Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-13, 08:58
  #1
Medlem
sandblovs avatar
Hej,

Jag har köpt en SSD till min gamla MacBook Pro från tidigt 2011. Är lite sugen på att inte föra över alla filer och program jag har på min nuvarande hårddisk till den nya. Hade varit nice att "börja på ny kula" med den nya datorn

Hur gör jag för att installera senaste Mac OS på den nya SSD? Vad händer om jag bara sätter i den nya hårdisken och startar datorn?

Om det spelar någon roll så är det en sån här jag köpt:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2880218

Tack!
Citera
2017-04-13, 09:15
  #2
Medlem
ozznujens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandblov
Hej,

Jag har köpt en SSD till min gamla MacBook Pro från tidigt 2011. Är lite sugen på att inte föra över alla filer och program jag har på min nuvarande hårddisk till den nya. Hade varit nice att "börja på ny kula" med den nya datorn

Hur gör jag för att installera senaste Mac OS på den nya SSD? Vad händer om jag bara sätter i den nya hårdisken och startar datorn?

Om det spelar någon roll så är det en sån här jag köpt:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2880218

Tack!
Jag bytte till den samma fast den på 500 Gb. Jag ville ju ha kvar bilder och dylikt på min dator, så jag köpte ett kloningskit. Använder du inte kloningskit, så borde din dator bli ren från program, bilder och liknande?


Edit: Jag har en 2012:a , och utförde operationen tillsammans med en kompis som har samma årsmodell som dig. Mitt byte gick helt perfekt med en gång, men han hade lite problem med något p.g.a att han hade en äldre version. Kommer inte helt ihåg vad det var som krånglade, men du kanske borde kolla upp det innan du drar igång.
__________________
Senast redigerad av ozznujen 2017-04-13 kl. 09:20.
Citera
2017-04-13, 09:18
  #3
Medlem
Du håller i en specifik knappkombination när du startar datorn, sedan startar ett installationsprogram som laddar ner alla installationsfiler och installerar operativsystemet.
Citera
2017-04-13, 09:22
  #4
Medlem
ozznujens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemmy
Du håller i en specifik knappkombination när du startar datorn, sedan startar ett installationsprogram som laddar ner alla installationsfiler och installerar operativsystemet.
Men det här gör man väl oavsett, tror jag mig minnas. Klonar han inte disken så drar han väl inte med sig några gamla filer/program?

Edit:
YouTube är din vän

Edit 2:
Skulle naturligtvis inte citera dig, i min edit, utan TS.
__________________
Senast redigerad av ozznujen 2017-04-13 kl. 09:40.
Citera
2017-04-13, 10:02
  #5
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandblov
Hej,

Jag har köpt en SSD till min gamla MacBook Pro från tidigt 2011. Är lite sugen på att inte föra över alla filer och program jag har på min nuvarande hårddisk till den nya. Hade varit nice att "börja på ny kula" med den nya datorn

Hur gör jag för att installera senaste Mac OS på den nya SSD? Vad händer om jag bara sätter i den nya hårdisken och startar datorn?

Om det spelar någon roll så är det en sån här jag köpt:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2880218

Tack!

Byt hårddisk, starta datorn med Cmd-Alt-R nedtryckt för att starta i Internet Recovery-läge. Starta Skivverktyg, formatera SSD:n, avsluta Skivverktyg, installera Mac OS. Det blir antagligen 10.7 (Lion). Skapa användarkonto, starta App Store och installera macOS Sierra.

Alternativt, innan du byter disk, ladda ner macOS Sierra från App Store, men när installationen påbörjas, tryck Cmd-Q för att avsluta. Ladda ner Disk Maker X, ha minst ett 8 Gb USB-minne redo och följ instruktionerna för att skapa en installation av Sierra på USB-minnet.

Byt sedan disk, stoppa i USB-minnet, starta datorn med Alt-knappen nertryckt och välj att starta på USB-minnet. Formatera SSD:n och installera Sierra.
Citera
2017-04-13, 13:42
  #6
Medlem
sandblovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Byt hårddisk, starta datorn med Cmd-Alt-R nedtryckt för att starta i Internet Recovery-läge. Starta Skivverktyg, formatera SSD:n, avsluta Skivverktyg, installera Mac OS. Det blir antagligen 10.7 (Lion). Skapa användarkonto, starta App Store och installera macOS Sierra.

Alternativt, innan du byter disk, ladda ner macOS Sierra från App Store, men när installationen påbörjas, tryck Cmd-Q för att avsluta. Ladda ner Disk Maker X, ha minst ett 8 Gb USB-minne redo och följ instruktionerna för att skapa en installation av Sierra på USB-minnet.

Byt sedan disk, stoppa i USB-minnet, starta datorn med Alt-knappen nertryckt och välj att starta på USB-minnet. Formatera SSD:n och installera Sierra.

Tack! Om jag kör alternativ 1, behöver jag något? Skiva? Licensnyckel? Osv?
Och så funderar jag på steget "formareta SSD:n", till vad? Hittade detta när jag googlade "Remember with a new drive you will first need to go to Disk Utilities and format the drive GUID Mac Extended."
__________________
Senast redigerad av sandblov 2017-04-13 kl. 14:12.
Citera
2017-04-13, 14:15
  #7
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandblov
Tack! Om jag kör alternativ 1, behöver jag något? Skiva? Licensnyckel? Osv?
Och så funderar jag på steget "formareta SSD:n", till vad? Hittade detta när jag googlade "Remember with a new drive you will first need to go to Disk Utilities and format the drive GUID Mac Extended."

Ingen skiva eller licensnyckel, möjligen ditt Apple-ID.

Precis, välj GUID som partitionstabell och Mac OS Extended som filsystem.

Skulle föreslå att du gör enligt alternativ 2, bättre att få på Sierra direkt istället för att lägga på ett gammalt system först.
Citera
2017-04-13, 15:22
  #8
Medlem
sandblovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Ingen skiva eller licensnyckel, möjligen ditt Apple-ID.

Precis, välj GUID som partitionstabell och Mac OS Extended som filsystem.

Skulle föreslå att du gör enligt alternativ 2, bättre att få på Sierra direkt istället för att lägga på ett gammalt system först.

Okej, tack! Jag känner att jag nästan förstår alternativ 1 men inte 2 så jag kör nog på 1 om det inte är någon stor nackdel?

Också, hittade följande, innebär det problem? Jag har ju early 2011.

Internet Recovery Mode requirements
“Some Macs that came with OS X Snow Leopard can use Internet Recovery after installing OS X Lion or later and a firmware update,” notes Apple.

If your Mac is one of the models listed below, or older, you may upgrade it to use OS X Internet Recovery by downloading and installing an updated EFI Firmware ROM:

MacBook Pro (13-inch, Early 2011)
MacBook Pro (15-inch, Early 2011)
MacBook Pro (17-inch, Early 2011)
iMac (21.5-inch, Mid 2011)
iMac (27-inch, Mid 2011)
MacBook (13-inch, Mid 2010)
MacBook Pro (13-inch, Mid 2010)
Mac mini (Mid 2010)
MacBook Pro (15-inch and 17-inch, Mid 2010)
iMac (21.5-inch and 27-inch, Mid 2010)
MacBook Air (11-inch and 13-inch, Late 2010)
Citera
2017-04-13, 19:17
  #9
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandblov
Okej, tack! Jag känner att jag nästan förstår alternativ 1 men inte 2 så jag kör nog på 1 om det inte är någon stor nackdel?

Också, hittade följande, innebär det problem? Jag har ju early 2011.

Internet Recovery Mode requirements
“Some Macs that came with OS X Snow Leopard can use Internet Recovery after installing OS X Lion or later and a firmware update,” notes Apple.

If your Mac is one of the models listed below, or older, you may upgrade it to use OS X Internet Recovery by downloading and installing an updated EFI Firmware ROM:

MacBook Pro (13-inch, Early 2011)
MacBook Pro (15-inch, Early 2011)
MacBook Pro (17-inch, Early 2011)
iMac (21.5-inch, Mid 2011)
iMac (27-inch, Mid 2011)
MacBook (13-inch, Mid 2010)
MacBook Pro (13-inch, Mid 2010)
Mac mini (Mid 2010)
MacBook Pro (15-inch and 17-inch, Mid 2010)
iMac (21.5-inch and 27-inch, Mid 2010)
MacBook Air (11-inch and 13-inch, Late 2010)


Kolla här om du behöver uppdatera firmware: https://support.apple.com/sv-se/HT201518
Citera
2017-04-13, 21:02
  #10
Medlem
sandblovs avatar
Jag körde på USB-varianten. Fixade en sticka med Sierra på men när jag startar datorn med alt-tangenten nedtryckt kommer jag bara till internet recovery-menyn. Vad kan vara fel?
Citera
2017-04-13, 22:47
  #11
Medlem
sandblovs avatar
Fick låna ett USB-minne av en kompis med OS på. Måste blivit nått fel när jag skapade med Diskmaker X. Nu funkar det i alla fall!

Tack för hjälpen alla
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback