Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2017-04-13, 10:47
  #61
Medlem
Sperssons avatar
.
De klär sig inte horigt.

De klär sig snyggt.
Citera
2017-04-13, 11:24
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
.
De klär sig inte horigt.

De klär sig snyggt.

Inte horigt men kvinnligt. Och det är fel på en 12-åring eftersom hon ej är kvinna.
Unga tjejer sexualiseras.
Citera
2017-04-13, 12:02
  #63
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevarass
Inte horigt men kvinnligt. Och det är fel på en 12-åring eftersom hon ej är kvinna.
Unga tjejer sexualiseras.

Ja, ja, och ja.

Smink och magtröja drar till sig blickar, en tänker nästan automatiskt "hmm, tufft!" om det går förbi en tjej som "visar lite" eller har stylat sig för att attrahera blickar.
Visst, det är över på en mikrosekund men du reagerar ändå, tills du lika snabbt inser att det rör sig om ett barn - för du är inte van att se dem på det viset.

En blunder jag minns är att jag kallade min fjorton år yngre svägerska för skitsnygg utan att inse att det var hon -

Citat:
Ursprungligen postat av Bervyl
En sak skulle jag vilja inflika.
Tjejer i den här åldern ( tweenies kallas dom) klär sig så här för att vara coola. Och dom klär sig för andra tjejer. Dom klär sig inte för att attrahera killar. Deras liv är väldigt mycket youtube-bloggar och snapchat.


Jag håller med, men det är i princip omöjligt för utomstående att veta. Att visa tjejer exploderar fysiskt i den åldern hjälper väl inte till precis att bemöta det man ser med förnuft.

Frågan är vad som hände? Sterotypiserat, visst, men tjejer höll på med hästar, handboll, pojkband, sånt. Klä upp sig gjorde de eventuellt på discon och liknande event - men magtröja, urringning, piercings smink och gud vet vad dagtid när du går i vad, sjunde klass? I don't know, men någonting känns snett i hela uppenbarelsen.
Citera
2017-04-13, 13:14
  #64
Moderator
VitKallas avatar
En hel del blir uppmuntrade av sina mammor eller äldre syskon. Det i kombination med kompisar och förebilder i media påverkar ju lätt ett barn i den åldern. Om föräldrar inte hindrar det så är det ju fritt fram för dom.
Men det är inte så enkelt som att de väljer det själva. Barn i den åldern är väldigt påverkbara. Människor överlag är väldigt påverkbara. Finns ju mängder med vuxna som på ett eller annat sätt försöker få bekräftelse och uppmärksamhet via sina fysiska attribut och utseende. De ska ändå föreställa vuxna och mogna att ta egna beslut. Att lasta barn på väg in i tonåren, en väldigt turbulent period, med samma ansvar är rätt orättvist.

Jag har en flicka i den åldern och ser många flickor i hennes ålder. Blir ju naturligt så via klasser, kompisar och idrotter för att inte säga grannar. Väldigt många av de har mammor som uppmuntrar de till att sminka sig och köpa "roligare" kläder. Det läggs ut bilder på facebook och instagram. Flickorna har egna instagram där det plutas med munnen och läggs ut bilder på olika sminksätt och diverse.
Varför? Tja, många mammor kommenterar det med "men det är ju bara roligt, hon vill själv (nej, men hon har sett sin mamma och vill göra samma), hon måste lära sig, hennes kompisar får etc etc".

Så den enkla sanningen är väl egentligen att flickorna får för sina mammor, ofta för att mammorna vill ha det så. Av en eller annan anledning.

Sen kan väl jag också tycka att klädstil och annat är ju något som man ofta växer in i och det är till fördel att få kunna rätt fritt experimentera själv med hur man vill se ut. (Så länge det kommer från en själv och inte annan påverkan egentligen). Problem blir det väl först när flickorna matas med att de inte har något ansvar alls för eget beteende eller får lära sig grundläggande riskanalys. Det kvittar ju hur mycket rätt man har till något om jakten på det trasar sönder ens liv.
Citera
2017-04-13, 13:16
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bervyl
En sak skulle jag vilja inflika.
Tjejer i den här åldern ( tweenies kallas dom) klär sig så här för att vara coola. Och dom klär sig för andra tjejer. Dom klär sig inte för att attrahera killar. Deras liv är väldigt mycket youtube-bloggar och snapchat.

Att du kallar deras klädsel HORIG beror på att du betraktar dom genom mansögon.
Du sexualiserar dessa småtjejer och du fördömer dom som värsta islamist.

Att dra på sig en slöja för att slippa bli sexualiserade av män kan aldrig betraktas som frivilligt.
Om inga män fanns på denna jord skulle kvinnor vandra omkring i slöjor.

Det här sexualiserandet av tjejer tycker jag är problematiskt.
Och problemet ligger hos er män.

Jag tycker som sagt att kläderna är FULA och smaklösa. Men aldrig har jag betraktat dom som HORIGA.

Tweenies tycker oftast att det här med killar och kärlek är äckligt. Dom klär sig som sagt för andra tjejer. Dom tycket att dom ser COOLA ut.

När man läser vuxna män i den här tråden
erat evigt sexualiserande av precis allting
önska man att det var NI som stängdes in bakom tjocka slöjor så att man slapp se er.

Det är era hjärnor som är HORIGA och smutsiga men ni projicerar det på flickor, tjejer och kvinnor och låter tjejer, flickor , kvinnor bära ER skan/skuld

FY

Om jag ser en kvinna med kläder som horor brukar ha så kallar jag det för horiga kläder, det betyder inte att hon är en hora eller att jag vill knulla med henne.

Om jag ser en kvinna i kamouflage kläder så kallar jag det för militär kläder, det betyder inte att hon är en militär eller att jag vill kriga med henne.
Citera
2017-04-13, 13:54
  #66
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makullerad
Jepp jag insåg det.

Kanske men fördömandet och attityden är något helt annat i sammanhanget. Man kan se mycket utan att uppträda som en idiot eller kräkas ur sig neeklankningar.
Ja, det kan man absolut göra. Man kan även diskutera ämnet i sig utan att ta till så starka ord som "horigt" och liknande.
Citera
2017-04-25, 15:09
  #67
Avstängd
alla dessa rappare med deras musikvideor har tillslut förstört världen! tjejer tror att det ända de ska göra är att vara sexiga och killar tror att de ska flasha med pengar och vara en player....
Citera
2017-04-25, 15:50
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bevarass
Inte horigt men kvinnligt. Och det är fel på en 12-åring eftersom hon ej är kvinna.
Unga tjejer sexualiseras.
*Sexualiserar sig själva. De klär sig för att passa in i tjejgängen, inte för att få uppmärksamhet från killarna. Och tjejgängen klär sig så för att framstå som mer vuxna och bli tagna på allvar kanske. Vem vet.

Men håller med dig detta är fel! Det är löjligt att se ett barn klä sig på det sättet.
Citera
2017-04-25, 18:24
  #69
Medlem
Barn leker för att lära sig livet. Sexiga kläder och smink är en stor del av att vara kvinna i dagens samhälle.
Om de inte tidigt lär sig vad som är snyggt kommer de inte lära sig det basala för att lyckas som kvinnor, och horig klädsel är något som män gillar.

En man kan se sin dotter som en kännande och tänkande individ, men för resten av samhället är och förblir hon en simpel hora.
__________________
Senast redigerad av Statistenidittliv 2017-04-25 kl. 18:57.
Citera
2017-04-25, 21:26
  #70
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sipofa
*Sexualiserar sig själva. De klär sig för att passa in i tjejgängen, inte för att få uppmärksamhet från killarna. Och tjejgängen klär sig så för att framstå som mer vuxna och bli tagna på allvar kanske. Vem vet.

Men håller med dig detta är fel! Det är löjligt att se ett barn klä sig på det sättet.
haha de lär ju inte få någon uppmärksamhet av killarna då alla jämnåriga killar är så porrskadade och socialt handikappade.
Citera
2017-04-25, 21:56
  #71
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallesvejs
haha de lär ju inte få någon uppmärksamhet av killarna då alla jämnåriga killar är så porrskadade och socialt handikappade.
har faktiskt aldrig sett en kille som är porrskadad. Är nog bara "players" som är porrskadade, dessa < 1% :en
Citera
2017-04-25, 22:01
  #72
Medlem
Stygian-Vistas avatar
Jodå jag har anammat det med största avsmak. Barn ska vara barn, man har hela livet på sig att vara vuxen. Alla extra hormoner som finns i vår miljö och kost har säkert påverkat detta men det känns som internet och "förebilder" har stor skuld i detta.

Tror en del föräldrar inte förstår vilka konsekvenser deras barns "modeutryck" kan få, eller så bryr de sig inte. Finns ju de som sminkar sina bebisar och skaffar dem konton på sociala medier. Huvudsaken man får likes.
__________________
Senast redigerad av Stygian-Vista 2017-04-25 kl. 22:03.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback