Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-23, 09:53
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmeraldC
Har läst Lev Tolstoy - Anna Karenina, Maxim Gorkij - Min Barndom, Mina universitet och en till, samt Dostojevskij - Brott och straff. De två förstnämnda författarna var riktigt bra, Brott och straff var väl sådär, fast bättre än jag väntat mig. Försökte mig på Bröderna Karamazov men gav upp. En virrig bok.

Ursäkta om jag stavar författarnamnen fel.

Du upplevde Bröderna Karamazov som virrig för att du ska försöka dig på att läsa den igen. Den är som hundratals böcker i en.
Citera
2017-04-23, 12:47
  #38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentat57
En trevlig kvinnlig författare i den stilen är Diana Gabaldon.

Ja, hon skriver bra - och tidsresor är alltid kul. Jag gillar speciellt hur huvudpersonen försöker implementera teknik från 1900-talet i 1700-talet. Hon har ju mycket modern kunskap, men det är svårt ändå för hon har inte tillgång till de redskap och substanser som hon behöver i 1700-talsvärlden. Gillar även föremålen som sparas från en tid till en annan, så att de kan plockas upp av dem som är tillbaka i nutiden - som skrinet i bankvalvet. MEN - det är på tok för mycket snusk (d.v.s. sex på ett otrevligt, osunt eller alltför rakt beskrivet sätt) i de här böckerna. Och även andra obehagligheter, som överdrivet våld, tortyrscener... sådant som man inte alls förväntar sig i ett kvinnligt författarskap, faktiskt. Jag skulle inte vilja ha dem hemma av risk för att min dotter får tag i dem...
Citera
2017-04-23, 22:46
  #39
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmeraldC
Har alltid haft någon bok som har varit "den bästa bok jag någonsin läst". Som liten var det Djungelboken - den "riktiga" - många hundra sidor med sidoberättelser, t ex "Den vita Sälen" och "Rikki Tikki Tavi" m fl. Hade sedan en lång period som fanatisk science fiction läsare. Världens bästa bok var då Alfred Besters "Tigermannen". Senare galen i William Gibson. Sedan billiga deckare, som t ex Mickey Spillane, Men han var litet för jolmigt romantisk för mig med sin vackra dövstumma hustru eller var det flickvän? Eftersom jag alltid läste blev jag överöst med flickböcker. Som var urtråkiga. Så hittade jag Wodehouse. Och "Mästaren och Margarita"! Det var länge den bästa o s v.

Summan av kardemumman blev att jag trodde att kvinnor inte skrev eller bara skrev "dåliga" böcker. Men hittade Jane Austen och systrarna Bronté. Och då blev "Svindlande höjder" den bästa... Nu tycker jag att Philippa Gregory har skrivit världens bästa historiska romaner. Och Ayaan Hirsi Alis böcker är enorma läsupplevelser, man får verkligen komma "under skinnet" på islam. Men sånt kostar, hon lever under konstant dödshot och har livvakt.

Läser gärna deckare av kvinnliga författare, de brittiska är bäst enligt mig. Naturligtvis även manliga deckarförfattare. Tur att jag aldrig varit hänvisad till de ryska klassikerna, då hade jag nog lagt av med läsningen mer eller mindre.

Så jag är allätare vad författare beträffar, manliga eller kvinnliga spelar ingen roll bara de kan fängsla.
VAd trist det låter, att bli hänvisad till läsning.. utifrån författarens nationalitet.. liksom.

Men om, du skulle någon gång i framtiden spontant känna istället för hänvisas, så rekommenderar jag dig Gorkijs trilogi , den är underbar och btw om jag får tycka, så är ryska författare överlägsna amerikanska , stilmässigt innehållsmässigt, kunskapsmässigt, ja ryssar och författarskap romaner eller äventyr vad som , så KAN ryssar bygga stämning, och skapa fängslande atmosfär.. men, som du säger så är det nog så att man själv ska ha upptäckarglädjen i botaniserandet, jag skulle nog inte heller ge mig på tysslitteraturen om jag blev hänvisad, usch vad trist att läsa på kommando eller bara utifrån snäva rekommendationer. Hoppas du bekantar dig med rysk litteratur någon gång, finns inget bättre!

Litteratur som ajg inte förstår att ha fått lov att öht klassas som litteratur, är t.ex Koontz men minns inte vilken i ordningen, jösses det sämsta av det sämsta - herregud en nolla bland nollor, utan en enda författarmolekyl i skrivambitionen, jag tror inte Koontz bom var ens författad, enbart sampplad utifrån något sjuk idé för att prånglas ut, så funkar det inte med genuina ambitiösa författartalanger. Men de ryska namnen är jobbiga.. alla smeknamn kan gå en på nerverna, nu många år senare kan jag inte heller läsa ut en lagom tjock rysk roman eller skildringsbok, men ryssarna har oerhört vackert sätt att skriva på, så känsligt och ändå kunnigt, det är både fina och kraftiga penseldrag.. så författarKONST som lyfter menar jag att ryssarna (generellt) är överlägsna/skickliga på. Jösses vad du har missat saker gällande läsupplevelse, du kan ha haft enkelspåriga rekommendationskällor, stackars.
Citera
2017-04-24, 18:20
  #40
Medlem
Tror J K Rowling skrev "J K" I början av sitt namn för att inte avslöja att hon var kvinna?

Men rätta mig om jag har fel.
Citera
2017-04-24, 18:32
  #41
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MariaMary
Tror J K Rowling skrev "J K" I början av sitt namn för att inte avslöja att hon var kvinna?

Men rätta mig om jag har fel.
Det stämmer. Förläggaren var rädd att pojkar inte skulle vilja läsa en bok, som var skriven av en kvinnlig författare.
Citera
2017-04-24, 18:37
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Det stämmer. Förläggaren var rädd att pojkar inte skulle vilja läsa en bok, som var skriven av en kvinnlig författare.

Tack! Jag var osäker på om det var sant, har för mig att jag läste det någonstans, men minns inte var.

Förr i tiden så var det vanligt med manliga pseudonymer, har jag för mig. Jag tror till exempel engelska författarinnan Charlotte Bronte skrev med manlig pseudonym först.

Jag undrar förresten om Lars Kepler kunde ha hetat Lena Kepler istället? Hade det påverkat försäljningssiffrorna till det negativa?
Citera
2017-04-24, 19:37
  #43
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MariaMary
Tack! Jag var osäker på om det var sant, har för mig att jag läste det någonstans, men minns inte var.

Förr i tiden så var det vanligt med manliga pseudonymer, har jag för mig. Jag tror till exempel engelska författarinnan Charlotte Bronte skrev med manlig pseudonym först.
Och här i Sverige kallade Victoria Benedictson sig för Ernst Ahlgren.
Citera
2017-04-25, 02:25
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Och här i Sverige kallade Victoria Benedictson sig för Ernst Ahlgren.

Det visste jag inte.

Fanns väl fler exempel i England tror jag. Varför behövde de ha manliga namn?
Citera
2017-04-25, 02:27
  #45
Medlem
Furiennas avatar
Det var nog så att de kände att manliga förläggare och kritiker inte tog kvinnliga författare på allvar.
Citera
2017-04-25, 02:36
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Det var nog så att de kände att manliga förläggare och kritiker inte tog kvinnliga författare på allvar.

Aha!
Citera
2017-07-05, 00:26
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Och här i Sverige kallade Victoria Benedictson sig för Ernst Ahlgren.
På tal om det har jag en av hennes böcker ståendes i bokhyllan sedan många år. Oläst till stor del p.g.a den föga tilltalande titeln "Folkliv". För övrigt utgiven under pseudonymen Ernst Ahlgren. Tryckt 1930. Lite kul. Finns det någon här som läst henne?
Hur som helst blev jag just lite sugen på att läsa några böcker av kvinnliga författare. Tänkte vart ska jag börja och laddade hem The Bell Jar av Sylvia Plath och The Dispossessed av Ursula K. Le Guin. Så får det bli en av Victoria Benedictson med.
Kanske det får räcka tills vidare?

Rekommenderar förresten en novell:
http://www.eastoftheweb.com/short-st...s/YelWal.shtml
Citera
2017-07-05, 00:41
  #48
Medlem
Har förresten Frosten av Astrid Väring och I Östergyllen av Berit Spong ståendes med. Kom just att tänka på att de var utgivna under samma tid men inte under pseudonym. Utgivna av samma förlag och i samma serie som Folkliv nämnd ovan.
https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A...lene_bibliotek

Någon som läst den här gamla bråten?

Om Väring står det t.ex på wiki "Hon var den första att skildra Västerbotten och Umeå litterärt". Kan det vara värt att lägga sin tid på verkligen? Vidare: "i fokus finns berättelserna och samhällsfrågorna. Hennes verk brukar definieras som tendensromaner och bygderomaner". Tendensromaner med fokus på hundra år gamla samhällsfrågor? Vilket elände. Men ok då. Jag ska läsa den ändå.

Om Spong står det knappt någonting. Hon vann Övralidspriset 1947. Det vet man ju inte om det bör ses som något bra eller dåligt. Någon syndrom-människa har lagt till en lista över recensioner av hennes böcker i Bonniers litterära magasin. Så här ser det ut:
Citat:
Abenius Margit: "Slottet på rullgardinen. Norstedts. 5 kr 75 öre." BLM-1935 (sid 47-48).
Abenius Margit: "Spelet på Härnevi. Norstedts 9 kr 50 öre." BLM-1938 (sid 792-794).
Browallius Irja: "Sju år i Närke. Wahlström & Widstrand. 7 kr 50 öre." BLM-1935 (sid 77-78).
Nyman Thure: "Sommarbrev. Norstedts. 7 kr 50 öre." BLM-1940 (sid 715-716).
Rinman Gunilla: "Ingen sommarhimmel. Norstedts. 21 kr 50 öre." BLM-1958 (sid 75-76).
Runnquist Åke: "Sjövinkel. Norstedts. 14 kr 50 öre." BLM-1949 (sid 723-724).
Stolpe Sven: "Nävervisan. Norstedts. 12 kr 50 öre." BLM-1942 (sid 827-828).
Svensson Georg: "Vårt eget. Norstedts. 13 kr 50 öre." BLM-1951 (sid 84).
Tykesson Elisabeth: "Svarta tavlan. Norstedts. 12 kr 50 öre." BLM-1946 (sid 781-782).
Tykesson Elisabeth: "Bröder i Christo. Norstedts. 16 kr 50 öre." BLM-1952 (sid 705-707).
Väldigt noga och mycket information. Man får t.o.m veta hur mycket de olika numren kostade. Just vad vi letade efter. Man kan ju undra om det inte hade varit bättre att helt enkelt citera några rader ur recensionerna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback