Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-20, 19:13
  #205
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfysiker

Förvarar ni några tillhyggen hemma för att försvara er? Jag har en elpistol och en jaktkniv i en låda i hallen. Även om jag hoppas att jag aldrig behöver använda dem är ingenting säkert numera i det mångkulturella Sverige.

Halvautomatiskt gevär och pumphagel (lagligt i vapenskåp), batonger och knivar. Innehavet har annat syfte, men jag skulle inte dra mig för att använda dem i en skarp nödvärnssituation. Man vet aldrig...
__________________
Senast redigerad av WordWarrior 2017-04-20 kl. 19:18.
Citera
2017-04-21, 11:04
  #206
Medlem
En bekant till mig gick bort för ett par år sedan och han var då långt över 80 år. Förra sommaren tog jag vägen förbi hans ställe och såg en yngre man på gården. Klev av och hälsade och berättade att jag var lite bekant med han som bodde där innan.

Vet du något om varför han hade knivar undangömda överallt? frågade den nya ägaren och berättade att det fanns knivar undanstuckna överallt.

Ja fy vilket samhälle vi fått där gamla är rädda och har orsak till det. :-(

Hör väl själv till de som går runt och stöter och blöter om jag skall skaffa mig en ny hobby.
Citera
2017-04-21, 11:05
  #207
Avstängd
Har alltid en stor kökskniv under sängen då jag haft inbrott många gånger. Det jag märkt dock är att det räcker att visa att man finns för att dom fega jävlarna ska lägga benen på ryggen
Citera
2017-12-14, 21:27
  #208
Avstängd
Väldigt diskret. Inte ens min sambo vet om att det finns vapen i hemmet. När ett hot existerar utifrån blir det en naturlig reaktion av människan att vilja försvara sig och sin familj i osäkra tider. Det kan hända blixtsnabbt, det kanske aldrig händer under hela ens livstid? Att vara förberedd är vad det handlar om. Man vill vara den som jagar bytet och inte bli bytet skulle något inträffa, en terrorist försöker bryta sig in exempelvis. Vad ska en göra då? Ringa polisen? De hinner aldrig fram i tid för att "rädda en". Terrorister är ett verkligt scenario idag, det är dumheter att förneka detta.
Citera
2020-02-28, 15:21
  #209
Medlem
Efter inbrottsförsök på landet så har jag funderat på olika scenarier. Realistiskt sett så är det inte aktuellt med skjutvapen eller dylikt, diverse tillhyggen är basic. Hund finnes.

Bland det bästa och säkraste komplement jag kommit fram till är någon slags försvarsspray och ljud/larm.
Överfallslarm, dörrlarm etc är inte så mycket att diskutera. Väldigt bra att påkalla grannars uppmärksamhet osv.

Min fråga är därför om det finns hushållskemikalier eller andra produkter som inte orsakar bestående men på person eller skador inomhus, men ändå är effektiva som förblindande, avskräckande, inkapaciterande? Som är enkla att få tag på och inte så dyra. Jag skulle inte sätta min tillit till kommersiella produkter som tar slut fort och är dyra som fasen, samt troligen bara räcker mot en person. Enda vettiga jag sett är en ren mentholspray utan färg (för användning i bil t.ex. där man inte vill sabba inredningen).

Vilket forum passar denna fråga bäst i? Vetenskap - Kemi..? Tack på förhand!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback