Några kännetecknande drag hos kulturmarxismen är att upplösa sånt som skapar förankring, sammanhang, nationell stolthet och tillhörighet, mening, tillit, möjligheten att påverka sin tillvaro, äga sitt arbetes frukt och äga sig själv. Ta t ex den historierevisionistiska drive som "vår" nuvarande regeringen håller på med, som har ett progressivt, prospektivt, politiskt syfte:
inkluderande historia. Den ska leta fram tecken och teman i historien som talar för att Sverige alltid har varit mångkulturellt, att den kan skärskådas normkritiskt osv. Med detta trick berövas svensken sin historia, sin särställning som medborgare på svenskt territorium och ska nogsamt anta "utmaningen" och känna "ansvaret" för att
skapa harmoni i det massinvällda, segregerade samhället. Segregation är multilateral, inte enkelriktad. Desegregation/integration är påtvingad; enorma resurser plöjs ner i ett hopplöst projekt som aldrig kan utvärderas, eftersom det aldrig ställs upp några kriterier för framgång, begreppet integration inte definieras.
Den holländske historikern Johan Huizinga, i ett universitetstal (1934, i översättning):
Citat:
Från alla sidor grinar en förvrängd historieskrivnings spöke emot oss, slav under ett tillfälligt åsikts- och maktsystem. En historieskrivning med dikterad politisk eller social tendens. Marxismen har därvid gått i spetsen.
[...]
Allt detta är djupast sett anti-historicism. Det är ett misskännande av vad som måste vara grundvalen för all historiekunskap: ett enkelt sanningsbehov, vilket inte är underkastat några andra normer än dem som som emanerar från det högsta fattbara, det sunda förnuftet, och det djupast innersta, samvetet. Varje äkta kultur skriver historia "efter bästa förstånd". Är detta förstånd litet och okritiskt, då blir också historieskrivningen bristfällig.
Nog kan väl regeringen och riksantikvarien hosta fram några härliga mångkulturella inslag ur den svensk historieskattens djup.