Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-11, 19:17
  #1
Medlem
H4C35G36s avatar
Om man är egen företagare, finns det en gräns för hur mycket man kan höja sin pension? Dvs spelar det någon roll för min pension om jag tar ut 40 tkr i månadslön nu eller 80 tkr?
Citera
2017-04-11, 19:31
  #2
Medlem
Har inte taket i huvudet men det ligger strax under 40.000 brutto, så nej vad gäller statlig pension så spelar det ingen roll. Det som påverkar din pension efter det taket är tjänstepension och privat sparande.
Citera
2017-04-11, 19:36
  #3
Medlem
TSDs avatar
Här finner du en del svar.

https://www.pensionsmyndigheten.se/f...ch-varderegler
__________________
Senast redigerad av TSD 2017-04-11 kl. 19:47.
Citera
2017-04-11, 19:38
  #4
Medlem
För företagare, speciellt om man har ett enmansföretag eller litet bolag, finns det en populär kombination av tjänstepension och privat sparande som kallas direktpension.

Det är i grunden en företagsägd kapitalförsäkring som du med några dokument pantsätter och utfäster till en specifik individ. På så sätt kan pengarna inte utmätas om bolaget går under men beroende på hur du formulerar utfästelsen kan du i princip ta ut kapitalet när som helst men också välja hur kapitalet skall tas ut, alltså inte låst till 55 årsdagen. Skall det återföras till bolaget för att sedan utbetalas som utdelning, aktier, lön osv. eller som pension? Vad är skattemässigt mest lönsamt är frågan. Du kan ju då också välja att inte utbetala till dig utan ge tillbaka kapitalet till bolaget för något nytt projekt eller liknande.

Många fristående förmedlare har möjlighet att tumma på sin egen provision från försäkringsbolaget för att få ned eller rent av nolla försäkringsavgiften för en kapitalförsäkring. Jag har till exempel startat väldigt många helt avgiftsfria kapitalförsäkringar i Danica (Danske Bank) men då såklart inte fått någon provision heller. Då blir den mer lik en ISK som såklart inte heller har en försäkringsavgift.
__________________
Senast redigerad av ChiLLon 2017-04-11 kl. 19:42.
Citera
2017-04-11, 20:11
  #5
Medlem
Det är värdelöst att pensionsspara.
Politikerna ändrar hela tiden förutsättningarna för när du kan ta ut dina pengar. Dessutom så stjäl de dina pengar.

När jag började pensionsspara så tänkte jag gå vid 55 års ålder. Nu helt plötsligt kan man inte längre få ut sina pengar när man fyller 55 utan nu är det 62 år som gäller. När jag väl är 62 år så kommer de troligen ha flyttat gränsen ytterligare eller helt enkelt bara tagit mina sparade pengar.
Jag fick besked att staten hade dragit i någon slags pensionsbroms och helt sonika tagit 2000 kr ur min allmänna pension.
Pensionsutjämning kallar man det.
Mina pengar som jag fått från min arbetsgivare som en framtida lön har alltså staten bara tagit hand om och stoppat i egen ficka.

Ska du spara så gör det i privata konton där staten inte kan komma åt dem.
Dessutom kan du använda pengarna när du själv behagar. Om du nu måste köpa ett nytt kök eller dra iväg på den där drömresan så finns pengarna där, redo att användas.

Allt går inte till pension om du tar ut 80 000 kr i lön.
Du får bara betala massa statlig skatt istället.
Så det finns ingen vinst i att ta ut så mycket.
För ut pengarna till utlandet via något fint skatteupplägg istället
__________________
Senast redigerad av nilserikkk 2017-04-11 kl. 20:13.
Citera
2017-04-11, 20:20
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Det är värdelöst att pensionsspara.
Politikerna ändrar hela tiden förutsättningarna för när du kan ta ut dina pengar. Dessutom så stjäl de dina pengar.

När jag började pensionsspara så tänkte jag gå vid 55 års ålder. Nu helt plötsligt kan man inte längre få ut sina pengar när man fyller 55 utan nu är det 62 år som gäller. När jag väl är 62 år så kommer de troligen ha flyttat gränsen ytterligare eller helt enkelt bara tagit mina sparade pengar.
Jag fick besked att staten hade dragit i någon slags pensionsbroms och helt sonika tagit 2000 kr ur min allmänna pension.
Pensionsutjämning kallar man det.
Mina pengar som jag fått från min arbetsgivare som en framtida lön har alltså staten bara tagit hand om och stoppat i egen ficka.

Ska du spara så gör det i privata konton där staten inte kan komma åt dem.
Dessutom kan du använda pengarna när du själv behagar. Om du nu måste köpa ett nytt kök eller dra iväg på den där drömresan så finns pengarna där, redo att användas.

Allt går inte till pension om du tar ut 80 000 kr i lön.
Du får bara betala massa statlig skatt istället.
Så det finns ingen vinst i att ta ut så mycket.
För ut pengarna till utlandet via något fint skatteupplägg istället
Jösses, Mr. tin foil hat.

Tjänstepension och privat pensionssparande kan fortfarande tas ut från 55 års ålder, vet inte vart du fått 62 från. Statlig pension är från tidigast 61 men det är inget du själv har sparat till.

Gå gärna in lite närmare och förklara hur staten har tagit pengar från din tjänstepension.

Läs min kommentar ovan om direktpension.
Citera
2017-04-15, 19:33
  #7
Medlem
tittletattles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
För företagare, speciellt om man har ett enmansföretag eller litet bolag, finns det en populär kombination av tjänstepension och privat sparande som kallas direktpension.

Det är i grunden en företagsägd kapitalförsäkring som du med några dokument pantsätter och utfäster till en specifik individ. På så sätt kan pengarna inte utmätas om bolaget går under men beroende på hur du formulerar utfästelsen kan du i princip ta ut kapitalet när som helst men också välja hur kapitalet skall tas ut, alltså inte låst till 55 årsdagen. Skall det återföras till bolaget för att sedan utbetalas som utdelning, aktier, lön osv. eller som pension? Vad är skattemässigt mest lönsamt är frågan. Du kan ju då också välja att inte utbetala till dig utan ge tillbaka kapitalet till bolaget för något nytt projekt eller liknande.

Många fristående förmedlare har möjlighet att tumma på sin egen provision från försäkringsbolaget för att få ned eller rent av nolla försäkringsavgiften för en kapitalförsäkring. Jag har till exempel startat väldigt många helt avgiftsfria kapitalförsäkringar i Danica (Danske Bank) men då såklart inte fått någon provision heller. Då blir den mer lik en ISK som såklart inte heller har en försäkringsavgift.

Vad är det som gör att du föredrar denna typ av pension före en vanlig individuell tjänstepension?
Den enda fördelen jag kan se, är att den kan överstiga beloppsgränsen(Dvs den kräver inget löneuttag) som finns för en vanlig tjänstepension?

En avsättning för direktpension är ju aldrig skattemässigt avdragsgill för företaget under tiden för avsättningen, den blir ju först avdragsgill vid utbetalning av direktpensionen. Vilket då brukar vara när företagaren inte längre har några intäkter att "matcha" mot de avdragsgilla kostnaderna.
Det är åtminstone min erfarenhet. Att företagaren inte kunnat nyttja de skattemässiga underskotten som då uppstår.
Bokföringstekniskt kan det även bli lite problematiskt rörande delen för särskild löneskatt. Beroende på hur avtalet mellan personen och företaget ser ut.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback