Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-14, 21:06
  #13
Medlem
Jag är glad att jag själv inte är döv och jag tänker ibland på hur det skulle vara att inte kunna höra.
Hur jobbigt det skulle vara i sociala sammanhang och när man är ute i trafiken(gående/cyklande).
Det är därför jag inte lyssnar på musik med hörlurar när jag färdas ute.
Jag vill höra vad som närmar sig och helst från vilket håll.
Men i övrigt så tänker jag inte så mycket på döva och deras situation.
Citera
2017-04-14, 21:14
  #14
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sosweet
Det var ju en välsignad tur för Dig då!

Okej, Du kanske kan ha någon poäng där med tangentbordet, men mer då? Vad kan en döv person bidra med för lösning i vardagliga problem som inte en hörande kan? (Alltså inte lösning som är till för att underlätta för den döve själv eller dennes medsystrar/bröder)?
Jag har fler grejer, men allt vill jag inte nämna eftersom jag tror att jag kan utveckla det själv. Men jag har lärt mig jättemycket av handikappade, deras problem och hur de hanterar sin vardag.

En bra fråga angående de dövas områden! Jag vet inte. Jag har aldrig tittat på deras alternativa lösningar. Jag har endast tittat på blinda och rörelseförhindrade än så länge.

Kanske inget, kanske något, kanske mycket. Det enda verktyget jag för tillfället kan komma på som de använder är teckenspråk (använder de något mer?). Teckenspråk används redan inom vissa andra alternativa områden, som hos insatsstyrkor/soldater och i sport, där man inte kan kommunicera snabbt via ljud. Har svårt att komma på någon mer potential där dock. Men därför finner jag intresse för att lära mig mer i tråden.

Använder döva något mer verktyg, TS?

Citat:
Ursprungligen postat av sosweet
Notera att jag inte försöker vinna en debatt här, jag är öppen för allt, jag bara konverserar och byter tankar.
Bara bra! Jag har inte heller något emot nya perspektiv, så fortsätt gärna att ifrågasätta, fundera och komma med tankar


Edit: Jo! Vissa hörselnedsatta kan använda hörapparater. En maskin som helt enkelt tar emot vibrationer och skickar vidare vibrationerna på annat sätt så att deras hjärna på något sätt kan ta emot det input som gått förlorat. På senare tid direkt in i skallbenet.

Detta går att vidareutveckla. Med den metoden så kan du ge dig själv fler sinnen. Tänk dig en apparat som tar emot annan input (strålning, elektromagnetism, infrarött (värme) m.m).

Det hade kunnat ge dig förmågan att "höra" strålning, elektromagnetism, m.m.
"Men man kan ju ha en vanlig senstor och sen bara kolla på sensorns skärm!" kanske man tänker nu. Ja, men det ger dig inte chans att "bli ett" med det. Du måste ha det jämt för att kunna "bli ett" med den. Du måste vänja dig vid vad som är irrelevant eller viktigt. Tänk om du hade förmågan att t.ex. höra värme/elektromagnetism/infrarött/ultraviolett på avstånd till vardags. Tids nog hade hjärnan vant sig, och du hade kunnat "sehöra" på långt avstånd om en platta är på i köket. Du hade kunnat "sehöra" när folk är varma eller kalla, och därigenom lärt dig känna igen nervositet, kärlek eller lögner på ett helt annat sätt. Med elektromagnetism så hade du alltid vetat vad som var norr, söder och väster och öster, du hade liksom kunnat "sehöra" det, du hade fått ett kompass-sinne.


ELLER!

Tänk om man började använda detta på ett barn innan synapserna är helt "färdigklippta", och de är mottagliga för att lära sig att hantera sina sinnen, och koppla det direkt till några neuroner i hjärnan. Ungen hade fått helt nya sinnen som är helt olikt allt vi har idag, och lärt sig hantera det på ett helt annat sätt. Vissa havsdjur använder elektromagnetism för att känna om någon annan organism befinner sig i närheten, så det går. Deras precision hade blivit helt annorlunda. En sann cyborg.
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2017-04-14 kl. 21:50.
Citera
2017-04-14, 21:20
  #15
Medlem
Missplacedgunks avatar
De är underlägsna helt enkelt.
Citera
2017-04-14, 21:21
  #16
Medlem
MelPoomenes avatar
Bilden jag har av döva, förutom den översättaren på SVT, är en arab i Aftonbladet.
Han tyckte att terrorattacker måste organiseras bättre för den gruppen.

Det är typ det bilden. Döva arbetar på SVT eller är araber!
__________________
Senast redigerad av MelPoomene 2017-04-14 kl. 21:28.
Citera
2017-04-14, 22:07
  #17
Medlem
Ok min summering av denna tråd är att de flesta här verkat vara intresserade av teknologin bland döva.

Vilka alternativa superkrafter de skulle kunna tänkas att ha.

Och sen några tänker "tragiska sociala liv".

Ja, teknologin. Jag själv har svårt för att en del verkar se döva som robotar. Och dessutom jämför dem med andra funktionshindrade. Att vara döv är mer än ett handikapp. Just för att det ingår ett språk och kultur och otrolig sammanhörighet inom gruppen. De flesta som är handikappade är just svenskar och pratar svenska men med något funktionshinder men här blir det annorlunda. Oftast ser döva sig som en minoritet, folkgrupp som pratar ett annat språk snarare än folk som är handikappade.

Jag tror inte det finns några superkrafter. En döv är tragisk nog nästan för vanlig för att göra en seriefigur av. Beethoven var döv, han som uppfann telefonen var döv. Men Beethoven kan nog jämföras med Einstein. En övermänniska. Det är naturligt att man som döv oftast inte är särskilt intresserad av musik.

Det här tragiska sociala livet. Jo det beror helt och hållet på hur man ser på saken. Visst blir det så att man skriver på mobilen när man kommunicerar med folk på krogen eller på busshållplatsen (hur många svenskar kommunicerar med folk på busshållplatsen förresten, känns inte riktigt som ett stort problem). Men däremot är den inre sociala kretsen extremt tajt. Du kan säga hej till vem som helst i världen om ni båda är döv. Och man välkomnar varandra på ett helt annat sätt. Så de flesta döva har många vänner utspridda över hela världen.
__________________
Senast redigerad av tilda-s 2017-04-14 kl. 22:11.
Citera
2017-04-14, 22:19
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Gör gärna det, hade varit coolt

Har du något exempel på hur det skulle kunna utspela sig?

Ja att många har tolkningsföreträde när det handlar om teknologin. Läkare propsar på hörapparater när döva själva oftast tycker det fungerar bättre med teckenspråk.

Det är nästan alltid någon som inte alls vet någonting om döva som säger "döva är puckade som vill ha det sådär, det är klart att det är bättre om man gör det på ett annat vis"

T.ex. Vill de flesta döva ha dövskolor med bra kvalité på teckenspråk i undervisningen då man av erfarenhet vet att det är så man får kunskap på bästa sätt. Men läkare och föräldrar har en tendens att vilja att döva ska gå i skolor med hörande elever så att de kan lära sig tala. Men oftast med resultat att man blir lite utanför kompisgänget då man missar vad som sägs. Man missar dessutom vad som sägs i lektionerna. Sen för att bli vuxen o inte kunna studera på universitet för där kan man varken höra på grund av ljudmiljön men inte heller använda teckenspråkstolk då man inte behärskar det. Man väljer bort kunskap för att kunna "tala". Hörseln kommer ju vara densamme, det är inget som man kan träna upp.

Det är mycket såna här smådetaljer som döva vet sen länge men folk på gång och gång upprepar historien för "handikappade" människor kan väl inte veta vad som är bäst för dem.

Något många oftast blir rasande över det är att många döva säger de inte ens vill bli hörande. De trivs precis som de är och de anser att vara döv har gett dem så mycket mer. Så kommer ickedöva och säger "ni är inte kloka". Men precis som en man inte vet hur det är att vara kvinna och vice versa så kommer en hörande aldrig förstå hur det är att vara döv och en döv kommer inte heller förstå hur det är att vara hörande. Men det är väl helt okej, inte vill jag vara kille bara för jag inte vet vad det är. Jag är nöjd som tjej.
Citera
2017-04-14, 22:35
  #19
Medlem
Tänker sällan på döva människor. Men de få gånger jag tänkt på dem så har jag konstaterat att vi hörande och de döva av nödtvång lever i parallella samhällen eftersom vi inte pratar samma språk.

Tycker nästan att teckenspråk borde få status som minoritetsspråk och alla få någon sorts basickurs i teckenspråk i grundskolan.
Citera
2017-04-14, 22:37
  #20
Medlem
När jag var ung så hade jag ett förakt mot döva personer men idag har jag inget emot de. Jag hade bara mött några rötägg men idag är de som vilka personer som helst fast de har bara haft lite otur. Tyvärr är jag inte skicklig på teckenspråk så jag kan inte kommunisera på deras språk.
Citera
2017-04-15, 01:03
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AkiraKurosawaFan
När jag var ung så hade jag ett förakt mot döva personer men idag har jag inget emot de. Jag hade bara mött några rötägg men idag är de som vilka personer som helst fast de har bara haft lite otur. Tyvärr är jag inte skicklig på teckenspråk så jag kan inte kommunisera på deras språk.

Intressant, kände du förakt gentemot alla på grund av några? Vad hade de gjort ?
Citera
2017-04-15, 01:04
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinaSpirulina
Tänker sällan på döva människor. Men de få gånger jag tänkt på dem så har jag konstaterat att vi hörande och de döva av nödtvång lever i parallella samhällen eftersom vi inte pratar samma språk.

Tycker nästan att teckenspråk borde få status som minoritetsspråk och alla få någon sorts basickurs i teckenspråk i grundskolan.

Har samma tanke. Vore det inte awesome om alla lärde sig lite i grundskolan. Blir tyvärr en kostnadsfråga.
Citera
2017-04-15, 09:50
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tilda-s
Intressant, kände du förakt gentemot alla på grund av några? Vad hade de gjort ?

Nej det kan jag inte påstå att det var alla. Eftersom jag inte var bra på teckenspråk så hade jag väldigt svårt att kommunicera med dem. så man fick höra många rykten om bråkstakar men om det är en tillräckligt stor grupp så kommer det alltid finnas elaka personer.

Jag kan förstå varför döva vill gärna ha sin utbildning på teckenspråk med tanke på vår skolväsende historia. Vem vet dock vad som händer med tekniken i framtiden kanske det finns maskiner som tar ljudvågor och gör det till text. Det är deras val vilka system de vill använda om det utvecklas i framtiden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback