Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-12, 14:31
  #1
Medlem
Nu är abortfrågan aktuell igen, men alltför sällan pratar vi om den egentliga orsaken till den stora majoriteten av alla aborter - att någon gjort en kvinna gravid utan att hon önskat det.

Skulle vi göra det kriminellt att göra någon gravid utan ett skriftligt medgivande från den som skulle få bära fostret skulle antagligen antalet aborter störtdyka, eftersom män för första gången i historien skulle få ett incitament att ta ansvar för sin fertilitet och att skydda den den de har sex med från en oönskad graviditet.

Straff blir väl rimligen ett saftigt skadestånd till den man gjort gravid, samt böter som täcker de samhällskostnader man orsakat genom sin oaktsamhet.

Vad tycker ni?
Citera
2017-04-12, 14:40
  #2
Medlem
Krusensnorres avatar
Sålänge du inte snackar om våldtäkt så har kvinnan ett minst lika stort ansvar, snackar du om våldtäkt så är det redan olagligt.
Citera
2017-04-12, 14:40
  #3
Medlem
beardbraids avatar
Inbesparingen skulle nog många gånger ätas upp av fastställandet av skuldfrågan. Faderskapstest på alla aborter, med efterföljande efterlysningar och polisinsatser och advokater och domstolar och skit och sigillade securitas-påsar, för använda kondomer, som man tar med sig när man går då ingen lär våga sova över
Citera
2017-04-12, 14:50
  #4
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Hur gör man en kvinna gravid utan hennes tillåtelse så länge det inte är en våldtäkt vi pratar om?
Citera
2017-04-12, 14:54
  #5
Medlem
Lazyboness avatar
En man kan inte göra en kvinna gravid i den bemärkelsen att mannen är aktiv part och kvinnan är passiv mottagare. Rent biologiskt är det inte så en graviditet fungerar.
Citera
2017-04-12, 14:57
  #6
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProMatriark
att någon gjort en kvinna gravid utan att hon önskat det

Det krävs två för att dansa vals. Ansvar vilar på bägge. Om något finns en snedfördelning så tillvida att mannen inte har något röst i abortfrågan alls, det beslutet är helt och hållet kvinnans. Jag skulle alltså kunna argumentera att det bör vara olagligt för kvinnor att "bli gravida" utan skriftligt godkännande från mannen ifråga. Om inte annat så bör "abortvägran" ställa krav på en friskrivning från faderskap, om mannen så önskar.

Sådan formalia och byråkrati anser dock fortplantningsprocessen gör sig bäst utan, så jag anser att lagstiftning i bägge riktningar är överflödig.

EDIT: Jag har frånsett från de uppenbara och redan påtalat redan olagliga fallen med våldtäkt.
Citera
2017-04-12, 15:11
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beardbraid
Inbesparingen skulle nog många gånger ätas upp av fastställandet av skuldfrågan. Faderskapstest på alla aborter, med efterföljande efterlysningar och polisinsatser och advokater och domstolar och skit och sigillade securitas-påsar, för använda kondomer, som man tar med sig när man går då ingen lär våga sova över

Nej, jag menade alltså att man behöver ett skriftligt godkännande för att få göra någon gravid. Kan inget sådant visas upp är mannen skyldig. End of story. Påstår han att de inte alls haft sex kan man ju alltid beställa dna test. Vilket sedan betalas av mannen ifråga via böter såklart.
Citera
2017-04-12, 15:13
  #8
Medlem
Ett smidigt sätt att inte råka göra någon gravid kan vara att frysa sina spermier och sedan sterilisera sig.

Man kan också tänka sig en modell där alla pojkar steriliseras vid 12 års ålder, och sedan behöver ett skriftligt intyg från sin partner på att hon vill bli gravid för att reversera steriliseringen. Då blir det minsan inga oönskade graviditeter.
Citera
2017-04-12, 15:15
  #9
Medlem
beardbraids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProMatriark
Nej, jag menade alltså att man behöver ett skriftligt godkännande för att få göra någon gravid. Kan inget sådant visas upp är mannen skyldig. End of story. Påstår han att de inte alls haft sex kan man ju alltid beställa dna test. Vilket sedan betalas av mannen ifråga via böter såklart.

Men om de är tre eller flera? Och om de aldrig legat? Hon snor nån annans sperma helt enkelt....då blir det bökigt...
Citera
2017-04-12, 16:15
  #10
Medlem
Om det inte är våldtäkt så förstår jag inte hur det kan ske mot hennes vilja? Båda har ju lika stort ansvar och alla vet väl att det alltid finns en risk för graviditet även om man har skydd. Om en kvinna blir oplanerat gravid, ska då mannen straffas för det? Nej, det låter ju väldigt märkligt. Väljer man att ha sex så får man ju räkna med att kvinnan kan bli gravid och den risken gäller ju åt båda hållen. Lite eget ansvar måste man ju ta, går ju inte att bara skylla ifrån sig. Så länge det har skett frivilligt så har ju inget brott begåtts, våldtäkt är ju redan straffbart.
Citera
2017-04-12, 16:38
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRickiestRick
Hur gör man en kvinna gravid utan hennes tillåtelse så länge det inte är en våldtäkt vi pratar om?
Man gör som min ex-sambo. Han hade behandlats mot cancer innan vi träffades och då fått höra av läkare att han skulle bli steril efteråt ( med största sannolikhet, typ 99 % ). Jag utgick från att det stämde och blev mot min vilja gravid. Efter ett tag fick jag reda på att sambon i smyg varit och kollat upp spermakvalitén. Den funkade Vissa skulle nog anse att jag också hade ett ansvar här men inte tänker man väl att 1 % utgör nån större risk (?).
Även fast jag älskar min son gränslöst, önskar jag att sambon hade kunnat berätta.
Citera
2017-04-12, 16:58
  #12
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niracave
Man gör som min ex-sambo. Han hade behandlats mot cancer innan vi träffades och då fått höra av läkare att han skulle bli steril efteråt ( med största sannolikhet, typ 99 % ). Jag utgick från att det stämde och blev mot min vilja gravid. Efter ett tag fick jag reda på att sambon i smyg varit och kollat upp spermakvalitén. Den funkade Vissa skulle nog anse att jag också hade ett ansvar här men inte tänker man väl att 1 % utgör nån större risk (?).
Även fast jag älskar min son gränslöst, önskar jag att sambon hade kunnat berätta.

Bra men ovanlig poäng.

Tvivlar dock på sanningshalten i just ditt fall då du enligt mig ljuger en del på här på FB, litar t.ex inte på din historia i den här tråden: (FB) Har jag nån chans i en vårdnads-tvist?

Får du träffa din son något nu?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback