Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-04-30, 10:55
  #25
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkyonios
Dålig och dålig, om något är överskattat är ju inte direkt positivt i alla fall. Vad menar du med att det nämndes saker som deklarativ, funktionell och imperativ programmering? Haskell har väl bara stöd för funktionell?
Det nämns, om jag minns rätt, att haskell är funktionellt och deklarativt. Imperativ programmering nämns som jämförelse. Och jag som trodde att det bara fanns en sorts programmering.
[QUOTESen bör den väl ha ändrats lite sen 80-talet? (Om jag inte missförstod dig)[/quote]
Tror du missförstod, jag pratade om min tidigare programmeringserfarenhet.
Citera
2017-04-30, 17:12
  #26
Medlem
Alkyonioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det nämns, om jag minns rätt, att haskell är funktionellt och deklarativt. Imperativ programmering nämns som jämförelse. Och jag som trodde att det bara fanns en sorts programmering.

Tror du missförstod, jag pratade om min tidigare programmeringserfarenhet.

Jo, det förstod jag. Jag tänkte mer om du baserade dina åsikter om LYAH på hur den var på 80-talet?
Citera
2017-04-30, 23:53
  #27
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkyonios
Jo, det förstod jag. Jag tänkte mer om du baserade dina åsikter om LYAH på hur den var på 80-talet?
Förstår inte frågan...
Vad jag vet så fanns varken LYAH eller Haskell på 80-talet.
Citera
2017-05-01, 11:10
  #28
Medlem
Alkyonioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Förstår inte frågan...
Vad jag vet så fanns varken LYAH eller Haskell på 80-talet.

Jahadu, då har jag nog missförstått dig
Citera
2017-07-14, 20:11
  #29
Medlem
abcabcs avatar
Jag gillar funktionsorienterade saker till att börja med, men används Haskell och andra renodlade funktionsorienterade språk professionellt förutom i "anekdotiska" projekt?

Dock har jag noterar jag att vissa funktionsorienterade saker har inkluderats i lite nyare språk som "go" och "swift". Vilket jag gillar och har väntat på.

En orsak till att gamla trotjänare som c++ och java kanske behöver bytas ut eller uppdateras är avsaknad och saknad av funktionsorienterade saker, som dynamisk och enkel och inbyggd hantering av listor med data av olika typer.
Citera
2017-07-15, 00:40
  #30
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abcabc
Jag gillar funktionsorienterade saker till att börja med, men används Haskell och andra renodlade funktionsorienterade språk professionellt förutom i "anekdotiska" projekt?

Dock har jag noterar jag att vissa funktionsorienterade saker har inkluderats i lite nyare språk som "go" och "swift". Vilket jag gillar och har väntat på.

En orsak till att gamla trotjänare som c++ och java kanske behöver bytas ut eller uppdateras är avsaknad och saknad av funktionsorienterade saker, som dynamisk och enkel och inbyggd hantering av listor med data av olika typer.
Quickcheck kan ju användas för att testa kod i andra språk och används kommersiellt. Men tydligen används språket Erlang kommersiellt.
http://www.quviq.com
Citera
2017-10-20, 20:46
  #31
Medlem
abcabcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Quickcheck kan ju användas för att testa kod i andra språk och används kommersiellt. Men tydligen används språket Erlang kommersiellt.
http://www.quviq.com
Jag gillar Erlang, jag har jobbat på Ericsson som ju var med och utvecklade det. Ett nyskapande språk som hanterar realtidsliknande system (ej "äkta" realtid vad jag förstår), multiprocess och funktionsorientering.

För Ericssons behov på den tiden när det lades ned var det med de prestandabegränsningar som fanns i inbyggda system då var Erlang absolut inte rätt (som jag då och även nu ser det). Men nu är det helt klart dags för Erlang i inbyggda system.

Det skulle kunna skapa ett paradigmskifte.

Efter att ha jobbat i många år med det och sett segheten i branschen för inbyggda system att ta till sig nya tekniker, lyfta abstraktionsnivån och förenkla och strömlinjeforma så skulle Erlang kunna vara ett (av många) för att skapa detta paradigmskifte.

Jag har känner många personer som jobbar i IT-branschen (administrativa system) och ser att verkar vilja ta till sig nya verktyg, traditioner och metoder och inser att inbyggda system ligger efter.

Vad tycker ny speciellt som jobbar med inbyggda system på Ericsson, Volvo, Bombardier, militär-Saab och speciellt alla småföretag som jag vet finns inom inbyggda system, det är ofta ni som driver utvecklingen.
Citera
2017-10-21, 00:37
  #32
Moderator
Neksnors avatar
Facebook kör lite Haskell skarpt.
https://code.facebook.com/posts/7450...-with-haskell/
Har även hört något om att språket används i Facebooks messenger.
Citera
2019-05-09, 09:10
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Facebook kör lite Haskell skarpt.
https://code.facebook.com/posts/7450...-with-haskell/
Har även hört något om att språket används i Facebooks messenger.
OCaml används mycket av Facebook.

Det är ett enkelt språk för att lära sig funktionell programmering.
Citera
2019-05-22, 15:41
  #34
Medlem
Hej, Haskellprogrammerare här.

Jag älskar Haskell så har ni frågor så är det bara att ställa.

Haskell började ta form i slutet av 1980 talet (1988 isch) och i början av 1990 talet släptes den första beskrivningen av språket. Beskrivningen var över ca 250 sidor och ansågs som ganska stort på den tiden. Språket förfinades sedan under 1990 talet och 1998 släpptes Haskell 98 som var sista versionen som släpptes av de ca 20 gubbarna som kom på språket (dessa 20 var en salig blandning av professorer varav en av dom faktiskt jobbar som föreläsare på Chalmers i Göteborg).

Efter det så upplöste dom sin förening och Haskells communityn har sedan tagit över språket.

I moderna språk så har mer och mer funktionell programmering introducerat. Som några nämnde så har Swift och Go vissa saker som är tagna ifrån Haskell. Java och C# har även en hel del funktionella inslag, som Linq i C# och Streams i Java.

Klassen "Optional<T>" (Java) och "Nullable<T> (C#)" är direkt stulna ifrån funktionell programmering, i Haskell heter dessa "Maybe". Streams i java är exempel på "Monader" som är en av de fundamentala strukturerna i Haskell och är mer ett design-pattern än en konkret datatyp.

Jag rekommenderar verkligen alla att testa ett funktionellt språk, Scala är ganska populärt, Elm har också seglat upp som ett modernt funktionellt språk.
Citera
2019-05-22, 22:45
  #35
Medlem
badbollen3s avatar
Jag har bara prövat OCAML, gillade det inte. Gillar dock LINQ i C#
Citera
2019-07-31, 13:51
  #36
Medlem
BRÖDs avatar
Eftersom så många redan rekommenderat Haskell tänkte jag bara komplettera med LISP.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback