Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-14, 07:58
  #1
Medlem
ZeroTollerAntzs avatar
Hej! Jag har gått på sub till och från i 3år men använt på dagligbasis under 2år ungefär.... nu har jag slutat med suben i 3-4?veckor (skit dåligt tidsperspektiv då jag också tar benz on the daily) tagit tram för att trappa och de ja undrar är igentligen om jag kan ta en liten lina av temagesic (tänkte typ 0,1-02) tror ni det är ngt som kmr förvärra min a.t som ja har nu eller dra ut påt? för ja vet ej om tram e en bra idè när jag har trappat ur det förutom 1 återfall då jag bara tog 100mg (som förörvrigt var fuckin himmelrike) annars har jag tagit lyrica .... men de börjar sina så det e lite av ett panik läge .... vad tror ni ? kan ja ta tem elle en 100mgs tram igen? utan att få bivärkningar?? snabba svar uppskattas som vanligt.. må bäst hörni!
Citera
2017-04-14, 10:56
  #2
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTollerAntz
Hej! Jag har gått på sub till och från i 3år men använt på dagligbasis under 2år ungefär.... nu har jag slutat med suben i 3-4?veckor (skit dåligt tidsperspektiv då jag också tar benz on the daily) tagit tram för att trappa och de ja undrar är igentligen om jag kan ta en liten lina av temagesic (tänkte typ 0,1-02) tror ni det är ngt som kmr förvärra min a.t som ja har nu eller dra ut påt? för ja vet ej om tram e en bra idè när jag har trappat ur det förutom 1 återfall då jag bara tog 100mg (som förörvrigt var fuckin himmelrike) annars har jag tagit lyrica .... men de börjar sina så det e lite av ett panik läge .... vad tror ni ? kan ja ta tem elle en 100mgs tram igen? utan att få bivärkningar?? snabba svar uppskattas som vanligt.. må bäst hörni!

Onödigt att citera första inlägget som första skribent i tråden. Men allt inom opiat och opioid kommer ju bara skjuta fram abstinensen om du inte använder tex tram i små doser för att ta bort det värsta. Tyvärr finns det inget lätt sätt mer än långsam uttrappning vilket tom det kan kännas rätt svårt

Imodium eller den billigare varianten dimor vilka du kan köpa receptfritt på apoteket, gör underverk mot abstinensen. Problemet är att du får äta runt 3 hela askar om 16 tabs per ask, för att dimor ska göra nytta, det positiva är att 3 askar dimor tar bort nästan hela abstinensen men då loperamid som dimor och Imodium innehåller själv är en opioid variant så kommer du ändå få lite abstinens när du avslutar ditt dimoranvändande mot subens abstinens.
Citera
2017-04-14, 17:43
  #3
Medlem
ZeroTollerAntzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Onödigt att citera första inlägget som första skribent i tråden. Men allt inom opiat och opioid kommer ju bara skjuta fram abstinensen om du inte använder tex tram i små doser för att ta bort det värsta. Tyvärr finns det inget lätt sätt mer än långsam uttrappning vilket tom det kan kännas rätt svårt

Imodium eller den billigare varianten dimor vilka du kan köpa receptfritt på apoteket, gör underverk mot abstinensen. Problemet är att du får äta runt 3 hela askar om 16 tabs per ask, för att dimor ska göra nytta, det positiva är att 3 askar dimor tar bort nästan hela abstinensen men då loperamid som dimor och Imodium innehåller själv är en opioid variant så kommer du ändå få lite abstinens när du avslutar ditt dimoranvändande mot subens abstinens.


Tack så mycket! men nu råkade ja ta tram idag likt förbannat men vad föreslår du att jag gör då? kör på en lång nedtrappnings plan så jag slipper alla bivärkningar? några fler tips??? är tacksam för alla svar här .. också hört att kratom (elle krypton om det ftf finns??) ska vara bra? är det något att rekomendera?? eller är det något som jag också måste göra en utdragen nedtrappning på??... och hur lång tid är det nödvändigt att trappa ner på opoider överhuvudtaget?? .... har ju vart ifrån suben i allafall 4veckor och tradden i 1-2veckor om man inte räknar me återfallet idag och i förrigår...
Citera
2017-04-14, 18:38
  #4
Medlem
vargenbaras avatar
Nej, för fan du har ju varit av subben i 3-4 veckor.

Det är klart du inte ska trappa ned NU. Du ska bara inte ta något mer.
Tyvärr är sannolikheten att du lyckas sluta runt 5%, rent statistiskt. Troligen ännu lägre med tanke på att du också är beroende av benso.

Hade jag varit du hade jag sökt hjälp!
Citera
2017-04-15, 10:47
  #5
Medlem
Kicka tramen, de förlänger AT grovt!!!
Du trappar ner tramen till 75mg/dag (eller ct) jag hade CT...
Beroende på hur länge du tagit benzo så kan du ju eventuellt byta ut dom mot zopliklon/zolpidem (till natten för att sova). men annars sluta med dom med!
Den akuta fasen kan vara upp till en månad och om du tar tram så förlänger du den.
Hur länge har du tagit benzo dagligen?
Citera
2017-04-15, 11:35
  #6
Medlem
ZeroTollerAntzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nothot
Kicka tramen, de förlänger AT grovt!!!
Du trappar ner tramen till 75mg/dag (eller ct) jag hade CT...
Beroende på hur länge du tagit benzo så kan du ju eventuellt byta ut dom mot zopliklon/zolpidem (till natten för att sova). men annars sluta med dom med!
Den akuta fasen kan vara upp till en månad och om du tar tram så förlänger du den.
Hur länge har du tagit benzo dagligen?


Tja tack för svar, benz har jag vart på och av i ganska många år nu..... men inga jätte mängder 1-2mg/dag... men jag har kunnat sluta med benzo då med hjälp av diazepam/lyrica/opioder(vilket numera känns helt uteslutet) det har funkat bra. Det jag oroar mig för är suben/tramadolen jag vill ju sluta det är bara som om a.t'n aldrig tar slut ju så jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt det.... men tror ju personligen eftersom jag åt tram nu i dessa dagar så borde jag ju trappa ned trammen på nytt??
Citera
2017-04-15, 11:38
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTollerAntz
Tja tack för svar, benz har jag vart på och av i ganska många år nu..... men inga jätte mängder 1-2mg/dag... men jag har kunnat sluta med benzo då med hjälp av diazepam/lyrica/opioder(vilket numera känns helt uteslutet) det har funkat bra. Det jag oroar mig för är suben/tramadolen jag vill ju sluta det är bara som om a.t'n aldrig tar slut ju så jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt det.... men tror ju personligen eftersom jag åt tram nu i dessa dagar så borde jag ju trappa ned trammen på nytt??
Tramadol kan helt bota/lindra en sub AT, dvs då måste det ju göra ngt i din hjärna...
Ta ingen mer tram på 4-6 dagar och jag LOVAR dig du mår bra, du kommer må uruselt dessa dagar.
Sen kommer du må bra/bättre. trammen kommer ge sin lilla AT den med nämligen..
Citera
2017-04-15, 11:43
  #8
Medlem
ZeroTollerAntzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vargenbara
Nej, för fan du har ju varit av subben i 3-4 veckor.

Det är klart du inte ska trappa ned NU. Du ska bara inte ta något mer.
Tyvärr är sannolikheten att du lyckas sluta runt 5%, rent statistiskt. Troligen ännu lägre med tanke på att du också är beroende av benso.

Hade jag varit du hade jag sökt hjälp!


Hehe ja det var väl motiverande xD näärå men hur jävla länge håller a.t'n på då?? det låter som om de jävligt lätt att ge upp har jag också märkt men vafan? nedtrapp på tram ifrån sub är väl bland de vanligaste man kan göra under sub a.t? bortsett från kratom,lyrica,dimor,bens osv,osv....
Citera
2017-04-15, 11:49
  #9
Medlem
ZeroTollerAntzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nothot
Tramadol kan helt bota/lindra en sub AT, dvs då måste det ju göra ngt i din hjärna...
Ta ingen mer tram på 4-6 dagar och jag LOVAR dig du mår bra, du kommer må uruselt dessa dagar.
Sen kommer du må bra/bättre. trammen kommer ge sin lilla AT den med nämligen..


Jo det förstås men så du tkr inte jag kan ta o trappar ur då? utan ba sätta stop för skiten direkt bara?? för jag skulle ju kunna trappa ner 50-25mg per dag fr nu o sen köra på lyrica?? vad tror du om det?? och när skulle det va ok att ta ngn opiod sen överhuvudtaget utan att riskera a.t? tack på förhand
Citera
2017-04-15, 13:27
  #10
Medlem
vargenbaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTollerAntz
Hehe ja det var väl motiverande xD näärå men hur jävla länge håller a.t'n på då?? det låter som om de jävligt lätt att ge upp har jag också märkt men vafan? nedtrapp på tram ifrån sub är väl bland de vanligaste man kan göra under sub a.t? bortsett från kratom,lyrica,dimor,bens osv,osv....

Det akuta sitter i upp till en månad. Postakut abstinens kan sitta i 3-12 månader. Det kvittar egentligen vilken opiat du tagit. Postakuta symptom sitter i väldigt länge.

Jag menade inte att vara hård, men tyvärr är utsikterna väldigt mörka rent statistiskt. 95% klarar inte av att sluta med opiater. Bokstavligen, den siffran är inte tagen ur luften.

Jag försökte själv i flera år, har gjort hur många nedtrappningar som helst. Tog ett tag innan jag insåg att det svåra inte var att sluta, utan att inte börja igen.

Om du har problem med att sluta, så lär det inte bli lättare för dig att inte börja igen, vilket är det svåraste, tyvärr.
Om man ska lyckas sluta helt så gäller det att vara konsekvent. Hitta ett system, och följa det. Förändra sin personlighet. Hitta en sysselsättning på heltid. Det är väldigt svårt

Jag går sen ett halvår tillbaka på sub-programmet och det har blivit lösningen för mig. Jag har accepterat att jag troligen kommer gå på den här medicinen väldigt länge, så länge som det behövs.
Jag har tur, det funkar väldigt bra för mig. Dvs, det dämpar suget så mycket att jag utan problem kan hålla mig borta från opiater (och andra droger). Jag dricker inte alkohol eller tar något annat heller numer.

När jag var helt ren under perioder på några månader så mådde jag väldigt dåligt. Dels hade jag svårt att vara glad eller "content" helt enkelt. Sedan bestod 99% utav min tid på att slåss med tanken om att ta opiater "bara en gång till"...

Och det är DET som är det stora problemet med beroende. Det är inte nedtrappningar och abstinens under en kort period. Det är den kroniska BESATTHETEN med drogen, som inte försvinner. Den blir mindre och mindre om man håller sig ren, men det tar många många år innan den blir så liten att den inte stör. Och ett enda återfall räcker för att hamna på ruta ett igen.

Mental besatthet kallas det inom 12-stegssekten, och det är ett bra namn på det tycker jag. Det är den man måste bli av med, annars lyckas man aldrig hålla sig ren. Sedan jag började med buprenorfin under kontrollerade former har mitt liv blivit drägligt igen. För det gick fan inte att leva lyckligt som ren, med den besattheten jag hade utav min drog of choise, för mig. Det var inte värt det. Och jag vet att ifall jag trappar ur medicinen nu kommer besattheten komma tillbaka.
Kanske kommer jag våga ge det ett försök om några år då jag är så långt ifrån "det gamla livet" som möjligt. Men nu så är jag nöjd med min sits. Medicinen funkar, jag har inget drogsug jag inte kan hantera, jag har väldigt få biverkningar, kan fungera socialt och jag kan arbeta och leva ett helt normalt liv.

Du borde iallafall försöka inse att ditt problem med droger har eskalerat, du är redan vid the point of no return, och jag föreslår att du klipper subben helt, trappar ur benson snabbt och testar på att vara nykter. Klarar du inte av det så borde det vara bevis nog för dig att du inte kommer klara av detta själv med olika nedtrappningar, utan att du behöver hjälp!

12-steg funkar för vissa, ca 5-10%. Andra har hjälp utav KBT. Substitutionsbehandling är den med råge mest effektiva metoden för opiatberoende, men det löser tyvärr inte ditt bensberoende. Där får någon annan uttala sig för jag vet inte hur man ska gå till väga för att lättast sluta med bens-
__________________
Senast redigerad av vargenbara 2017-04-15 kl. 13:34.
Citera
2017-04-15, 13:40
  #11
Medlem
vargenbaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTollerAntz
Jo det förstås men så du tkr inte jag kan ta o trappar ur då? utan ba sätta stop för skiten direkt bara?? för jag skulle ju kunna trappa ner 50-25mg per dag fr nu o sen köra på lyrica?? vad tror du om det?? och när skulle det va ok att ta ngn opiod sen överhuvudtaget utan att riskera a.t? tack på förhand

Du borde klippa allt, och köra lyrica i 7 dagar. Lyrica AT är 1000 gånger värre än sub-at, det kan jag skriva på. Den är riktigt äcklig faktiskt.
Sub har en väldigt snäll abstinens, dock rätt utdragen. Men ju mer opioider du trycker i dig destu mer förlänger du abstinensen. Tramadol har serotonerga egenskaper också som kan ge mycket äckligare abs än sub.

Lyrica botar absen helt typ. Föreslåt att du klipper helt, och man up och lid igenom det värsta, ta en vecka, sen kan du belöna dig med lyrica en dag, sen en vecka till etc. Ta inte lyrica varje dag. Kommer bli svårt eftersom du hanterar medicinen själv men. Lyrica är botemedlet mot sub at typ... Som sagt, lid, och belöna dig nån gång i veckan. Sen är snart lidandet över.

Tar du lyrica i 2 veckor kommer du bara bli chockad när du kliver av det och sub-abstinensen kommer tillbaka, och har du otur får du lyrica-abs på köpet.

men iaf inga fler ursäkter nu du behöver inte trappa ned mer. Du ska klippa NU inte imorgon
Citera
2017-04-15, 15:29
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vargenbara
Du borde klippa allt, och köra lyrica i 7 dagar. Lyrica AT är 1000 gånger värre än sub-at, det kan jag skriva på. Den är riktigt äcklig faktiskt.
Sub har en väldigt snäll abstinens, dock rätt utdragen. Men ju mer opioider du trycker i dig destu mer förlänger du abstinensen. Tramadol har serotonerga egenskaper också som kan ge mycket äckligare abs än sub.

Lyrica botar absen helt typ. Föreslåt att du klipper helt, och man up och lid igenom det värsta, ta en vecka, sen kan du belöna dig med lyrica en dag, sen en vecka till etc. Ta inte lyrica varje dag. Kommer bli svårt eftersom du hanterar medicinen själv men. Lyrica är botemedlet mot sub at typ... Som sagt, lid, och belöna dig nån gång i veckan. Sen är snart lidandet över.

Tar du lyrica i 2 veckor kommer du bara bli chockad när du kliver av det och sub-abstinensen kommer tillbaka, och har du otur får du lyrica-abs på köpet.

men iaf inga fler ursäkter nu du behöver inte trappa ned mer. Du ska klippa NU inte imorgon

ponera att jag just nu väljer att tugga 300-600 mg lyrica varje dag i 1 vecka, kan jag då klippa de helt utan några större utsättnigssymptom?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback