Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-13, 00:50
  #1
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Jag får be om ursäkt, men jag hittade aldrig denna fundering som jag har i den officiella "parkeringsbots-faqen"

Frågan är nämnligen om de sätter lappen under vindrutetorkaren och jag drar igång vindrutetorkaren och åker iväg direkt så fort jag sätter mig i bilen och den flyger iväg, kan jag bli påföljdsavgift för detta på något vis? DVS kan de straffa mig för att jag inte betalar en bot jag inte har sett? Är de skylldiga att skicka hem en påminnelse eller liknande avi/räkning innan de lurar in straffavgifter och kronofogder i det här?

Tack!

/S
Citera
2017-04-13, 01:33
  #2
Medlem
Så generösa är dom ju knappast att man slipper betala för lappen blåst bort. Men dom brukar alltid skicka minst 2 påminnelser först - så man behöver ju normalt sett inte oroa sig för Kronofogden. Däremot får man ju påminnelseavgift, så det är ju inte så roligt ändå.
Citera
2017-04-13, 03:01
  #3
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
brukar alltid

^ ?

Så med andra ord, om jag inte får någon påminnelse att betala parkeringsboten så är den saken helt ur världen right?
Citera
2017-04-13, 08:12
  #4
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Så generösa är dom ju knappast att man slipper betala för lappen blåst bort. Men dom brukar alltid skicka minst 2 påminnelser först - så man behöver ju normalt sett inte oroa sig för Kronofogden. Däremot får man ju påminnelseavgift, så det är ju inte så roligt ändå.

Nej man får ingen påminnelseavgift på en parkeringsavgift. Första hemskicket är alltid samma summa som den som placerades vid bilen, pga de inte kan vara 100% säkra på att du mottog det.
Citera
2017-04-13, 08:32
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Så generösa är dom ju knappast att man slipper betala för lappen blåst bort. Men dom brukar alltid skicka minst 2 påminnelser först - så man behöver ju normalt sett inte oroa sig för Kronofogden. Däremot får man ju påminnelseavgift, så det är ju inte så roligt ändå.

Stämmer inte. Påminnelseavgift förekommer inte, med några fåtal undantag. Det skickas 1 påminnelse, inte fler. Inkassoavgift på 180 tillkommer om betalning inte influtit trots påminnelse, därefter lämnas ärendet till kronofogden.

Ovanstående gäller kontrollavgifter, ts har inte skrivit om det var sådan som avsågs.
Citera
2017-04-13, 14:21
  #6
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Nej man får ingen påminnelseavgift på en parkeringsavgift. Första hemskicket är alltid samma summa som den som placerades vid bilen, pga de inte kan vara 100% säkra på att du mottog det.

Tack! bra! då vet jag att betala utan att ha fått hem något adresserat till mig som person är meningslöst!

Citat:
Ovanstående gäller kontrollavgifter, ts har inte skrivit om det var sådan som avsågs.

jag parkerade knasigt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback