Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-04-13, 12:15
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekfs
Yes det var det.
Det är krångligt i början, men sen när du får koll på debit å kredit så kommer det gå lätt.

Kan inte tacka dig nog min vän. Kändes som poletten trillade ner nu. Låg och grubblade hela natten på den där. Vinsten självklart tillhör ju kontoklass 2. Då det som sagt är ett form av eget kapital

PM:a mig ditt PayPal konto eller Swish får du lite provision för EKFS ekonomirådgivning AB.
Citera
2017-04-13, 12:24
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanhedenn
Kan inte tacka dig nog min vän. Kändes som poletten trillade ner nu. Låg och grubblade hela natten på den där. Vinsten självklart tillhör ju kontoklass 2. Då det som sagt är ett form av eget kapital

PM:a mig ditt PayPal konto eller Swish får du lite provision för EKFS ekonomirådgivning AB.

Haha! Det var så lite så
Citera
2017-04-13, 12:29
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekfs
Haha! Det var så lite så

Jag menar allvar. Ersätter dig gärna. Hade inte hunnit klart med detta i tid utan dig. Nu är det bara att öva till den muntliga examinationen.

Något jag funderar över är i exempelvis ett AB blir företaget skyldig ägaren det insatta aktiekapitalet. Vet inte exakt hur det fungerar för Enskild firma. Men det presenteras ju
(Eget kapital=60k) Om ägaren väljer att plocka ut 100k som eget uttag borde inte det logiskt sett tas av firmans skuld till ägaren då? Eget uttag: 100k-60k (skuld) = 40k kvar (skuld till ägaren)

Eller är det helt fel?
Citera
2017-04-13, 12:34
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanhedenn
Jag menar allvar. Ersätter dig gärna. Hade inte hunnit klart med detta i tid utan dig. Nu är det bara att öva till den muntliga examinationen.

Något jag funderar över är i exempelvis ett AB blir företaget skyldig ägaren det insatta aktiekapitalet. Vet inte exakt hur det fungerar för Enskild firma. Men det presenteras ju
(Eget kapital=60k) Om ägaren väljer att plocka ut 100k som eget uttag borde inte det logiskt sett tas av firmans skuld till ägaren då? Eget uttag: 100k-60k (skuld) = 40k kvar (skuld till ägaren)

Eller är det helt fel?


Om det finns ett eget kapital på 60 och du plockar ut 100 så blir det egna kapitalet negativt dvs bolaget får en fordran på ägaren på 40. Du har rätt i siffror men vände på skuld och tillgång.
Citera
2017-04-13, 12:41
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanhedenn
Jag menar allvar. Ersätter dig gärna. Hade inte hunnit klart med detta i tid utan dig. Nu är det bara att öva till den muntliga examinationen.

Något jag funderar över är i exempelvis ett AB blir företaget skyldig ägaren det insatta aktiekapitalet. Vet inte exakt hur det fungerar för Enskild firma. Men det presenteras ju
(Eget kapital=60k) Om ägaren väljer att plocka ut 100k som eget uttag borde inte det logiskt sett tas av firmans skuld till ägaren då? Eget uttag: 100k-60k (skuld) = 40k kvar (skuld till ägaren)

Eller är det helt fel?

Om vi tittar på det vi gjorde tidigare så glömmer du bort att till det egna kapitalet hör även vinsten
I ditt exempel ska det alltså vara:
Eget kap:
60K + 182K = 242K

Du tar ut 100K

Kvar i eget kap blir 142K (Bolagets skuld till dig lite förenklat)

I din uppställning så får du som "privatperson" en skuld till firman
Citera
2017-04-13, 18:57
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Om det finns ett eget kapital på 60 och du plockar ut 100 så blir det egna kapitalet negativt dvs bolaget får en fordran på ägaren på 40. Du har rätt i siffror men vände på skuld och tillgång.

Citat:
Ursprungligen postat av Ekfs
Om vi tittar på det vi gjorde tidigare så glömmer du bort att till det egna kapitalet hör även vinsten
I ditt exempel ska det alltså vara:
Eget kap:
60K + 182K = 242K

Du tar ut 100K

Kvar i eget kap blir 142K (Bolagets skuld till dig lite förenklat)

I din uppställning så får du som "privatperson" en skuld till firman

Vet inte hur jag tänkte där.. Min tanke var nog att "Eget Kapital" försvinner. Eftersom om ägaren plockar ut 100k så raderas företagets skuld till ägaren först på 60k (Eget Kapital) sedan resterande 40k av de 100k han plockar ut är en kaka av vinsten. Förstår ni mig?

Tack hörni. Driver ni eget föressten? Ni verkar ha studerat ekonomi i alla fall.
__________________
Senast redigerad av Vanhedenn 2017-04-13 kl. 19:07.
Citera
2017-04-13, 20:39
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanhedenn
Vet inte hur jag tänkte där.. Min tanke var nog att "Eget Kapital" försvinner. Eftersom om ägaren plockar ut 100k så raderas företagets skuld till ägaren först på 60k (Eget Kapital) sedan resterande 40k av de 100k han plockar ut är en kaka av vinsten. Förstår ni mig?

Tack hörni. Driver ni eget föressten? Ni verkar ha studerat ekonomi i alla fall.

Jo jag förstår hur du tänker! Det är skrämmande många småföretagare som har samma tänk som dig, och då har dom drivit företag i massa år! 🤔

Men eget kapital kan vara knepigt i början, går man igenom och lär sig det såhär som du gör nu så är det mycket enklare att förstå sedan när du börjar blanda in massa andra konton!

Nej jag driver inte eget men håller på en del med redovisning i jobbet. Jag är ju inte alltid super pedagogisk av mig så det är lika nyttigt för mig att "förklara för nån som inte begriper nått" 😉
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback