har jag testat ett antal.
De försöker bara skylla ifrån sig, misstänker jag?
Citera
2017-04-14, 21:29
  #7
Medlem
dialektikers avatar
"Den laddar ju!" tyckte en teliaförsäljare i butiken idag. När vi testade en stund att ladda i deras laddsladdar.
Så sa hon att jag skulle gå hem och ladda den och ta tid. Och hon sa, att för att ladda den 100% så skulle det ta 2,5 timmar. Testade här hemma. Det tog 2,5 timmar att ladda 44%. Ja, så den laddar urdåligt, trots att den varit inne på verkstan.
Misstänker att de satt ett second hand batteri i den kanske, så himla obenägna de är att ta in ens mobil överhuvudtaget.
Jo, förresten.
Då man ska lämna in den, så "hotar" de med, att man ska komma att få betala 350 spänn (eller vad det var?) om de inte hittar något fel i den.
Bara det skrämmer bort kunder från att orka lämna in sina mobiler.
Folk ger upp, och köper en ny mobil istället.

Varför gör inte miljömuppar någonting åt denna katastrofala planetmördar-kapitalism?
__________________
Senast redigerad av dialektiker 2017-04-14 kl. 21:33.
Citera
2017-04-14, 21:40
  #8
Medlem
kraftfoders avatar
Min A3 laddar till 100% på cirka tre timmar. Men det är "bluffprocent", vill jag verkligen ha 100% (som inte tickar bort på halva tiden, utan håller en hel dag) så får jag nog ladda den sex timmar kanske. Tar aldrig tiden då jag laddar den när jag sover. Laddar telefonen via en USB-hub som alltid är på.
Citera
2017-04-14, 21:47
  #9
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Det är oftast rätt enkelt att byta inbyggda batterier. Har bytt på flera.

Gratulerar dig som kan byta inbyggt batteri. Inget jag ger mig på.

Sen vet man ju inte om det är själva batteriet som krånglar. De har ju haft den inne på verkstan och jag sa ju till dem att de skulle byta batteri,
men jag litar inte ett skit på de där säljarna.
De "är så upp i det blå" om man försöker ta upp något om apparaturen, i butiken. De låtsas att de inte förstår vad man menar, de säger "du riskerar att få betala om vi inte hittar något fel på mobilen." de skyller på laddsladdar osv.
__________________
Senast redigerad av dialektiker 2017-04-14 kl. 21:51.
Citera
2017-04-14, 22:33
  #10
Medlem
Det är du som konsument som väljer planetens framtid. Att köpa billiga mobiler från Asien är inte rätt väg att gå. Apple's mobiler är klart dyrare men då får man också service under lång tid. Dessutom återvinner Apple gamla iPhone som blir till "refurbished" eller tas om hand. Apple supportar sina iPhone under lång tid till skillnad från samsung, iPhone 5 från 2012 får fortfarande senaste programvaran.
Själv använder jag fortfarande en iPhone 4S från 2011. Har fått laddaren och kabeln utbytt av Apple långt efter att garantitiden har gått ut.
Men som blaze nämner så är fairphone ett bättre alternativ.

När köpte du din samsung A3? Du har normalt ett års garanti på fabrikationsfel.
Citera
2017-04-15, 11:19
  #11
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tab4Active
Det är du som konsument som väljer planetens framtid.

Välja planetens framtid genom att köpa Apple? Apple står för den absolut högsta form av kapitalism. Dels gör de sina kunder livegna genom att folk är TVUNGNA att köpa deras tillbehör för produkten man köpt. Det finns något som heter industristandard. Väldigt viktigt för att utveckla produkter framåt, att produkttillverkare har det. Apple stämmer andra företag som apar efter dem. Visst Apple är inte ensam om att inte köra industristandard, men de är värst.
Om vi tar det här exemplet med batteriet till telefon. Igår köpte jag ett batteri till min gamla telefon, som jag använder istället för min Samsung A3 som har inbyggt batteri. Det kostade 230 kronor.
Ett lika kraftfullt litiumbatteri (18650) som finns i verktyg och datorer kostar 60 spänn. Men att telefonföretagen håller på som de gör att undvika industristandard, gör att den här kapitalistutvecklingen rullar på.
Apple är dock VÄRST på detta!!

För övrigt. Detta med inbyggda batterier på telefoner, var det Apple som började med, och just den grejen har andra produktutvecklare hakat på. (Apple har väl lärt sig att man inte kan stämma produkttillverkare för allt?)

Men Apple är fullständigt utvecklingsfientliga då det gäller deras produkter. De skiter i sånt som heter industristandard och gör det omöjligt för folk.
Detta är högsta formen av kapitalism.
Var glad för att iallafall urtagen är standard på våra mobiler (där har vi iallafall en industristandard-grej som gått igenom) så vi kan använda samma sorts kablar.
Citera
2017-04-15, 14:14
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Välja planetens framtid genom att köpa Apple? Apple står för den absolut högsta form av kapitalism. Dels gör de sina kunder livegna genom att folk är TVUNGNA att köpa deras tillbehör för produkten man köpt. Det finns något som heter industristandard. Väldigt viktigt för att utveckla produkter framåt, att produkttillverkare har det. Apple stämmer andra företag som apar efter dem. Visst Apple är inte ensam om att inte köra industristandard, men de är värst.
Om vi tar det här exemplet med batteriet till telefon. Igår köpte jag ett batteri till min gamla telefon, som jag använder istället för min Samsung A3 som har inbyggt batteri. Det kostade 230 kronor.
Ett lika kraftfullt litiumbatteri (18650) som finns i verktyg och datorer kostar 60 spänn. Men att telefonföretagen håller på som de gör att undvika industristandard, gör att den här kapitalistutvecklingen rullar på.
Apple är dock VÄRST på detta!!

För övrigt. Detta med inbyggda batterier på telefoner, var det Apple som började med, och just den grejen har andra produktutvecklare hakat på. (Apple har väl lärt sig att man inte kan stämma produkttillverkare för allt?)

Men Apple är fullständigt utvecklingsfientliga då det gäller deras produkter. De skiter i sånt som heter industristandard och gör det omöjligt för folk.
Detta är högsta formen av kapitalism.
Var glad för att iallafall urtagen är standard på våra mobiler (där har vi iallafall en industristandard-grej som gått igenom) så vi kan använda samma sorts kablar.
Självklart är det upp till oss som konsument att välja rätt produkter för planetens framtid. Och det är inte att välja billiga produkter från Asien. Dessa billiga kablar med "industristandard" du nämner kan mycket väl innehålla bly, kvicksilver, beryllium och bromerade flamskyddsmedel. Men så länge det är billigt så bryr du dig inte. Däremot anser du att ett företag som tar hand om sina produkter på ett miljövänligt sätt är ett kapitalistiskt svin.
https://www.apple.com/se/environment/
Apple har även egna service-center där man som konsument får råd och service på sina produkter. För att inte tala om Apples utbytesprogram där man som konsument får sin enhet reparerad eller utbytt utan kostnad.
Jag har fått ny laddare och kabel till min iPhone 4S och som du kanske vet så är den från 2011. Använder fortfarande orginalbatteriet men funderar på att byta ut detta då det knappt håller en dag. Jag klarar av att lossa tre skruvar själv och byta batteriet.

Jag nämnde även mobilen fairphone men du verkar inte ens bry dig om det.
Du är bara förbannad för att din billiga samsung inte fungerar och det beror på att Apple har valt en annan standard...

Har du fått ordning på din billiga industristandard samsung A3?

Varför startar du en ny tråd som går ut på att hata Apple när det är samsung du har problem med.
__________________
Senast redigerad av Tab4Active 2017-04-15 kl. 14:56.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback