Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-11, 17:29
  #1
Medlem
Hallå Hallå i stugan, (ber om ursäkt för den taskiga svenskan i förhand)

Flashback hjälp mig nu, är trött att ringa runt till kommun och landsting..

För att göra en lång saga kort, så var jag på en mini semester i hemlandet men hade glömt mitt älskade Göteborgs våldtagna lingon snus hemma, så jag bestämde mig för att ta en Louage (taxiliknande samåkning) till Tataouine (södra tunisien) där jag köpte ett löst pulverliknande snus lite torrare än det svenska lös snuset som kallas för Nafna. Effekten av snuset var magiskt och nostalgin av att få en nickokick av snus har inte hänt sedan jag gick i 9an i grunskolan vilket var en trevlig överaskning.

Billigt och bra!

Det här är vad jag vill göra:

1. Importera snuset till Svergie.
2. Be en tredjepart producera dosor och påsar. (lego producera)
3. Sälja den färdiga produkten.


Soppan:

Har varit i kontakt med Kommun, Landsting och frågat om jag behöver några särskilda tillstånd för att sälja snuset men får inget konkreta svar.
Har varit i kontakt med Tullen eftersom jag inte är riktigt säker på vad Nafna innehåller men Tullenverket ber mig ta kontakt med ett Analys företag.
Har ringt ett Analys företaget och sitter nu och försöker deala fram en analys på snuset för under 10K då Analys företags första bud låg 70K.

Frågor som behöver svaras på:

1. Behöver jag några specifika tillstånd för att importera in snuset? (vart får jag tag på dem)
2. Behöver jag några specifika tillstånd för att sälja snuset?


Har varit i kontakt med Gotlandssnus som säger att dem inte producerar legosnus.
Har försökt få kontakt med Swedishmatch för att ställa dumma frågor.
Har försökt få kontakt med Snusbolaget för att ställa dumma frågor.


Någon som kan hjälpa eller ge insyn i ärendet?
Citera
2017-04-11, 17:32
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kydral
Hallå Hallå i stugan, (ber om ursäkt för den taskiga svenskan i förhand)

Flashback hjälp mig nu, är trött att ringa runt till kommun och landsting..

För att göra en lång saga kort, så var jag på en mini semester i hemlandet men hade glömt mitt älskade Göteborgs våldtagna lingon snus hemma, så jag bestämde mig för att ta en Louage (taxiliknande samåkning) till Tataouine (södra tunisien) där jag köpte ett löst pulverliknande snus lite torrare än det svenska lös snuset som kallas för Nafna. Effekten av snuset var magiskt och nostalgin av att få en nickokick av snus har inte hänt sedan jag gick i 9an i grunskolan vilket var en trevlig överaskning.

Billigt och bra!

Det här är vad jag vill göra:

1. Importera snuset till Svergie.
2. Be en tredjepart producera dosor och påsar. (lego producera)
3. Sälja den färdiga produkten.


Soppan:

Har varit i kontakt med Kommun, Landsting och frågat om jag behöver några särskilda tillstånd för att sälja snuset men får inget konkreta svar.
Har varit i kontakt med Tullen eftersom jag inte är riktigt säker på vad Nafna innehåller men Tullenverket ber mig ta kontakt med ett Analys företag.
Har ringt ett Analys företaget och sitter nu och försöker deala fram en analys på snuset för under 10K då Analys företags första bud låg 70K.

Frågor som behöver svaras på:

1. Behöver jag några specifika tillstånd för att importera in snuset? (vart får jag tag på dem)
2. Behöver jag några specifika tillstånd för att sälja snuset?


Har varit i kontakt med Gotlandssnus som säger att dem inte producerar legosnus.
Har försökt få kontakt med Swedishmatch för att ställa dumma frågor.
Har försökt få kontakt med Snusbolaget för att ställa dumma frågor.


Någon som kan hjälpa eller ge insyn i ärendet?


Inehållsförtäckning på Nafna från Tunisiska institutet för tobak:
http://www.rnta-mtk.com.tn/fr/nospro...p?rub=2&code=4
Citera
2017-04-12, 01:41
  #3
Medlem
TobaksHasses avatar
OJ set låter riktigt intressant, jag är ganska säker på att Swedish match kommer besvara dina frågor (även om det nog kan ta lite tid).

Sen skulle jag valt att rådfråga skatteverket och kanske utökat frågan hos tullen om det finns några certifikat man kan skaffa för att få ner kostnaderna lite..
Citera
2017-04-18, 14:59
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
OJ set låter riktigt intressant, jag är ganska säker på att Swedish match kommer besvara dina frågor (även om det nog kan ta lite tid).

Sen skulle jag valt att rådfråga skatteverket och kanske utökat frågan hos tullen om det finns några certifikat man kan skaffa för att få ner kostnaderna lite..

Det verkar vara hyfsat kört, världens jävla project! lite stort för lilla mig.

Hej.



Om du läser i detta dokument (https://www.livsmedelsverket.se/glob...c&_t_hit.pos=6) så kommer du finna att du behöver test snuset för ”Främmande ämnen” enligt 13 § Snus och tuggtobak får inte innehålla

- bly i mängder över 3 mg/kg

- aflatoxiner B1, B2, G1 och G2 (summan) i mängder över 0,005 mg/kg.



Detta kan du utfört av flera olika aktörer. Förutsätter att tex. http://se.alcontrol.com/sv/kontakta-oss kan hjälpa dig.



När du fått provsvar så tycker jag att du ska höra av dig igen så ska jag hjälpa dig med nästa steg, vilket är den mikrobiologiska bedömningen. Det finns ingen anledning att du gör det innan du vet att produkten är fri från bly och mögelgifter.





Glad påsk,
Citera
2017-04-18, 17:22
  #5
Medlem
TobaksHasses avatar
Ok jag inser nästan omedelbart att det loppet är kört..

Det vore väldigt mycket lättare och bättre att bena ut en ungefärlig tobaksmix och starta en produktion i Sverige, Men som sagt det är ett gigantiskt steg det också..
Citera
2017-05-09, 11:47
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kydral

- bly i mängder över 3 mg/kg

- aflatoxiner B1, B2, G1 och G2 (summan) i mängder över 0,005 mg/kg.


Naffa innehåller allt möjligt skit, hahah blir svårt att sälja i Sverige
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback