Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-18, 12:30
  #133
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jegusei
Vad och var pluggade du?

Maskin i norra Sverige.
Citera
2017-04-18, 18:59
  #134
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
6 år hade han jobbat då, jag tog studenten som 20-åring och han hade jobbat hos farsan och hade ca Ca 30k i lön vilket var några tusenalappar mer än arbetskollegorna.
Hans bästa ekonomiska år var när hans farsa sålde företaget och den nya chefen sänkte lönen med några tusenalappar, accepterades inte av min vän, blev utköpt och fick dessutom skadestånd.

Jobbade sedan inom bygg ett kort tag vilket också var behjälpligt när han skulle bygga stuga, fick ordentlig rabatt på material och arbetskraften hade han vänner som hjälpte till; sen när han fått nytt jobb blev han uppsagd och "praktiserade" hos gamla bygget ett par månader, han hade tidigare lovat att "hjälpa till" som delbetalning, sen började han jobba hos sin farsa igen och började tjäna en del efter 30, denna gången så var inte för att pappa var snäll utan för att han hade/har provision och nu i princip så säljer han bara.

Han lånade 2,2 miljoner för stugan och när bygget var klart var det värt 3,5-4 miljoner, idag omkring 6.

Bil omkring 200 000, båt 100 000.

Så stor del av återbetalningen (lägenheten?) är troligtvis skadeståndet då, så han har haft tur.
Citera
2017-04-18, 20:59
  #135
Medlem
Blackslayers avatar
Jag hoppade av gymnasiet. Ångrar det fruktansvärt mkt, och fick jag chansen skulle jag nog ha skött skolan ordentligt. Och sedan pluggat högskola etc, grejat en riktigt fin utbildning man kan luta sig tillbaka till.

Men nu har jag ett bra 7-4 jobb med 420 000/år. Och flextid. Vilket för mig duger gott o väl.

Skulle jag göra nått annat i framtiden så är det att plugga betyg.
Citera
2017-04-27, 23:14
  #136
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Inte logik men absolut stavning, är det relevant för tråden?

Jag kikade igenom dina tidigare inlägg i andra trådar, du verkar vara en arg liten man.

Arg liten man? Jag tror att du är en arg liten HBTQ flata, de brukar ju vara små.
Citera
2017-04-30, 15:51
  #137
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EWT
Arg liten man? Jag tror att du är en arg liten HBTQ flata, de brukar ju vara små.

Hehehe, som sagt, arg liten man...
Citera
2017-05-01, 23:22
  #138
Medlem
5 år på bärs, brudar och böcker dåligt? Alla som pluggat säger att studietiden är den bästa man haft, jag instämmer till fullo! Massa ansvar och familj i all ära, men det var väldigt trevligt att studera.
Citera
2017-05-02, 10:22
  #139
Medlem
TobiasBeechers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harem
Har en fråga till er som pluggade i tidig 20-årsålder.

Ångrar ni er att ni pluggade så djävulskt tidigt och inte gjorde några längre resor och stoj innan det var dags för allvaret?

Själv är jag 23, bott och arbetat jävligt mkt utomlands inklusive nu men med pissjobb. Mest för att harva på mig ett bra CV, vilket jag har förutom eftergymnasiala studier.
Däremot gnager en jävla ångest i mig konstant att det är dags att "växa upp". Att börja plugga.
Är en flyktperson, vet inte vad jag vill göra med livet och inte fan vill jag börja plugga något mitt spretiga sinne säkerligen kommer hata efter 1 års studier.

I efterhand ångrar jag till viss del att jag började plugga vid 19 års ålder, direkt efter gymnasiet. Det var finanskris och lågkonjunktur, men jag hade ett jobb jag kunnat få om jag ville, men jag hade ingen lust att bo kvar i min lilla skitstad bara för att bo hemma och spara pengar, kanske festa till det ibland. Resor är jag ointresserad av i allmänhet, men är man intresserad av att resa bör man ösa på med det och få livserfarenhet innan studierna.

Jag började studera då jag önskade miljöombyte snarare än att jag var särskilt intresserad, och tack vare bra läshuvud klarade jag minimikraven på kurserna med minimal ansträngning, i många av kurserna var jag inte på en enda föreläsning. Om en 15hp-kurs pågick på halvfart så var tentan i slutet av terminen, och parallellt lästes en 7,5hp-kurs åt gången i 10 veckor. Jag brukade ta "ledigt" 9 veckor utöver om det var obligatoriska seminarier och arbeten, sen tentaplugg 1 vecka, och klarade allt. I slutet av terminen när det var två tentor pluggade jag kanske 1,5 vecka. Ekonomi läste jag för övrigt, med inriktning mot redovisning, där jag hatade alla kurser inom företagsekonomi förutom två stycken tror jag. Nationalekonomi var intressant men mina 30hp där leder inte till jobb.

Min bästa vän under studietiden var 7 år äldre, han hade pluggat efter gymnasiet men hoppat av på grund av att han "valt fel", och arbetat 5 år. Han läste två inriktningar samtidigt med toppbetyg i allt och vann stipendium. Hans läshuvud var aningen skarpare än mitt, men hans ambition och mognad gjorde att han lyckades bra i studierna och lärde sig mycket som inte ingick i kurserna utan lärde sig för sitt intresse, och nu trivs han kanon med sitt jobb och sitt liv.

Så nu jävlar är det dags för comeback för mig med mognad och livserfarenhet, troligtvis blir det studier till hösten! Det ska bli intressant att vara 25+, ha en utbildning i bagaget, ha arbetslivserfarenhet, och faktiskt gå en utbildning jag är intresserad av. Min gamla utbildning var något jag läste i förbifarten för att kunna slappa, men nu jävlar, wooooh!
Citera
2017-10-08, 20:44
  #140
Medlem
area50s avatar
Jag har ca 375.000 i aktier samt arvs/gåvopeng & undrar om jag skulle kunna nyttja en del av dessa pengar till studier.
Det jag skulle vilja ha goda råd till är; vilka utbildningar finns det som skulle vara mest lönsam för framtiden?
Jag är inget matte geni, så ingenjör & sådant går bort. Jag är förövrigt media/film intresserad, men vet att dessa områden är väldigt svårt att få jobb i.
Om jag någonsin pluggar vidare så vill jag såklart att det ska vara något ämne som jag ändå trivs med
__________________
Senast redigerad av area50 2017-10-08 kl. 20:52.
Citera
2017-10-15, 07:01
  #141
Medlem
Pluggat 5 år ingenjör, 100% värt det. Studietiden är skitrolig, och nu har jag ett jobb där jag trivs extremt bra, har fria arbetstider, smarta kollegor, bra lön och stark löneutveckling.

Hade jag börjat jobba på ett lager efter studenten hade jag förvisso haft ett större undansparat kapital idag (2 år efter avslutade studier), men jag hade inte trivts, hade haft korkade och/eller efterblivna kollegor från fordonslinjen, extremt fasta arbetstider, bedrövlig chef, möjligen en ok lön pga mycket OB men kass till ingen löneutveckling över tid.

Jag har några gamla barndomsvänner som gjort alternativ 2. När jag pluggat klart och gick på mitt första jobb som då hade samma ingångslön som de haft (utan löneutveckling) hånade de mig för 5 års studier tillsamma lön som ett lagerjobb. Men ett jobb är så mycket mer än ingångslönen och det är vad man måste titta på när man bedömer om det är värt att plugga.
Citera
2017-10-15, 12:13
  #142
Medlem
TS, jag hoppas att du inser att om du ber om anekdotala svar kommer du att få just anekdotala svar. Flashback kommer inte att tala om för dig om det rent statistiskt är lönt att vidareutbilda sig. Dessutom är det "nya tider" nu, och vi är långt ifrån den tid där en yrkesexamen var nödvändig för att tjäna bra med pengar. Idag är det uppfinningsrikedom, driv och eventuellt kontakter som gäller i allt högre grad. Sen så skadar såklart inte yrkesexpertis/erfarenhet heller, men det är verkligen långt ifrån hela bilden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback