Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-12, 01:53
  #1
Medlem
Alkyonioss avatar
Tja,

Har på senare tid börjat bli lite sugen på att testa något nytt och börjat kika på funktionell programmering. Men har lite svårt för att välja språk. Vilket bör man börja med? Kan tillägga att jag skulle anse mig ha tämligen god kunskap inom objekt orienterade språk (C++/C#/Java/Python/Ruby).

Är inte nödvändigtvis ute efter det som är mest eftertraktat på arbetsmarknaden i första hand utan snarare något att pilla med på fritiden.
Citera
2017-04-12, 01:59
  #2
Medlem
Haskell är riktigt nice, bra språk. Kommer göra dig tusentals gånger bättre på programmering. Scala om du vill lära dig ett språk som förväntas bli riktigt stort i framtiden
Citera
2017-04-12, 01:59
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkyonios
Tja,

Har på senare tid börjat bli lite sugen på att testa något nytt och börjat kika på funktionell programmering. Men har lite svårt för att välja språk. Vilket bör man börja med? Kan tillägga att jag skulle anse mig ha tämligen god kunskap inom objekt orienterade språk (C++/C#/Java/Python/Ruby).

Är inte nödvändigtvis ute efter det som är mest eftertraktat på arbetsmarknaden i första hand utan snarare något att pilla med på fritiden.

isåfall haskell utan tvekan. det är helt funktionellt. inga komptomisser. scårare men glr dig bättre.
Citera
2017-04-12, 02:02
  #4
Medlem
Alkyonioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ASATNA
Haskell är riktigt nice, bra språk. Kommer göra dig tusentals gånger bättre på programmering. Scala om du vill lära dig ett språk som förväntas bli riktigt stort i framtiden

Hur skiljer sig Scala från Haskell i det första du skrev?

Citat:
Ursprungligen postat av bevarass
isåfall haskell utan tvekan. det är helt funktionellt. inga komptomisser. scårare men glr dig bättre.

Svårare än vad?
Citera
2017-04-12, 02:06
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkyonios
Hur skiljer sig Scala från Haskell i det första du skrev?



Svårare än vad?
svårare än oo och funktionella blandningar.

haskell är filosofiskt renare. de hade en ide och tog den fullt ut.

haskell är vackert. set skulle jag inte säga om något annat språk.
Citera
2017-04-12, 02:15
  #6
Medlem
Alkyonioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevarass
svårare än oo och funktionella blandningar.

haskell är filosofiskt renare. de hade en ide och tog den fullt ut.

haskell är vackert. set skulle jag inte säga om något annat språk.

Så, Haskell is the way to go då m.a.o.?
Citera
2017-04-12, 02:20
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkyonios
Hur skiljer sig Scala från Haskell i det första du skrev?

Scala är också objektorienterat, så du är inte lika begränsad som i Haskell. Dvs du blir inte tvingad till att programmera helt funktionellt och kan "fuska" när som passar
Citera
2017-04-12, 02:27
  #8
Medlem
Alkyonioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ASATNA
Scala är också objektorienterat, så du är inte lika begränsad som i Haskell. Dvs du blir inte tvingad till att programmera helt funktionellt och kan "fuska" när som passar

Jaha. Då känns väl nästan Haskell som ett bättre väl, så att jag inte kan "fuska" utan tvingas lära mig ett nytt tankesätt?
Citera
2017-04-12, 02:34
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkyonios
Jaha. Då känns väl nästan Haskell som ett bättre väl, så att jag inte kan "fuska" utan tvingas lära mig ett nytt tankesätt?
precis
Citera
2017-04-12, 02:34
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkyonios
Jaha. Då känns väl nästan Haskell som ett bättre väl, så att jag inte kan "fuska" utan tvingas lära mig ett nytt tankesätt?

Meh, det är inte riktigt så enkelt. Googla runt, det finns ännu fler funktionsorienterade språk och vad som skiljer dem åt är i slutändan en smaksak. Du sa att du endast vill lära dig funktionsorienterad programmering, då tycker jag haskell är riktigt schysst.
Citera
2017-04-12, 02:37
  #11
Medlem
Alkyonioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ASATNA
Meh, det är inte riktigt så enkelt. Googla runt, det finns ännu fler funktionsorienterade språk och vad som skiljer dem åt är i slutändan en smaksak. Du sa att du endast vill lära dig funktionsorienterad programmering, då tycker jag haskell är riktigt schysst.

Varför är det inte så enkelt?
__________________
Senast redigerad av Alkyonios 2017-04-12 kl. 02:38. Anledning: Grammatiskt fel
Citera
2017-04-12, 08:45
  #12
Medlem
Mia-Rovys avatar
Haskell är det enda 100% funktionella språket vad jag vet

Kolla in "Learn you a Haskell" för en bra introduktion.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback