• 1
  • 2
2021-01-08, 15:07
Medlem
Larasofts avatar
Electrolux silence blir varm, lyser rött som om något blockerar. Jag har tagit isär hela och det sitter inget i vägen. Påse bytt. Dags att byta hepafilter ?
Citera
2021-01-08, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
knapparna fungerar som trådlös fjärrkontroll vilket jag upptäckte när mina knappar slutade fungera ,där sitter ett 2032 batteri som jag fick byta .

Med vänlig hälsning
t
Trådlös fjärrkontroll på handtaget på en dammsugare med både slang och sladd? Det måste vara årets mest onödiga sak.

Som svar till TS så har dammsugare en värmesäkring som löser ut vid för hård belastning. T.ex. när påsen är full eller för tät materia som sand. Går påsen sönder så blir effekten än värre med samma typ av fel plus att motorn blir full av skit.
Citera
2021-01-08, 15:20
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Trådlös fjärrkontroll på handtaget på en dammsugare med både slang och sladd? Det måste vara årets mest onödiga sak.

Som svar till TS så har dammsugare en värmesäkring som löser ut vid för hård belastning. T.ex. när påsen är full eller för tät materia som sand. Går påsen sönder så blir effekten än värre med samma typ av fel plus att motorn blir full av skit.

Kan du svara mig ovan?
Citera
2021-01-08, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Electrolux silence blir varm, lyser rött som om något blockerar. Jag har tagit isär hela och det sitter inget i vägen. Påse bytt. Dags att byta hepafilter ?

Tja, något blockerar ju luftflödet om den blir för varm. Kan finnas motorfilter också.
I värsta fall kan i och för sig turbinen blivit skadad om du råkat suga aska, slipdamm, sand eller något, men det troligaste är att det är för tätt någonstans.
Citera
2021-01-08, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Vet inte vad lyser rött betyder men det låter som om något är fel eller behöver bytas. Dammsugare måste kunna dra in luft så varken påse, filter eller det man dammsuger får täppa till det. Vad säger manualen på den aktuella modellen?

Har själv bara varit med om en gång att värmesäkringen löst ut på en Miele när påsen var full av bl.a. kattsand. Då bytte jag påse, filter, rengjorde den lite (vände upp och ned på den och skakade samt borstade ut allt damm) och lät den svalna en kvart-halvtimme eller så och så gick den igen.

Gissar väl att de även kan gå sönder mer permanent av för mycket skit eller att de får slita för hårt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in