Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-08, 09:59
  #13
Medlem
StormaktRods avatar
Näringsmässigt är det nog inget fel på köttet och djuren lever väl ungefär så bra de kan göra. Sverige har väl länge legat i topp/en på länder som har hårdast regler för djurhållning och är väldigt restriktiva med medicinskt behandling med tillväxthormoner och antibiotika i sådant som ska ätas. Staten bryr sig i djurens välfärd och straffar djurplågeri hårdare än många andra länder. Det är en av anledningarna till att man inte direkt kan kan konkurrera med större internationella producenter prismässigt utan nästan helt är beroende av att konsumenten tycker att det är värt att betala premium för.

Sen har vi ju det där med att svensk kyckling drabbats av multiresistenta bakterier, det är fel som uppstått redan innan de åkt från det multinationellaföretaget som äger rättigheterna för den rasen av kyckling och dess DNA, att avliva hela beståndet gång på gång eller börja om med en "riktig" dinosauriekyckling som är klen och inte blir lika stor samt växer långsamt tror jag varken de kan eller vill göra. Att ta prov på varenda kyckling tror jag inte heller går för när det väl ger positivt utslag på prov är tillväxten så hög att det nästan garanterat spridit sig vidare.

Det där med ekologiskt eller inte har jag ingen koll på, jag är nöjd så länge man inte gör om misstaget att använda sig av tex ben och blodmjöl från kadaver av föregående generationer djur när man tillverkar kraftfoder för nästa.

Vad jag förstått så är det nästan omöjligt eller i alla fall väldigt svårt att bedriva jordbruk i stor skala och på samma mark under lång tid utan att använda sig av någon form av konstgödsel eller byta gröda till något helt annat emellanåt, vilket betyder att den marken inte producerar något som går att sälja till vinst om du inte också har tillgång till dubbelt så mycket mark. Även då allt går bra så blir skörden betydligt mindre än för motsvarande odlingsyta där man använder konstgödsel och bekämpningsmedel mot virus och bakterier i förebyggande syfte. Sen vet jag inte hur noga det är, men de flesta som tex säljer något utsäde har preparerat det kemiskt innan det går ut till kund, är det verkligen ekologiskt då?

Det är väl därför allt ekologiskt är svindyrt då det ger sämre skördar och lättare drabbas av sjukdomar som slår hårdare då man inte kan bekämpa sjukdomen lika effektivt som någon som kan och använder bekämpningsmedel framställda på konstgjord/syntetisk även i förebyggande syfte.
__________________
Senast redigerad av StormaktRod 2017-05-08 kl. 10:20.
Citera
2017-05-09, 15:07
  #14
Medlem
Ferdinand-Piechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaBeast
Skulle det vara säkert att äta icas kött rå?

Inget kött är säkert att äta rått, varken fläsk, kyckling eller nöt, även om nöt är säkrare än de två övriga.

Citat:
Ursprungligen postat av DaBeast
Ecologist egg då, är dom också säkra?
Du verkar vara inläst på bloggar från och med amerikansk matkultur, att döma av tidigare inlägg, så jag utgår från att du är rädd för salmonella i ägg, något som är mycket vanligt i ägg i usa men extremt ovanligt i svenska ägg. Om äggen är "Ecologist" eller ej påverkar inte om det kan finnas salmonellasmitta i eller ej.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback