Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-02, 14:36
  #229
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tampis
Grejen med att ”få nya saker” till sin karaktär handlar för mig om att kunna utveckla hur man spelar med sin klass/karaktär.

Spelar jag som Medic i Battlefront och får starta med en pickadolla och ett paket med bandage som jag ska springa runt med i hundra timmar så finns det inte så mycket utrymme att förändra mig/mitt spelsätt.
Har jag tur kaaaanske jag får något användbart i en lootbox. Men det är slumpen som avgör detta – inte hur jag spelar.

Jämfört då med Battlefield 1:
Spelar jag som Medic så kommer min Medic-klass att levla och ge mig nya prylar.
Efter fem timmar kanske jag får ett gevär med ett scope. Helt plötsligt har jag en ny taktik vid stora, öppna banor.
Efter ytterligare timmar får jag en Medic Box. Tar jag med mig Bandages eller min Box?
Efter ytterligare timmar får jag ett hagelgevär. Bra att använda vid tighta banor!
Efter ytterligare timmar får jag en molotov. Inte lika dödlig, men mer störig än vanliga granater. Vilka tar jag med mig ut i fält?

Helt plötsligt kan jag bygga en loadout efter hur situationen ser ut.
”Okej, vi spelar på denna banan så jag tar med mig geväret med ett scope. Där är många choke points som jag kan slänga min Med Box vid… och sist men inte minst väljer jag molotovs då där är två bunkers som brukar fyllas med folk”.

Plötsligt kanske jag märker att jag är fullständigt oduglig när motståndarna glider in med stridsvagnar. Ja, då spelar jag med Support-klassen i ett par timmar och låser upp ett raketgevär, eller antitank-mines, så att jag vid behov kan vara med och hjälpa till att ha ihjäl stridsvagnar och annat skit.

För mig öppnar det här upp ett helt annat taktiskt tänkande än vad Star Wars Battlefront-systemet gör. Och det är just anledningen till att jag inte kommer köpa Battlefront: jag vill spela som Medic eller Support och veta att jag kommer utvecklas i dessa klasser så att jag kan hjälpa min teammates på nya, bättre och roligare sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Precis, sen har vi ju det här också. Det är därför progression i Battlefield o CoD är kul och belönande att spela, man har ett mål då. I detta har vi ju challanges man väl kan ha som mål där man får credits till loot crates.

Jag förstår era poänger. Det är kul att låsa upp saker.
Jag förstår bara inte varför det är ett sånt måste numera, när det inte var ett måste för 15-20 år sedan. Då var det ju skitsamma om det fanns massa unlockables, och man nöjde sig väl med att ens favoritklass bara hade ett vapen osv.

Spel som CS 1.6 (nåja, man handlar ju faktiskt vapen där, men vad som fanns ändrades aldrig), BF1942 osv. var ju kul att spela ändå, trots att möjligheten att skräddarsy sin upplevelse var nästintill minimal, om inte icke-existerande, och man kunde bara spela sin favorit på ett sätt.
Citera
2017-12-02, 15:17
  #230
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Jag förstår era poänger. Det är kul att låsa upp saker.
Jag förstår bara inte varför det är ett sånt måste numera, när det inte var ett måste för 15-20 år sedan. Då var det ju skitsamma om det fanns massa unlockables, och man nöjde sig väl med att ens favoritklass bara hade ett vapen osv.

Spel som CS 1.6 (nåja, man handlar ju faktiskt vapen där, men vad som fanns ändrades aldrig), BF1942 osv. var ju kul att spela ändå, trots att möjligheten att skräddarsy sin upplevelse var nästintill minimal, om inte icke-existerande, och man kunde bara spela sin favorit på ett sätt.

Enligt mig så har man antingen allt upplåst från början som förr eller så har man ett rimligt progression system som är belönande som i de spel vi nämnt. Inte ett system där man ska dras till att köpa loot boxes för riktiga pengar för det är så utdraget och RNG baserat.
Citera
2017-12-02, 16:29
  #231
Medlem
Tampiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Jag förstår era poänger. Det är kul att låsa upp saker.
Jag förstår bara inte varför det är ett sånt måste numera, när det inte var ett måste för 15-20 år sedan. Då var det ju skitsamma om det fanns massa unlockables, och man nöjde sig väl med att ens favoritklass bara hade ett vapen osv.

Det har blivit ”norm” att man kan utveckla sitt gameplay med nya taktiker, strategier, etc.

När jag tänker på de spel jag spenderat mer än 20 timmar på de senaste åren så har samtliga en sak gemensamt: man ”utvecklas” (finns säääääkerligen nåt undantag som jag inte tänker på just nu).
I Cities Skylines får man tillgång till nya byggnader och servicegrejer.
I Metal Gear V får jag tillgång till nya prylar, vapen, buddies, etc.
I Stardew Valley får jag tillgång till nya djur, recept, grönsaker, etc.
I Forza får jag tillgång till nya bilar och banor.
I Fallout får jag tillgång till Perks, etc.

Sen kommer Battlefront och säger ”Nope, så här ska vi inte ha det!” och då bryts normen på nåt vis och folk reagerar.

Att du nämner hur det var för femton - tjugo år sedan tycker jag inte riktigt ”håller” (menar absolut inget illa med det! Låter hårdare i text än när man samtalar).
För tjugo år sedan klarade vi oss gott utan mobiltelefoner. För tio år sedan klarade vi oss gott utan mobiltelefoner med enorm display. Idag hade ju folk fått spel om mobiltillverkarna helt plötsligt sa ”Nä, vet ni vad? Vi ska dumpa de stora skärmarna, wifi-möjligheter och annat. Vi ska nu alla börja göra knapptelefoner. Allt du kommer kunna göra är att ringa och smsa”.
Ingen klockren jämförelse, men saker och ting har utvecklats, samhället har förändrats, etc.
Folk har vant sig vid en viss standard – när den standarden förändras så kommer det reaktioner.

Sen finns det de gamers som inte ens levde för femton – tjugo år sedan. De har kanske aldrig ens upplevt det här ”Ett vapen för en klass i hundra timmar”. De stackars kidsen hamnar ju i chocktillstånd
Citera
2017-12-02, 17:46
  #232
Medlem
H4C35G36s avatar
Älskar online shooters. Hatar att behöva spela på ett visst sätt för att låsa upp skit. Jag vill spela på mitt sätt, DÅ har jag roligt. Men man måste lägga tid på att låsa upp bra gear i Battlefield, Battelfront, etc. Allt borde vara upplåst från början.
Citera
2017-12-02, 19:10
  #233
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Jag förstår era poänger. Det är kul att låsa upp saker.
Jag förstår bara inte varför det är ett sånt måste numera, när det inte var ett måste för 15-20 år sedan. Då var det ju skitsamma om det fanns massa unlockables, och man nöjde sig väl med att ens favoritklass bara hade ett vapen osv.

Spel som CS 1.6 (nåja, man handlar ju faktiskt vapen där, men vad som fanns ändrades aldrig), BF1942 osv. var ju kul att spela ändå, trots att möjligheten att skräddarsy sin upplevelse var nästintill minimal, om inte icke-existerande, och man kunde bara spela sin favorit på ett sätt.

Håller helt med dig! Det har blivit en slags "beroende"-grej idag för mig att jag ska låsa upp varenda litet vapen samt allt gadets och tillbehör till vapnena!

Förr i tiden när man lirade CS, Quake 3 Arena, et cetera så var det ju inga upplåsningar. Det började ju komma lite när man skaffade Battlefield 2 från 2005 men det var ju endast nya vapen man låste upp efter massvis av speltimmar, inga specialsikten och handtag/grepp etc till vapnena.

Det är därför jag älskar alla BF-spel och alla COD spel...
Citera
2017-12-04, 20:02
  #234
Medlem
Normalt, i FPS med klasser, väljer man en klass och jobbar för specifika vapen/skills.

Tex är man en Medic i Battlefront vill man ju ha en bacta bomb (om den nu finns i tvåan). I ettan valde man specifikt att låsa spendera credits/hutt contracts på sådant man ville ha, och det fungerade bra. Man valde en specifik build tex Personal Shield/Bacta/ för att kunna prestera bra under de förutsättningar man väljer utefter sin build. Tex om man kör Long range så kan det vara bra att ha en Scout pistol eftersom det kan bli lite tajt på close range med DLT19X.

Eller som offensiv köra en E11 kompletterad med en Cycler rifle, klockren kombo enligt mig, då den kan sänka sköldbärare eller sänka någons hp med 90 poäng.

Men ska jag istället behöva bygga min spelstil efter lootboxarnas villkor så är det inte så roligt längre, eftersom jag då måste känna att jag själv anpassas efter EAs randomiserade unlocks. Vad har man då för mål? En specifik färdighet alltså, som kan komma att låsas upp inom en timme eller 50 timmar?

Då finns det betydligt roligare FPS att spela.

Ska vi snacka sedan länge tillbaka då?

Quake1, hitta vapen och använd det. Alla har samma förutsättningar att hämta RL på DM4 osv, och sänker du honom så kan du ta hans RL dessutom.

Killzone? Välj en klass och få relevanta vapen därefter. I fallet KZ3 ett antal vapen per klass, och ett gäng abilities som du gör bättre och bättre genom att spendera poäng som du tjänar genom att vinna.

Exakt så borde Battlefront vara också, "lootboxes" hör inte dit, det hör hemma i Free to play-miljön.
Citera
2017-12-16, 12:22
  #235
Medlem
Luxuss avatar
För oss som inte längre har tid att nöta spelen utan vill ha en timmes avkoppling på kvällen när ungar å fru har somnat är hela den här börja med bajs - 100h tills det blir najs inte kul.

Man får råspö i multiplayer tills man lyckats få tag i ett dugligt vapen, å då har alla snorisar hittat det mest obalanserade vapnet å spöar loss.

Folk som vill hålla på med att levla å dona kan väl spela rpgs?
Citera
2017-12-16, 14:38
  #236
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
För oss som inte längre har tid att nöta spelen utan vill ha en timmes avkoppling på kvällen när ungar å fru har somnat är hela den här börja med bajs - 100h tills det blir najs inte kul.

Man får råspö i multiplayer tills man lyckats få tag i ett dugligt vapen, å då har alla snorisar hittat det mest obalanserade vapnet å spöar loss.

Folk som vill hålla på med att levla å dona kan väl spela rpgs?

EA’s lösning för spelare som er var att ni skulle betala extra istället för att grinda.
Citera
2017-12-16, 14:58
  #237
Medlem
Crait är den bästa banan i spelet! otrolig.
Citera
2017-12-16, 21:45
  #238
Medlem
Zlatan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tejparn1
Crait är den bästa banan i spelet! otrolig.

Håller med, grymt rolig! Lyckades även vinna som FO idag för första gången, dom sista objektiven är riktigt jobbiga!
Sjukt skön känsla att flyga runt med rebellspeedarna f.ö.
Citera
2017-12-18, 18:54
  #239
Medlem
Luxuss avatar
Jag hänger inte riktigt med i multiplayerdelen. Har jag förstått saken rätt när jag säger att det inte går att spela på något annat sätt än att man joinar motsvarande ett quickgame, utan att kunna välja bana, spelsätt eller liknande? Å att det enda spelsättet som finns är det som i exvis BF1 motsvarar Frontlines, dvs att man ska ta över kartdelar en bit åt gången?
Har bara hunnit spela en kväll, men tyckte det kändes oerhört ostrukturerat i multiplayer om man jämför med BF4/BF1, mer som typ quake arena
Citera
2017-12-18, 21:13
  #240
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tejparn1
Crait är den bästa banan i spelet! otrolig.

Jag älskar Crait som karta, men poängen är inte rätt.

Rattade in 30K+ utan att egentligen döda någon som defender, för att sen bara köra heroes.

Kartan är skitkul, men speeders får liiiiite för mycket poäng.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback