Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-14, 15:42
  #13
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Då barometrisk höjdmätning var den metod som användes i de första 'ovan mark' -bomberna har denna kanske givit namn åt typen, oavsett om nuvarande bomber använder andra metoder
Det tror jag inte. Den här gamla rapporten från 1959 Barometric Devices and Fuze Design (pdf) nämner enbart sådana som jobbar med lufttryck. Det är väl troligare att någon wikipedian virrat till det i artikeln bara.
Citera
2017-04-14, 15:54
  #14
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det tror jag inte. Den här gamla rapporten från 1959 Barometric Devices and Fuze Design (pdf) nämner enbart sådana som jobbar med lufttryck. Det är väl troligare att någon wikipedian virrat till det i artikeln bara.

Men 1959 var mig veterligen utrustning för radar- och ljusmätning allt för stor och avancerad att klämma in i enskilda bomber så barometrar, som är ganska enkla, var vad de hade.
Citera
2017-04-14, 16:32
  #15
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Men 1959 var mig veterligen utrustning för radar- och ljusmätning allt för stor och avancerad att klämma in i enskilda bomber så barometrar, som är ganska enkla, var vad de hade.
Zonröret utvecklades och fanns i vanliga små artillerigranater redan under andra världskriget, tillverkades i miljontal under kriget. Atombomberna över Japan hade radarhöjdmätare. Barometrisk utlösare jobbar enbart med tryck, det står fel på Wikipedia, inget jättekonstigt med det.
Citera
2017-04-14, 17:28
  #16
Medlem
skunkjobbs avatar
Jag hittade mer specifikt anslagsanordningen för MOAB, ärvd från föregångaren BLU-82. Tändanordningen kallades Daisy Cutter och ibland kallas även bomben BLU-82 för detta: https://en.wikipedia.org/wiki/Daisy_cutter_(fuse)

En mekanisk anslagständning men extra lång helt enkelt för att tända ett par meter över marken och inte precis på markytan.
Citera
2017-04-14, 23:44
  #17
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Zonröret utvecklades och fanns i vanliga små artillerigranater redan under andra världskriget, tillverkades i miljontal under kriget. Atombomberna över Japan hade radarhöjdmätare. Barometrisk utlösare jobbar enbart med tryck, det står fel på Wikipedia, inget jättekonstigt med det.

Du verkar påläst.
Du känner dig inte manad att redigera Wikipedia?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback