Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-14, 15:53
  #1
Medlem
Hej. Vi har en LG tv 50PJ250N som vi har kopplat ett surround system till (Philips HTS3520). Surroundljud går via Scart uttaget men nu har vi skaffat en appletv. Den går via HDMI men vi vet inte hur vi ska kunna spela ljudet från Appletvn till surroundet. När man kör HDMI är det bara själva tvhögtalarna som spelar och vi vet inte hur vi ska kunna koppla det. Tvn har 1 HDMI uttag IN och surroundljudet har 1 HDMI OUT. Någon som kan hjälpa till?
Citera
2017-04-14, 16:32
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Generellt är det bättre att skaffa en "Stereo" med HDMI ingångar och 1 utgång (till TV'n).
Då kopplar du in alla HDMI "utgångar" till "Stereon" och byter helt enkelt "kanaler" med "Stereon"...

Då får du det bästa ljudet från alla ingångar.

TV'n kan ibland ha någon annan digital (optiskt) utgång du kan koppla till "Stereon" också då blir det lite samma effekt men TV'n styr.

Generella termer men antingen så låter du stereon ta emot alla och du använder den fjärrkontrollen för att byta (TV spel's ljud, TV-ljud, Apple TV ljud osv) eller så låter du TV'n göra det men det sista ljudet ifrån TV'n går till Stereon (helst optiskt).
Citera
2017-04-14, 16:50
  #3
Medlem
Tvonds avatar
Skeptisk till att det går med den setupen du har tyvärr , tvn har optisk ljud ut och Philips saken har ingen optisk in vad jag kan se i manualen ej heller någon hdmi in bara ut .

Så slutsatsen är att det inte går , bästa är byt ut Philipsen mot en riktig hemmabio receiver och plugga in dom enheter du vill koppla in den.
Citera
2017-04-14, 17:28
  #4
Medlem
patrik-wids avatar
Det finns omvandlare ifrån optiskt till analogt att köpa.
En sådan här till exempel: https://www.kjell.com/se/sortiment/l...andlare-p68907

Jag har aldrig testat en sådan själv, så jag vet inte hur bra ljudkvaliteten blir.
Citera
2017-04-15, 03:46
  #5
Medlem
Tack alla för hjälpen! Vi har detta i vår sommarstuga så vi har nog inte lust med ett värsting ljud då det lätt blir inbrott tyvärr, men jag ska ta upp detta med pappa. Tusen tack för alla tips!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback