Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-13, 01:24
  #1
Medlem
No6s avatar
Läste att SSRI som t.ex. Fluoxetin gör att effekten från opioider/opiater såsom Tramadol försämras.

"Opioider såsom morfin, tramadol (Tiparol), petidin och kodein (Citodon) metaboliseras via de receptorer i hjärnan som Fluoxetin och andra SSRI-substanser hämmar. Effekten av opioider hämmas därför av Fluoxetin och därmed försvagas de smärtlindrande egenskaperna kraftigt av Fluoxetin och andra SSRI. I fall där både smärtlindring och depressionsbehandling är nödvändig bör därför andra antidepressiva läkemedel än Fluoxetin eller andra SSRI övervägas."

Är detta något som påverkas endast när man äter SSRI eller kan det permanent påverka effekten man får av Tramadol och opiater i framtiden? Käkade rävgiftet Fluoxetin i 4 dagar 20 mg(80 mg) för 5 veckor sedan innan jag la ner skiten. Tog nyligen lite Tramadol men fick inte samma effekt som tidigare och nojjar nu lite av att det kan vara Fluoxetinet? Det borde väl ha lämnat kroppen för längesedan?

Men kan finnas fler anledningar. Upplevde att ruset på Tramadol blev sämre redan innan jag provade Fluoxetin så kan vara något annat. Käkade även 5-HTP några veckor innan jag provade Fluoxetin, men det är ju en helt naturlig grej vi får i oss dagligen så det är väl långsökt.

Mest troligt varför jag får sämre effekt av Tramadol är för att jag bytt märken. Jag käkade Dolol och de fungerade skitbra sen tog de slut och jag provade ett annat märke några amerikanska tabbar. Ingen noddkänsla/kli alls. Nu har jag fått tag på vanliga tram från apotek vi får se om de fungerar som de ska.

Någon som har någon åsikt? Käkar 200-300 mg Tram aldrig gått över det. Bara tagit typ en gång varannan/varje vecka alltså väldigt sporadiskt. I fredags hade jag inte tagit någon tramadol på 4-5 veckor men fick inte den där noddkänslan riktigt, besviken på ruset. Jag fick uppåtkänslan som man får precis i början av ruset, men när jag la mig i sängen för att koppla av känner jag inte den där "lugna" avslappandne känslan i kroppen liksom samt klådan. Alkaloid Skopje heter de jag fått tag i från Makedonien, är väl mest sannolikt att dessa tabbar inte kickar likadant som mina Tramadol Dolol(danska) eller? Eller jag kanske måste öka dosen?

Ska testa mina Tradolan Retard 100 mg 3 st i helgen och se om de fungerar.

Mvh
__________________
Senast redigerad av No6 2017-04-13 kl. 01:28.
Citera
2017-04-13, 13:32
  #2
Medlem
vargenbaras avatar
Morfin behöver ju inte metaboliseras för att bli hög på, så ifall man hämmar enzymet som bryter ned morfin så bör det ju innebära längre rus tid, inte hämmat rus.

Så fattar inte vad som menas där riktigt.

Tramadol däremot behöver metaboliseras i levern innan det blir aktivt.
Tramadol är serotonergt på något sätt. Vet inte hur det fungerar. Men SSRI hämmar ju återupptagningen utav serotonin, och tramadol frisätter serotonin, så den kombinationen låter ju som att den skulle kunna orsaka serotonergt syndrom i rätt doser.

Tramadols effekter på mu-opioidreceptorerna tordes inte vara påverkade av SSRI.

Men det som är säkert är att tramadol inte är en ren opioidagonist utan har fler mekanismer.

Troligen blir den euforiska effekten av tramadol försvagad om än inte helt blockerad utav SSRI.


mu-aktivitet, men utan dess serotonerga effekter.

Mvh Vargen

edit*
Huruvida dina mediciners hämmande av enzymet som bryter ned morfin är det samma som krävs för att omvandla tramadol är det samma vet jag inte. Är det så skulle det kunna blockera effekten helt då ingen tramadol blir aktiv.

Troligen så hämmas dock inte ALL metabolisering vid normala doser. Men påverkar kan det ju göra.

Hoppas det går att förstå vad jag menar.
__________________
Senast redigerad av vargenbara 2017-04-13 kl. 13:35.
Citera
2017-04-13, 16:38
  #3
Medlem
Jag har haft två EP-anfall p.g.a. Tramadol.

Blev beroende efter en skada i utlandet, fick en ica kasse med opiater.

åt upp till 2 G om dagen detta var över 10 år sen, fick EP-anfallen för ett par år sen.

Nu äter jag nästan aldrig tram.

Får SSRI, Benz och Imovane utrskrivet.

Jag har dock testat ett par gånger att käka tramadol med SSRI'n och det är rätt fine har varit uppei 600 mg som mest. men oftast 150-200.

Alltid bra sömn och mat innan.

Seratoginoent syndrom är liten risk men den finns vid tramadol+SSRI, MAOI är dock den riktiga boven i dramat eller johannesört dessa är anbsolut no no.

Se: http://wiki.tripsit.me/images/3/3a/Combo_2.png

OBS: Rekommenderas ej att Blanda SSRI och Tramadol, vill bara påpeka att det går. Ha ALLTID någon med, skriv på en lapp i fickan vad du tagit (Gäller alltid vid kombinationer) eller säg till omgicningen.

Ring 112 direkt om du får feber, skakningar, huvudvärk eller liknande
Citera
2017-04-13, 22:07
  #4
Medlem
caecos avatar
Har tagit tramadol och SSRI vilket resulterat i ett rus som endast är obehagligt. Men nu har du haft uppehåll så länge, så låter konstigt att det skulle påverka. Troligtvis någon annan orsak till det.
Citera
2017-04-13, 23:40
  #5
Medlem
vargenbaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caeco
Har tagit tramadol och SSRI vilket resulterat i ett rus som endast är obehagligt. Men nu har du haft uppehåll så länge, så låter konstigt att det skulle påverka. Troligtvis någon annan orsak till det.

Yep, serotonin overload. Med en gnutta mu-aktivitet som dock borde kunna vara skön
Citera
2017-04-14, 13:50
  #6
Medlem
vargenbaras avatar
Förlåt, my tror jag bestämt receptorerna heter på svenska, mu i engelskan. My eller ett sånt "Utorrent" u.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback