Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-13, 07:41
  #13
Medlem
Hur ser det generella löneläget ut i Kanada i förhållande till levnadsomkostnader?
Citera
2017-04-13, 17:48
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinaSpirulina
Hur ser det generella löneläget ut i Kanada i förhållande till levnadsomkostnader?

Mycket bra måste jag säga. Jag tjänar något bättre här än vad jag skulle gjort i Sverige. Cirka 90.000CAD om året vilket är väl 45-50k svenska i månaden. Skatten är något lägre men jag har bara 3 veckors semester ( ).

Jag bor bra i centralt läge och betalar ungefär 6000 i månaden i hyra. Dock är internet dyrt här samt att man betalar för datamängden man använder om man inte betalar typ 10dollar extra för att få obegränsat. Jag betalar ungefär 600kr i månaden för 100mbit obegränsat. Samma sak med mobiltelefonin här som är mycket dyrare. Vilket kanske balanseras något då bensinen kostar nästan hälften, iaf 2/3 av Sverige.

Exempel på boende man får för ca 7000 i månaden nära det "hippa" området:
http://www.kijiji.ca/v-appartement-c...ationFlag=true

Det är också väldigt lätt att få tag i lägenheter att hyra i andra hand här till skillnad mot t.ex Stockholm. Man kan hitta dom själv via kijiji men det är inte ovanligt att man kontaktar agenter som letar åt en bland lägenheter dom själva hyr ut.
Citera
2017-04-13, 22:10
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kannankancanon
Mycket bra måste jag säga. Jag tjänar något bättre här än vad jag skulle gjort i Sverige. Cirka 90.000CAD om året vilket är väl 45-50k svenska i månaden. Skatten är något lägre men jag har bara 3 veckors semester ( ).

Jag bor bra i centralt läge och betalar ungefär 6000 i månaden i hyra. Dock är internet dyrt här samt att man betalar för datamängden man använder om man inte betalar typ 10dollar extra för att få obegränsat. Jag betalar ungefär 600kr i månaden för 100mbit obegränsat. Samma sak med mobiltelefonin här som är mycket dyrare. Vilket kanske balanseras något då bensinen kostar nästan hälften, iaf 2/3 av Sverige.

Exempel på boende man får för ca 7000 i månaden nära det "hippa" området:
http://www.kijiji.ca/v-appartement-c...ationFlag=true

Det är också väldigt lätt att få tag i lägenheter att hyra i andra hand här till skillnad mot t.ex Stockholm. Man kan hitta dom själv via kijiji men det är inte ovanligt att man kontaktar agenter som letar åt en bland lägenheter dom själva hyr ut.

Känns ju himla rimligt

Fått för mig att Kanada har rätt bra socialt skyddsnät (jämfört med USA i alla fall). Hur funkar det med sjukvård och skola? Finns det bidrag för fattiga?
Citera
2017-04-13, 23:31
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinaSpirulina
Känns ju himla rimligt

Fått för mig att Kanada har rätt bra socialt skyddsnät (jämfört med USA i alla fall). Hur funkar det med sjukvård och skola? Finns det bidrag för fattiga?
Det stämmer att skyddsnätet här är större än i USA. Det är fri sjukvård och skolan är kraftigt subventionerad om än inte gratis (ifrån motsvarande gymnasium och uppåt). Montreal har väldigt bra universitet faktiskt. Det finns också nägot som liknar akassa här.

En skillnad är dock att om du blir långtidssjukskriven så får du pynta ur egen plånbok om du inte är försäkrad. Försäkringarna som täcker allt utöver vanlig sjukvård som t.ex tandläkare, glasögon, massage och t.om om man vill besöka psykolog betalas ofta av arbersgivaren men är inte alls dyr om man vill teckna egen.

Just ja en sak till, om du som svensk kommer hit för att arbeta eller studera så får du direkt ta del av sjukvården här mot uppvisande av ett papper ifrån försäkringskassan. Annars får man 3 månaders karens om jag minns rätt. Det är en deal som Sverige har med quebec som inte finns i övriga Kanada
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2830361

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback