Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-14, 19:11
  #1
Medlem
0ldMans avatar
Någon här som dricker mate? Tycker det är mycket bättre än kaffe och te. Kaffe gör mig nervös och stirrig men yerba mate gör mig lugn och harmonisk samtidigt som man blir lite pigg.
Citera
2017-04-14, 20:28
  #2
Medlem
Är väl gott, men har inte riktigt fattat vad det är för effekt man ska få...? Lite placebo kanske... INte för att det är något fel med det haha... Kan säkert vara lite lugnande att dricka yerba.
Citera
2017-04-15, 08:58
  #3
Medlem
Var får du tag på det?
Citera
2017-04-15, 11:20
  #4
Medlem
0ldMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinaSpirulina
Var får du tag på det?
Jag köper från arabaffär. Tror det finns i hälsokostaffärer också men lär vara dyrare. Glöm inte köpa sugrör också!
Citera
2017-04-16, 20:53
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
Jag köper från arabaffär. Tror det finns i hälsokostaffärer också men lär vara dyrare. Glöm inte köpa sugrör också!

Gillar inte mate. Aldrig träffat på någon som dricker det i Sverige.
Citera
2017-04-19, 00:55
  #6
Medlem
Marquesos avatar
Det är gott ibland som variation till det vanliga teet. Har ingen kalebass dock, får ta och införskaffa en så småningom. En del jobb med dem dock, men det ska väl gå att lära sig. Sen det där med heta drycker och sugrör... är ordentligt känslig för värmen, bränner mig så gott som varje gång.

Har inte testat olika smaker, har du något speciellt att rekommendera?
Citera
2017-04-20, 19:12
  #7
Medlem
0ldMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinaSpirulina
Gillar inte mate. Aldrig träffat på någon som dricker det i Sverige.
Varför gillar du inte det? Nej det är inte jättevanligt i Sverige
Citera
2017-04-20, 19:14
  #8
Medlem
0ldMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marqueso
Det är gott ibland som variation till det vanliga teet. Har ingen kalebass dock, får ta och införskaffa en så småningom. En del jobb med dem dock, men det ska väl gå att lära sig. Sen det där med heta drycker och sugrör... är ordentligt känslig för värmen, bränner mig så gott som varje gång.

Har inte testat olika smaker, har du något speciellt att rekommendera?
Har bara köpt två olika. Kommer dock inte ihåg vad de heter för jag slänger förpackningarna och häller upp yerban i burk. Står inte på svenska så så svårare att komma ihåg vad dom heter.
Citera
2017-04-20, 21:56
  #9
Medlem
Marquesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
Har bara köpt två olika. Kommer dock inte ihåg vad de heter för jag slänger förpackningarna och häller upp yerban i burk. Står inte på svenska så så svårare att komma ihåg vad dom heter.
Ja, samma här. Såg vid en snabb googling att det finns smaksatta varianter, men har aldrig testad dem. Någon gång kanske. Ett stort paket räcker ju så himla länge.
Citera
2017-04-25, 12:40
  #10
Avstängd
jag dricker det hela tiden, köper Taragui 500gr på en te-butik i odenplan.
Citera
2017-05-02, 11:25
  #11
Medlem
storpungens avatar
Jag är torsk på mate. Beställde nyss ywrba mate från tysklad för 1000 spänn på mate-tee.de. Bättre än kaffe och annat te. Tycker det ger en varm, mjuk, avslappnad energi. Så är det gott också. Smakar hö/gräs/trä/litet tobak, litet rökigt..
Citera
2017-05-02, 19:59
  #12
Medlem
0ldMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storpungen
Jag är torsk på mate. Beställde nyss ywrba mate från tysklad för 1000 spänn på mate-tee.de. Bättre än kaffe och annat te. Tycker det ger en varm, mjuk, avslappnad energi. Så är det gott också. Smakar hö/gräs/trä/litet tobak, litet rökigt..
Ja visst är det härligt. Mycket bättre än den stissiga och nervösa "ruset" man får av för mycket kaffe. Mate kan man dricka litervis av utan bieffekter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback