Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-13, 01:59
  #1
Medlem
Jag är helt grön gällande alla sorters hårdvara. och äger knappt en mus.
Nu vill jag lära mig hur man bygger en stabil speldator from scratch!

Jag har en budget på ca 10-15k, men kan kanske överstiga den en smula.

För närvarande vill jag mest lira Mass Effect - Andromeda, men utöver det lär det mest studier. Jag lägger dock hellre en slant till för att ha en stationär som håller ett tag till, även om det blir något nytt spel.

Det enda jag börjar få koll på är att man behöver G-sync med både skärm, processor och grafikkort, eller är jag helt ute och cyklar? Hade tänkt en 27" skärm á 144 Hz och 1ms respostid. är 1920x1080 för dålig upplösning?
Fridens liljor!
Citera
2017-04-13, 03:50
  #2
Medlem
AnonymousUser1312s avatar
Skulle rekommendera att köpa en 144hz 24" istället för 27". Tror du kommer tycka 27 är för stort. Men det är en smaksak.

Gällande dator så har jag hittat en kundvagn åt dig (kolla länken) på inet. Vill du inte bygga datorn själv kan du slänga in montering i kundvagnen så bygger Inet datorn åt dig.

Vill du bygga datorn själv så kan du kolla på tutorials på youtube, det var så jag lärde mig. Inte så svårt som de kan se ut, utan ganska simpelt.

Länk till kundvagn:
(Obs att windows måste köpas till för att datorn ska fungera. Finns billigt på sidor som tex kinguin.com eller g2a.com)

Hur man bygger en dator:
Om du håller koll på ESD etc så lär du inte behöva något ESD skydd. Men om du inte har någon aning om det så kan du lika bra köpa ett ESD-armband som håller dig jordad.

Edit: Köp en skärm med 1ms respons, 144hz och vilken storlek du vill ha. 1080p räcker! Dock kan du oftast ändra ress på de flesta nya skärmarna

- Anonymoususer1312
Citera
2017-04-13, 04:31
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymousUser1312
Skulle rekommendera att köpa en 144hz 24" istället för 27". Tror du kommer tycka 27 är för stort. Men det är en smaksak.

Länk till kundvagn:
(Obs att windows måste köpas till för att datorn ska fungera. Finns billigt på sidor som tex kinguin.com eller g2a.com)

Om du håller koll på ESD etc så lär du inte behöva något ESD skydd. Men om du inte har någon aning om det så kan du lika bra köpa ett ESD-armband som håller dig jordad.


Jag brukar sitta ganska långt bort från skärmen, det är därför jag gillade 27", dock var det ingen jätteskillnad på 24" och 27".

Gällande kundvagnen så blev den ganska dyr, tänker att det kanske går att satsa på ett lite sämre grafikkort?

Tack som fan för hjälpen!

Fridens liljor!

Ps. har en kompis som hjälper mig sätta ihop den. DS.
Citera
2017-04-13, 04:33
  #4
Medlem
Tänker att 15k utan skärm blir lite saftigt :P
Citera
2017-04-13, 06:29
  #5
Medlem
AnonymousUser1312s avatar
Här är en för 11,5k finns billigare om du vill ha det. Ganska enkelt att uppgradera burken sen med tanke på det stora chassit! Kan länka en kundvagn för 12.5k oxå!

Citera
2017-04-13, 23:36
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymousUser1312
Här är en för 11,5k finns billigare om du vill ha det. Ganska enkelt att uppgradera burken sen med tanke på det stora chassit! Kan länka en kundvagn för 12.5k oxå!


Den såg bättre ut!

Kommer nog att ta bort hårddisken och uppgradera SSD:n, har ett extern 2tb minne som jag tänkt ha ikopplat

Kikade runt lite, med mycket inspiration från de olika kundvagnarna:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10337555/ Har jag gjort något tokigt eller ser det ut som en plan?

Tänkte även höra gällande chassi, https://www.inet.se/produkt/6910095/...-s-svart#specs kontra den du länkade. Samma pris, men i mina lekmannaögon ser den rabatterade ut att vara något bättre. Är det något jag missar?

Är det något som kan/bör förminskas för att spara en slant?
__________________
Senast redigerad av Qexar 2017-04-13 kl. 23:56.
Citera
2017-04-14, 05:01
  #7
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qexar
Har jag gjort något tokigt
Jo, du har t.ex glömt processorkylare.

Här är mitt förslag, futtiga 20.- billigare, men så kom processorkylaren till och då åkte det upp en bit, till 13191.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10337830/

Chassiet där ser bättre ut, rent tekniskt, bättre kylmöjligheter, mer möjligheter till utbyggnad, om än det naturligtvis kunde vara ännu bättre (och avsevärt dyrare då). Antec's gx500 är bra också, ungefär samma pris som detta.

Fractals billiga nätagg ger jag inte mycket för, föreslår som vanligt evga's g2-g3 eller seasonic.

Moderkortet, ändrat till nåt som inte borde krångla så mycket. Nu lade jag dit ett z270 bara för att det var det förut, men om du inte kommer klocka datorn kan du spara en femhundring på att t.ex välja B250 eller nåt. Se bara till att moderkortet har alla de anslutningar du behöver, gå även på tillverkarens site och kika på sånt som inte specats av inet, t.ex antal interna headers för chassifläktar mm så du slipper köra en eller flera av dem på konstantström.

Minnen ändrade till nåt som finns i lager, i övrigt samma

Grafikkortet ett 1060, där också kan du spara en slant genom att gå ner på 3gb versionen om du inte behöver använda alla 6gb. Beror på vilken skärmupplösning du planerar använda, osv.

Ssd'n, där är samsung tryggaste valet för tillfället.

Frågor om skärmupplösning då, 27 tum gör sig väldigt bra i 1920x1080 och det är bara positivt, lättdrivet, lättläst, vettig storlek på UI osv. Det är ju inte kul när allt på skärmen blir för småplottrigt och man måste krypa nära för att se vad det står. Högre upplösning på samma skärmyta gör allt mindre. 2560x1440 tycker jag du kan börja leta efter när du går över 30-tumsstrecket och uppemot 40". Över 40", där kan det komma på tal 3840x2160.
Lägre upplösningar är skonsammare för grafikkortet också. Går du upp högre kan det bli på tal ett gtx1070 istället, eller ännu dyrare.

Os-licensen, där avråder jag från kinguin och andra sådana ställen, det är en gråmarknad där lite sisådär halv- eller hel-skumma individer säljer nycklar de köpt med stulna kort, msdn-nycklar som kan upphöra eller annulleras av microsoft när som helst de tröttnar på piratkopieringen, osv, det är inte tillåtet enligt ms att sälja oem-nycklar på det sättet, så om du ändå tänkt skaffa nyckeln därifrån kan du likväl pirata den själv gratis hellre än att betala nån skum källa för en nyckel som inte är legitim.
Jag föreslår man skaffar en äkta nyckel, från ms.
Citera
2017-04-14, 07:44
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Jo, du har t.ex glömt processorkylare.

Här är mitt förslag, futtiga 20.- billigare, men så kom processorkylaren till och då åkte det upp en bit, till 13191.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10337830/

Chassiet där ser bättre ut, rent tekniskt, bättre kylmöjligheter, mer möjligheter till utbyggnad, om än det naturligtvis kunde vara ännu bättre (och avsevärt dyrare då). Antec's gx500 är bra också, ungefär samma pris som detta.

Fractals billiga nätagg ger jag inte mycket för, föreslår som vanligt evga's g2-g3 eller seasonic.

Moderkortet, ändrat till nåt som inte borde krångla så mycket.

Ssd'n, där är samsung tryggaste valet för tillfället

Har gjort lite ändringar, https://www.inet.se/kundvagn/visa/10337840

Hur står den gentemot din? Har insett jag kanske ska ge upp mina drömmar om att klara mig på 10k hur menar du att moderkortet kommer att krångla?
Citera
2017-04-14, 09:01
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qexar
Har gjort lite ändringar, https://www.inet.se/kundvagn/visa/10337840

Hur står den gentemot din? Har insett jag kanske ska ge upp mina drömmar om att klara mig på 10k hur menar du att moderkortet kommer att krångla?

Asus moderkorten e kända för och ha vissa krånglande modeller. Problem o få komponenter att fungera optimalt även om dom borde. Ju dyrare moderkort ju mer finesser oftast, vilket gör att mer kan krångla helt enkelt.

Jag har kört msi redan sedan jag börja bygga för någora år sedan. Stabila bra moderkort . Samma som gigabyte.
__________________
Senast redigerad av Jens86 2017-04-14 kl. 09:05.
Citera
2017-04-14, 15:49
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
Jag har kört msi redan sedan jag börja bygga för någora år sedan. Stabila bra moderkort . Samma som gigabyte.


Då kikar jag på ett sådant/tsr det somn nämnts! Tack som fan!
Citera
2017-04-14, 19:54
  #11
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qexar
Då kikar jag på ett sådant/tsr det somn nämnts!
"be quiet" processorkylaren är inte så "quiet", se också till att den ryms i chassiet, vilket det nu blir innan det här är klart. Räkna med att en dörrfläkt är 25mm, räkna med att moderkortet har en viss höjd ovanför chassibottnen också, så den där angivelse av hur hög kylare som ryms i chassiet bör man ha marginal på, annars kanske inte dörren går få dit sedan. Det är lite olika vilka mått de kör med; höjd från chassibottnen, höjd från moderkort eller höjd från toppen av processorsockeln.

Du behöver som regel inte köpa till nån extra pasta till kylaren, det brukar i stort sett alltid ingå. Iaf till noctuas modeller är det riktigt bra sådan som följer med också.

850 watt nätagg är bara dumt, till en dator inte ens kommer behöva en tredjedel av den effekten oavsett vad du gör med den. Det är ungeför som att montera ferraridäck för 300+ km/t på en flakmoped, man gör inget med det, inget blir bättre av det, kan t.o.m bli sämre. Corsairs nätagg har f.ö rätt mycket strul, kör med evga's g2-g3 eller seasonic, de är säkra kort.

Titta återigen på det jag länkade tidigare, de grejorna är inte valda på måfå.
Citera
2017-04-16, 07:58
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
"be quiet" processorkylaren är inte så "quiet", se också till att den ryms i chassiet, vilket det nu blir innan det här är klart.

Du behöver som regel inte köpa till nån extra pasta till kylaren, det brukar i stort sett alltid ingå. Iaf till noctuas modeller är det riktigt bra sådan som följer med också.

850 watt nätagg är bara dumt, till en dator inte ens kommer behöva en tredjedel av den effekten

Titta återigen på det jag länkade tidigare, de grejorna är inte valda på måfå.

Åfan! Får kila på det till kvällen! Tack då hemskt mycket för all hjälp! Att söka info via telefonen/surfplattan var svårare än jag trodde, din hjälp har varit ovärderlig!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback