Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-13, 10:47
  #1
Medlem
Hej!

Tar blodkärl/någonting annat i munnen upp kalorier/näring?
Ex genom tungan eller genom gommen eller i kindhålorna?

Eller måste man svälja och sedan ner i magen innan kroppen "tar upp" kalorier?


Glad Påsk!
Citera
2017-04-13, 11:07
  #2
Medlem
jpettersson1991s avatar
Nedbrytningen börjar i munnen, vidare till magsäcken, tolvfingertarmen och näringen tas sedan upp i tunntarmen.
Citera
2017-04-13, 13:47
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Nedbrytningen börjar i munnen, vidare till magsäcken, tolvfingertarmen och näringen tas sedan upp i tunntarmen.

Tack för svar . Men jag blev icke klokare, någon som vet konkret svar på frågan?

Edit: Eller säger du att blodkärlen/någonting annat i munnen inte ta upp några kalorier?

Jag kan också formulera mig såhär, om man äter något onyttigt och sedan spottar ut det, då bildas väl ingen fett av det i kroppen? Var bildas fettet?
__________________
Senast redigerad av miraalex133 2017-04-13 kl. 13:53.
Citera
2017-04-13, 13:59
  #4
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miraalex133
Tack för svar . Men jag blev icke klokare, någon som vet konkret svar på frågan?

Edit: Eller säger du att blodkärlen/någonting annat i munnen inte ta upp några kalorier?

Jag kan också formulera mig såhär, om man äter något onyttigt och sedan spottar ut det, då bildas väl ingen fett av det i kroppen? Var bildas fettet?

Munnen tar inte upp kalorier. Nedbrytningen börjar i munnen med hjälp av saliven/enzymer.

Vart fettet bildas? Det bryts ned med hjälp av enzymer och tas upp från tunntarmen via lymfan och ut i blodet och sen till fettvävnaden.

Då menar jag fettet man äter.
__________________
Senast redigerad av jpettersson1991 2017-04-13 kl. 14:25.
Citera
2017-04-13, 15:14
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Munnen tar inte upp kalorier. Nedbrytningen börjar i munnen med hjälp av saliven/enzymer.

Vart fettet bildas? Det bryts ned med hjälp av enzymer och tas upp från tunntarmen via lymfan och ut i blodet och sen till fettvävnaden.

Då menar jag fettet man äter.

Tack för ditt svar!

Jag ville dubbelkolla för jag tänkte att socker innehåller massa massa kalorier och att det kanske tas upp av blodkärlen i munnen och sedan blir fett.
Varför jag tänkte så är att ex. snus och för den delen andra droger, så tas nikotinet upp av blodkärl (rätta mig om jag har fel) i munnen och därför känner man en effekt.
Citera
2017-04-13, 15:40
  #6
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miraalex133
Tack för ditt svar!

Jag ville dubbelkolla för jag tänkte att socker innehåller massa massa kalorier och att det kanske tas upp av blodkärlen i munnen och sedan blir fett.
Varför jag tänkte så är att ex. snus och för den delen andra droger, så tas nikotinet upp av blodkärl (rätta mig om jag har fel) i munnen och därför känner man en effekt.

Nikotinet tas delvis upp i munhålan, men även i lungor, huden och näsans slemhinnor. Om jag inte minns fel.


Fett innehåller mer kalorier per gram än socker. Och kolhydrater lagras främst inte som fett utan det lagras först som glykogen i lever och muskler (om det inte används till energi direkt). Det kan dock omvandlas till fett, men detta sker i fettvävnad och lever, inte i munnen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback