Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-13, 15:21
  #1
Medlem
Carlstads avatar
Såg häromdagen i TV att Sverige har utsetts till världens stabilaste demokratiska land enligt ny forskning. SVT-Forum beskriver programmet så här: "Vem f-n tar ansvar? Vad spelar kommunikationen för roll i integrationen och hur kan man i det sammanhanget använda sociala medier på olika sätt? Med Pascal Thsibanda, kommunikationschef i Falköpings kommun och forskare. Arrangör: Borlänge, Falköping, Lindesberg och Nässjö kommuner."

Enligt programmet är Tyskland det 5:e mest demokratiska landet och Sverige alltså 1:a. Visserligen är ett centralt argument att Sverige haft fred i drygt 200 år såklart viktigt i sammanhanget men om jag förstår begreppet Demokrati rätt så betyder det Folkstyre.

Min fråga blir således...styr folket Sverige eller är det bara en välutbildad klick som styr ett gäng politiker som i sin tur påstår sig vara äkta demokrater? Och framförallt...är politisk demokrati och ekonomisk demokrati samma sak eller varandras motsatser?

Jag hävdar att när endast 1 (en!) procent av Sveriges vuxna befolkning är aktiva politiker är vi inte i närheten av Folkstyre. Borde det inte vara åtminstone 25 procent? Eller helst 75 %? Samtidigt har vi en (1!) procent av befolkningen som äger 90 % av kapitaltillgångarna!

Är vi måhända hjärntvättade att tro på denna s.k Demokrati eller bor vi i det "förlovade landet" där Folket styr i nästan alla sammanhang?

Glad Påsk hälsar Eder Carlstad!
__________________
Senast redigerad av Carlstad 2017-04-13 kl. 15:25.
Citera
2017-04-13, 15:23
  #2
Medlem
Bara för att man är bäst behöver man inte vara bra...
Citera
2017-04-13, 15:23
  #3
Medlem
Säger mer om hur illa det är i resten av världen.
Frågan är hur stabila vi är när vi utsätts för påfestningar. Klart man kan vara stabila när ingen attackerar en...
Citera
2017-04-13, 15:39
  #4
Medlem
franges avatar
Vilka är forskarna egentligen, och vad är deras politiska hemvist? Får en känsla utav att det är samma människor som vill påskina att mångkulturen är det bästa som hänt Sverige och Europa på tusentals år...
Citera
2017-04-13, 15:54
  #5
Medlem
Tove.Lo-Vs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AkiraKurosawaFan
Bara för att man är bäst behöver man inte vara bra...

Citat:
Ursprungligen postat av bevarass
Säger mer om hur illa det är i resten av världen.
Frågan är hur stabila vi är när vi utsätts för påfestningar. Klart man kan vara stabila när ingen attackerar en...

Citat:
Ursprungligen postat av frange
Vilka är forskarna egentligen, och vad är deras politiska hemvist? Får en känsla utav att det är samma människor som vill påskina att mångkulturen är det bästa som hänt Sverige och Europa på tusentals år...

Ohh, ni "Sverigevänner"... ni är alltid så positiva. Tänk om alla älskat Sverige så mycket som ni, vilket underbart samhälle vi haft!
Citera
2017-04-13, 16:02
  #6
Medlem
beardbraids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tove.Lo-V
Ohh, ni "Sverigevänner"... ni är alltid så positiva. Tänk om alla älskat Sverige så mycket som ni, vilket underbart samhälle vi haft!

Inte dra falska paraleller och samband nu....Jag tror inte ett dugg på att Svea Rike är en väldigt stabil demokrati, men jag hatar Sverige och svenskar, mest av alla folk, faktiskt!
Det är inte sunt att villkorslöst älska någon som misshandlar och rånar en, det måste ju du förstå!
Citera
2017-04-13, 16:08
  #7
Medlem
Diamondgrits avatar
Sverige är en stabil demokrati. Om det är världens mest stabila vet jag inte.

Stabil demokrati betyder att det är väldigt lite valfusk, nyval, röriga regeringsskiften osv. Dvs. demokratins interna mekanik är stabil och välfungerande. Det betyder inte att den mekaniken är speciellt demokratisk (även om Sverige är rätt demokratiskt).
Citera
2017-04-13, 16:16
  #8
Medlem
edm4lifes avatar
Samhället kan vara demokratiskt på papper men ändå gynna dom få procenten som äger den största delen av kapitaltillgångarna förutsatt att dom lyckas övertyga "hjärntvätta" den stora majoriteten lönearbetare att deras politik är rätt, och opinion bildas såklart lättare med än utan pengar.

Staten har fått sin uppgift lite om bakfoten kan jag tycka. Deras uppgift är egentligen att motarbeta näringslivet, bankerna och se till att det finns fungerande spelregler som förhindrar kapitalister från att utnyttja människor till egen vinning, men vissa verkar ha fått för sig att det inte finns någon intressekonflikt mellan lönearbetare och företag/kapitalister och det är precis vad dom vill att man ska tro. Marknadsekonomi kommer aldrig att gynna majoriteten och så länge tillgångarna är fördelade som dom är och vi har ett till synes fungerande demokratiskt system kommer iallafall jag inte acceptera någon annan förklaring än att folk är hjärntvättade.
Citera
2017-04-13, 17:06
  #9
Medlem
Sverige är endast skenbart en demokrati. Visst, på pappret har vi yttrandefrihet (begränsad dock). Men inte fan utgår makten från folket.

Partierna är väldigt toppstyrda och har i många frågor agerat likt karteller. T.ex. invandring, trots att svenska folket ända sedan 90-talet velat minska invandringen så har alla riksdagspartier (innan 2010) varit för öppen invandring. Samma sak gäller frågor som klimatet, feminism, försvaret, kriminalpolitiken, EU. Alla riksdagspartier har, i hög diskrepans gentemot folket, mer eller mindre haft samma linje och allt har fungerat i symbios med de stora*medierna. Så fungerar det inte i en riktig demokrati. Förhoppningsvis*blir utfallet av elitens pågående retirering att vi återgår till riktig demokrati där det finns tydliga alternativ för folket att välja mellan så att riksdagen faktiskt speglar folkets åsikter.

När det gäller stabilitet så stämmer det bra att Sverige är ett, relativt omvärlden, ett mycket stabilt land. Stabiliteten håller dock på att undergrävas på grund av den samhällssplittrande massinvandringen, och när det väl börjar krackelera så kan det gå rysligt snabbt.
Citera
2017-04-13, 17:30
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlstad
Såg häromdagen i TV att Sverige har utsetts till världens stabilaste demokratiska land enligt ny forskning. SVT-Forum beskriver programmet så här: "Vem f-n tar ansvar? Vad spelar kommunikationen för roll i integrationen och hur kan man i det sammanhanget använda sociala medier på olika sätt? Med Pascal Thsibanda, kommunikationschef i Falköpings kommun och forskare. Arrangör: Borlänge, Falköping, Lindesberg och Nässjö kommuner."

Enligt programmet är Tyskland det 5:e mest demokratiska landet och Sverige alltså 1:a. Visserligen är ett centralt argument att Sverige haft fred i drygt 200 år såklart viktigt i sammanhanget men om jag förstår begreppet Demokrati rätt så betyder det Folkstyre.

Min fråga blir således...styr folket Sverige eller är det bara en välutbildad klick som styr ett gäng politiker som i sin tur påstår sig vara äkta demokrater? Och framförallt...är politisk demokrati och ekonomisk demokrati samma sak eller varandras motsatser?

Jag hävdar att när endast 1 (en!) procent av Sveriges vuxna befolkning är aktiva politiker är vi inte i närheten av Folkstyre. Borde det inte vara åtminstone 25 procent? Eller helst 75 %? Samtidigt har vi en (1!) procent av befolkningen som äger 90 % av kapitaltillgångarna!

Är vi måhända hjärntvättade att tro på denna s.k Demokrati eller bor vi i det "förlovade landet" där Folket styr i nästan alla sammanhang?

Glad Påsk hälsar Eder Carlstad!


Sverige är inte ens en demokrati så förstår inte riktigt hur detta har gått ihop. Jag vet dock inte om sverige varit en demokrati förr då jag endast levt i det nya sverige. Men någon som levt i det gamla sverige får gärna påskina om sverige har varit en demokrati
__________________
Senast redigerad av Stigvandrare 2017-04-13 kl. 17:34.
Citera
2017-04-13, 18:07
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Sverige är endast skenbart en demokrati. Visst, på pappret har vi yttrandefrihet (begränsad dock). Men inte fan utgår makten från folket.

Partierna är väldigt toppstyrda och har i många frågor agerat likt karteller. T.ex. invandring, trots att svenska folket ända sedan 90-talet velat minska invandringen så har alla riksdagspartier (innan 2010) varit för öppen invandring. Samma sak gäller frågor som klimatet, feminism, försvaret, kriminalpolitiken, EU. Alla riksdagspartier har, i hög diskrepans gentemot folket, mer eller mindre haft samma linje och allt har fungerat i symbios med de stora*medierna. Så fungerar det inte i en riktig demokrati. Förhoppningsvis*blir utfallet av elitens pågående retirering att vi återgår till riktig demokrati där det finns tydliga alternativ för folket att välja mellan så att riksdagen faktiskt speglar folkets åsikter.

När det gäller stabilitet så stämmer det bra att Sverige är ett, relativt omvärlden, ett mycket stabilt land. Stabiliteten håller dock på att undergrävas på grund av den samhällssplittrande massinvandringen, och när det väl börjar krackelera så kan det gå rysligt snabbt.

Citat:
Ursprungligen postat av Stigvandrare
Sverige är inte ens en demokrati så förstår inte riktigt hur detta har gått ihop. Jag vet dock inte om sverige varit en demokrati förr då jag endast levt i det nya sverige. Men någon som levt i det gamla sverige får gärna påskina om sverige har varit en demokrati

Två som fattat. Makten utgår inte från folket utan från partierna. Och allt de gör ska godkännas av media.

Sen har vi haft en stabil stat, det kan jag erkänna, men man kan ju inte blicka bakåt för att avgöra vad som är stabilt. Snarare bör man fundera på hur stabil en stat är som konsekvent arbetat för att polarisera befolkningen.
Citera
2017-04-13, 18:10
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlstad
Såg häromdagen i TV att Sverige har utsetts till världens stabilaste demokratiska land enligt ny forskning. SVT-Forum beskriver programmet så här: "Vem f-n tar ansvar? Vad spelar kommunikationen för roll i integrationen och hur kan man i det sammanhanget använda sociala medier på olika sätt? Med Pascal Thsibanda, kommunikationschef i Falköpings kommun och forskare. Arrangör: Borlänge, Falköping, Lindesberg och Nässjö kommuner."

Enligt programmet är Tyskland det 5:e mest demokratiska landet och Sverige alltså 1:a. Visserligen är ett centralt argument att Sverige haft fred i drygt 200 år såklart viktigt i sammanhanget men om jag förstår begreppet Demokrati rätt så betyder det Folkstyre.

Min fråga blir således...styr folket Sverige eller är det bara en välutbildad klick som styr ett gäng politiker som i sin tur påstår sig vara äkta demokrater? Och framförallt...är politisk demokrati och ekonomisk demokrati samma sak eller varandras motsatser?

Jag hävdar att när endast 1 (en!) procent av Sveriges vuxna befolkning är aktiva politiker är vi inte i närheten av Folkstyre. Borde det inte vara åtminstone 25 procent? Eller helst 75 %? Samtidigt har vi en (1!) procent av befolkningen som äger 90 % av kapitaltillgångarna!

Är vi måhända hjärntvättade att tro på denna s.k Demokrati eller bor vi i det "förlovade landet" där Folket styr i nästan alla sammanhang?

Glad Påsk hälsar Eder Carlstad!

Jag hade varit nöjd om politikerna ens hade såna stöd hos folket. Om folk faktiskt fick rösta på de som de har förtroende för så skulle ingen av stolpskotten i riksdagen vara kvar. Riksdagsmännen är tillsatta av partierna och folket tillåts bara rösta på partier/block. Ett demokratiskt val mellan pest och kolera.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback