Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-12, 20:15
  #1
Avstängd
saggelitens avatar
jag försöker att få min ssh server att fungera och upptäckte att mitt 3G modem inte accepterar inkommande anslutningar. det är ett TP-LINK 5360

samt försökte jag med en "reverse connect" genom en annan dator med annan internetföbindelse men upptäcte att den datorn också nekar inkommande anslutningar.

måste jag använde en tredje server i detta fall?
Citera
2017-04-12, 21:53
  #2
Medlem
Pilskjutarns avatar
Om jag förstod rätt så har du någon typ av mobilt bredband? Om så är fallet så kan du via utorrent öppna upp port 22 och sedan ansluta, detta knep fungerar fortfarande för mig via tele2's nät.
Citera
2017-04-12, 22:00
  #3
Medlem
Jag använder inte mobilt bredband men däremot ibland tethering i mobilen och den får i alla fall ingen publik IPv4-adress så inkommande SSH hade inte fungerat över IPv4 även om jag hade kunnat forwarda det i mobilen. Det är värt att kontrollera om routern får en publik adress mot mobilnätet (d v s inte 100.64.0.0/10, 10.0.0.0/8, 172.16.0.0/12, eller 192.168.0.0/24).

Får routern en publik adress så behöver man vidarebefordra port 22 i den till servern. Inställningen kan kallas t ex port forward eller virtual server.
Citera
2017-04-13, 00:29
  #4
Medlem
8bitrages avatar
Har du tillgång till en server utanför ditt nätverk kan du ju göra en ssh-tunnel där den servern vidarebefodrar typ 2222 till 22 på din dator på ditt nätverk.

Går ganska lätt att göra, men kräver att den SSH-sessionen är igång hela tiden (den från din server till den externa servern).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback