Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-11, 19:47
  #1
Medlem
BenHornes avatar
Hej flashback. Köpte nyligen en ny dator, näramre bestämt den här: https://www.netonnet.se/art/dator/st...t/240995.8943/

Har även en gammal skärm, som enbart har VGA-input. Eftersom jag läste om att en snarlik dator hade output för VGA, men att denna ej var inkopplad i grafikkortet, var jag redo på problem. Men det blev mer än jag förväntat mig. Testade VGA-kabeln, ingen bild. Köpte HDMI-VGA-adapter, närmare bestämt den här: https://www.kjell.com/se/sortiment/d...ed-ljud-p69022

men inte heller då fick jag någon bild. Testade slutligen att koppla min nya dator till min än äldre TV via HDMI, givetvis utan resultat. Nu tänker många att adaptern inte funkar, men så är det inte heller, ty det går utmärkt att använda den med min laptop.

Frågan är väl lite vad jag gör nu. Måste jag köpa ny skärm?
Citera
2017-04-11, 20:22
  #2
Medlem
Servals avatar
När jag tittar i manualen så är utgångar för grafik på två platser. Det är inte så att du försökt koppla via den integrerade grafiken som kanske är inaktiverad i bios?
Citera
2017-04-11, 20:33
  #3
Medlem
Kenpachys avatar
Hade nyss detta problem när jag byggde min nya dator. Mitt problem var att jag hade satt mina ram minnen i slot 1 och 3, de ville tydligen sitta i slot 2 och 4.

Låter konstigt att detta skulle vara problemet på en färdig dator direkt från affären.

Är du säker på att du har valt rätt source på skärmen? Inte alltid den ställer om automatiskt.
Citera
2017-04-11, 20:59
  #4
Medlem
BenHornes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serval
När jag tittar i manualen så är utgångar för grafik på två platser. Det är inte så att du försökt koppla via den integrerade grafiken som kanske är inaktiverad i bios?
Tack gode gude för detta inlägg, det var helt korrekt! Var väldigt nära att köpa en ny skärm, helt onödigt. Tack tack tack tack! Du har alla mina internets för resten av veckan!

Till mitt försvar så var uttagen ifråga väldigt dolda, medan HDMI-uttaget jag använde var väl synligt och markerat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback