Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-12, 23:08
  #1
Medlem
Var köper man dubbelrakblad över disk i Stockholm? Skulle vilja ha förslag på kanske fem olika butiker.

Och när jag ändå postar, två andra frågor:

1. Var hittar man stålkammar till ett rimligt pris? Vanliga enkla raka stålkammar. Sivletto har stålkammar men de kostar 300-400:- (!!!). Jag tycker man inte borde betala mer än en femtiolapp eller så för en kam.

2. Rakolja som säljs på Gents och liknande är ju vansinnigt dyr! Jag skiter i parfym, eteriska oljor och liknande. De gamla romarna använde väl typ olivolja för ändamålet, det borde inte vara raketforskning. Förslag?
Citera
2017-04-12, 23:36
  #2
Medlem
JagHarDigRedans avatar
Det finns nåt som kallas för google annars
Citera
2017-04-13, 11:36
  #3
Medlem
beardbraids avatar
Själv slänger jag upp rakblad på bandet på ica nära på landet, över disk finns dock mindre risk....

1: Apotekets luskam i metall kostar 89 kr!

2: Sesamolja håller skägget smidigt och gör att det brister mindre om man har det fastsatt mycket.
Citera
2017-04-13, 14:56
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beardbraid
Själv slänger jag upp rakblad på bandet på ica nära på landet, över disk finns dock mindre risk....

1: Apotekets luskam i metall kostar 89 kr!

2: Sesamolja håller skägget smidigt och gör att det brister mindre om man har det fastsatt mycket.

Hmm, jag har kollat, förvisso inte noggrant men ändå och de livsmedelsbutiker jag varit i säljer ju bara engångshyvlar resp "Gilette-huvuden", inte rena rakblad till "säkerhetshyvlar".

2. Det är mest för huden, har inte skägg. När man rakar med Gilette så finns det ju en Aloe Vera-sträng som gör det hela väldigt friktionsfritt. Jag vill uppnå samma effekt med traditionell hyvel samt tvål och rakborste. Går dt?
Citera
2017-04-13, 15:03
  #5
Medlem
Lazyboness avatar
Alla barberare brukar sälja rakblad. Jag är inte så hemma på Stockholm så jag kan inte bistå med närmare tips än att Sivletto har, men du kan förmodligen hitta billigare på andra ställen. De är ju dyra på det mesta.

Sivletto brukade sälja en frisörkam av stål rätt billigt och man fick rabatt på den om man handlade över någon viss summa. Du kan ju kolla med dem om det är något de kommer få in igen.
Citera
2017-04-13, 15:05
  #6
Medlem
beardbraids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d-b
Hmm, jag har kollat, förvisso inte noggrant men ändå och de livsmedelsbutiker jag varit i säljer ju bara engångshyvlar resp "Gilette-huvuden", inte rena rakblad till "säkerhetshyvlar".

2. Det är mest för huden, har inte skägg. När man rakar med Gilette så finns det ju en Aloe Vera-sträng som gör det hela väldigt friktionsfritt. Jag vill uppnå samma effekt med traditionell hyvel samt tvål och rakborste. Går dt?

Det kan hända det har att göra med att det är en ica på landet....de har också moraknivar och träskruv och palmolive-raktvål och annat man inte hittar på Kvantum Pröva affärer i områden med många pensionärer.

Jag rakar själv bara huvudet...kan tänka mig att den är tänkt att återfukta typ. Här är en guide på hur man gör själv i alla fall: http://www.toolsofmen.com/diy-pre-shave-oil/
Citera
2017-04-15, 00:16
  #7
Medlem
Som vanligt var Prisjakt svaret.

De tre billigaste rakoljorna (kr/ml) är

The Bluebeards Revenge Pre Shaving Oil
The Real Shaving Company Shaving
Blue Stratos Pre-Electric Shaving Lotion

Med tanke på att 100 ml ren ricinolja kostar drygt 40:- (på Apotea) och dessa inte ens är dubbelt så dyra så känns det ganska rimligt.

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s315502114
Citera
2017-04-24, 15:55
  #8
Medlem
Kan ge några ytterligare svar:

Åhléns har dubbelrakblad i sortimentet men de var slut (hur lyckas man?).

NK hade två varianter, Derby för 29:- för 10 och Feather för 69:- för 10. Är Feather så mycket bättre eller vad handlar den prisskillnaden om?
Citera
2017-04-24, 16:01
  #9
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d-b
Kan ge några ytterligare svar:

Åhléns har dubbelrakblad i sortimentet men de var slut (hur lyckas man?).

NK hade två varianter, Derby för 29:- för 10 och Feather för 69:- för 10. Är Feather så mycket bättre eller vad handlar den prisskillnaden om?
Feather är ljusår bättre en Derby.

https://www.shaver.se/dubbelblad-de/...akblad-10-pack
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback