Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-14, 13:45
  #1
Medlem
Jag planerar att köpa en liten dator, typ konsol-storlek. Den kommer bara att användas till att spela spel på, ingen lagring av filmer, bilder eller dokument. Eftersom det bara kommer vara en leksak till mig så får den inte vara för dyr. För stunden ligger smärtgränsen på 8500:-

Spelen som kommer köras är ur Total war serien, och nu är det Warhammer:Total war som gäller. Hyfsad hög grafik och frames på 45-60 under de stressiga momenten i spelet är ett krav. Jag vill självklart att datorn är lite framtidssäkrad, jag tänker att datorn ska duga under ett 3års perspektiv.
Jag har fått upp ögonen för den här datorn men undrar om den kanske inte är lite överkvalificerad för vad jag har beskrivit.
http://cdon.se/hemelektronik/asus-m80cj-oculus-nr002t-gamingdator-p39443778
.
Är den något att hänga i julgranen eller kan jag få en bättre lösning genom att köpa i delar och bygga själv? Jag behöver t.ex inte en lagrings hdd och och SSDn behöver inte vara så pass stor som den är på denna
__________________
Senast redigerad av Njeet 2017-04-14 kl. 13:48.
Citera
2017-04-14, 14:26
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Njeet
Jag planerar att köpa en liten dator, typ konsol-storlek. Den kommer bara att användas till att spela spel på, ingen lagring av filmer, bilder eller dokument. Eftersom det bara kommer vara en leksak till mig så får den inte vara för dyr. För stunden ligger smärtgränsen på 8500:-

Spelen som kommer köras är ur Total war serien, och nu är det Warhammer:Total war som gäller. Hyfsad hög grafik och frames på 45-60 under de stressiga momenten i spelet är ett krav. Jag vill självklart att datorn är lite framtidssäkrad, jag tänker att datorn ska duga under ett 3års perspektiv.
Jag har fått upp ögonen för den här datorn men undrar om den kanske inte är lite överkvalificerad för vad jag har beskrivit.
http://cdon.se/hemelektronik/asus-m80cj-oculus-nr002t-gamingdator-p39443778
.
Är den något att hänga i julgranen eller kan jag få en bättre lösning genom att köpa i delar och bygga själv? Jag behöver t.ex inte en lagrings hdd och och SSDn behöver inte vara så pass stor som den är på denna

Url länken funkar inte
Citera
2017-04-14, 14:54
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
Url länken funkar inte
Sedär, vilken sopa jag är! Här är webbadressen
http://cdon.se/hemelektronik/asus-m8...ator-p39443778
Citera
2017-04-14, 16:05
  #4
Medlem
Det finns många som är kunnigare än jag på databygge, men såhär tänker jag:

Om du vill ha den framtidssäkrad ser jag ingen orsak till att den ska ha så liten volym, då detta begränsar vad du kan byta ut/lägga till för komponenter. Visserligen tenderar IT-prylar att krympa med tiden, men om det inte är väldigt viktigt att den ska få plats i en specifik hylla ser jag ingen orsak att skaffa ett litet chassi. Om du är helt säker på att du inte kommer modifiera datorn i framtiden (inte speciellt svårt, finns massvis guider online) så bör de få specifikationer som står vara helt ok för priset.

Skulle dock försöka hitta info om hur luftflödet och ljud funkar bra i detta chassi, samt vad för kylare de fått plats med för t.ex processorn.
Citera
2017-04-14, 16:22
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillfisken
Det finns många som är kunnigare än jag på databygge, men såhär tänker jag:

Om du vill ha den framtidssäkrad ser jag ingen orsak till att den ska ha så liten volym, då detta begränsar vad du kan byta ut/lägga till för komponenter. Visserligen tenderar IT-prylar att krympa med tiden, men om det inte är väldigt viktigt att den ska få plats i en specifik hylla ser jag ingen orsak att skaffa ett litet chassi. Om du är helt säker på att du inte kommer modifiera datorn i framtiden (inte speciellt svårt, finns massvis guider online) så bör de få specifikationer som står vara helt ok för priset.

Skulle dock försöka hitta info om hur luftflödet och ljud funkar bra i detta chassi, samt vad för kylare de fått plats med för t.ex processorn.

Alla synpunkter uppskattas men en liten burk är ett oförhandlingsbart krav. Har en fru som inte kommer tillåta en stor klump i vårt redan trånga hem. Min tanke är att inte uppgradera den om tre år utan att kasta/sälja/skänka och sedan köpa nytt. Jag hoppas att även datorn eller komponenterna ska ha garanti under den perioden så att om nåt rasar får jag en ersättningsprodukt utan tjafs
Citera
2017-04-26, 08:15
  #6
Medlem
Jag skulle istället bygga i ett Fractal Nano chassie det har måtten

Bredd 203 mm
Djup 400 mm
Höjd 330 mm, 344mm med fötter

Hittar inga mått på Asus datorn du länkade till, men jag iaf rekommenderar den inte, om du nu tänkt spela med den.

Warhammer kräver hög singlecore prestanda så det är en fördel om du kan klocka cpu lite.

Vilken upplösning spelar du på ? Asus cpu kommer inte orka trycka i närheten av 60 fps

Ang luftflöde och kylning, ett sånt litet chassie blir varmt och luftflödet definitivt sämre än i ett vanligt chassie, det resulterar i höga fläkthastigheter.
__________________
Senast redigerad av peckapecan 2017-04-26 kl. 08:49.
Citera
2017-04-28, 17:59
  #7
Medlem
Ser ut som en slimmad mini-itx-dator, men kanske är det nåt annat... Inget hörlursuttag på framsidan ser det ut som, dåligt i så fall. Bra mini-itx-kort finns det ganska många att tillgå idag och integrerad grafik funkar lite bättre idag än förr bl.a., så det funkar ju med liten låda i en del fall. Men för spel är det inte så lyckat med en slimmad låda som denna.

Allt i lådväg som är mindre än en skokartong riskerar som sagt att bli svårmekat vid haveri eller uppgradering. T.ex. vid köp av ny cpu-fläkt så riskerar den att inte få plats under eller bredvid det interna nätagget (om det finns ett sådant). Och det är ibland problem att stoppa i expansionskort i dessa små lådor p.g.a. utrymmesbrist och i värsta fall även p.g.a. klen strömförsörjning. Livslängd på elektronik förkortas ofta när den blir varm. Så risken är att den här datorn blir en engångsartikel. Ni tröttnar när något hårdvaruproblem uppstår om ett par år eller när det ska kompletteras med någon funktion/kort. Enklare att slänga den i elektronikcontainern på soptippen och köpa ny dator än att laga.

Nån mini-itx-kub i större format eller liknande är ett bättre alternativ än denna enligt mitt tycke.

edit: verkar som att det inte är inbyggd strömförsörjning, det är adapter till. Två burkar alltså.
__________________
Senast redigerad av MrNoShow 2017-04-28 kl. 18:50.
Citera
2017-05-07, 15:46
  #8
Medlem
Tack för svar, det uppskattas!


Går det att få en ok dator i fractal chassiet för ca 8500:- som kommer klara av Total War spelen?
Jag är ingen grafiknörd där allting måste vara i ultra. Jag tycker att high räcker gott och väl men vill samtidigt att datorn ska vara duglig i ca 3 år.


På vilket sätt är det det inte lyckat med en mindre låda för spel? Jag har inga planer på att uppgradera den och om den rasar så ska delen bytas ut med en exakt motsvarande. När datorn har blivit 2 eller 3 år så skickas den vidare till svenska kyrkan eller får agera bojsten till båten. Ljudnivån är jag fundersam till, en mindre låda kommer ge ett högre fläktljud i slutändan. Det kan vara en dealbreaker
Citera
2017-05-08, 14:22
  #9
Medlem
Jag har satt ihop en egen konf men jag går över budget med drygt 1000:-. Jag har frångått den minsta formen på datorn helt men vill ändå ha en liten burk
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10388014/
Kan jag få förslag på delar att byta ut så att jag kommer ner till 8500:-(+/- 200)? Eller är min konf helt fel och bortom räddning? Alla synpunkter uppskattas.
Jag vet att jag saknar en psu men det ska jag lösa på annat håll. Jag tar gärna emot förslag på vad som passar datorns behov
__________________
Senast redigerad av Njeet 2017-05-08 kl. 14:42.
Citera
2017-05-22, 19:06
  #10
Medlem
Ja jag tycker datorn är bra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback