Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-11, 12:36
  #1
Medlem
https://www.avanza.se/borshandlade-p...e-sciences-etf

Horizons Medical Marijuana Life Sciences ETF (“HMMJ”) seeks to replicate, to the extent possible, the performance of the North American Medical Marijuana Index, net of expenses. The North American Medical Marijuana Index is designed to provide exposure to the performance of a basket of North American publicly listed life sciences companies with significant business activities in the marijuana industry.

Fonden följer det nordamerikanska indexet för medicinsk cannabis.
Kanada legaliserar cannabis den 1:a juli 2018.

Består för närvarande av dessa bolag och rebalanseras kvartalsvis, avgiften är 0,75% om jag inte minns fel:
CANOPY GROWTH CORP 9.95%
SCOTTS MIRACLE-GRO COMPANY CLASS A 9.95%
INSYS THERAPEUTICS INC 9.95%
AURORA CANNABIS INC 9.95%
APHRIA INC 9.95%
GW PHARMACEUTICALS PLC 9.89%
ZYNERBA PHARMACEUTICALS INC 8.45%
CRONOS GROUP INC 8.02%
CANNIMED THERAPEUTICS INC 5.56%
ORGANIGRAM HOLDINGS INC 5.38%
SUPREME PHARMACEUTICALS INC 4.70%
EMBLEM CORP 3.79%
EMERALD HEALTH THERAPEUTICS INC 2.31%
ICC INTERNATIONAL CANNABIS CORP 2.10%

Bra om man vill vara diversifierad i denna bransch. Extrem volla bland cannabisbolag har jag sett, spurter på hundratals procent för att sedan sjunka som bojsänken igen. Riskspridning = bra.

Fonden har gått +17% under den dryga vecka den hittills har existerat.
Citera
2017-04-11, 15:06
  #2
Medlem
Lazyboness avatar
Intressant. Jag är på tok för dåligt insatt för att vilja investera i nuläget men det känns kul att följa hur den utvecklas.
Citera
2017-04-11, 15:41
  #3
Medlem
arazals avatar
detta är en växande marknad som inom 10-15 år kommer generera stora vinster med tanke på att fler och fler länder väljer att legalisera medicinsk bruk av cannabis
Citera
2017-04-11, 19:32
  #4
Medlem
Land efter land i obruten rad diskuterar legalisering av cannabis.
En sak som jag blev lite nyfiken på är hur frihandelsavtalet mellan Kanada och EU (CETA) kan påverka? Kan detta göra att deras produkter får tillträde till vår marknad, eller påverka de europeiska länderna mot legalisering?

Canopy är bolaget som i princip har världsherravälde i nuläget, vilket även är inprisat i aktiekursen.
Som kuriosa kan nämnas att de två svenskar som nu är beviljade medicinsk cannabis köper från bedrocan (som ägs av canopy).
Jag har varit med på det tåget sedan i höstas och har nästan fått hjärtattack av volatiliteten i aktien.


De andra bolagen i fonden är jag inte jättepåläst på just nu.
Men att handplocka enstaka aktier och köpa ser jag som mycket riskfyllt, ty många bolag kommer gå i graven under denna resan.
Citera
2017-04-11, 20:00
  #5
Medlem
Jag hade nog gått med om inte mitt courtage för canada är såpass högt att jag bör gå in med en hel del..
Citera
2017-04-11, 20:03
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iclypso
Jag hade nog gått med om inte mitt courtage för canada är såpass högt att jag bör gå in med en hel del..

Jag vet inte vad du har för courtageklass men jag betalar 1 CAD = 6,79kr
Citera
2017-04-12, 20:31
  #7
Medlem
kobents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ON3
Land efter land i obruten rad diskuterar legalisering av cannabis.
En sak som jag blev lite nyfiken på är hur frihandelsavtalet mellan Kanada och EU (CETA) kan påverka? Kan detta göra att deras produkter får tillträde till vår marknad, eller påverka de europeiska länderna mot legalisering?

Canopy är bolaget som i princip har världsherravälde i nuläget, vilket även är inprisat i aktiekursen.
Som kuriosa kan nämnas att de två svenskar som nu är beviljade medicinsk cannabis köper från bedrocan (som ägs av canopy).
Jag har varit med på det tåget sedan i höstas och har nästan fått hjärtattack av volatiliteten i aktien.


De andra bolagen i fonden är jag inte jättepåläst på just nu.
Men att handplocka enstaka aktier och köpa ser jag som mycket riskfyllt, ty många bolag kommer gå i graven under denna resan.

Vad skulle du säga om att gå in med en mindre summa under 50tkr för att investera långsiktigt +5 år? Jag tror definitivt den här fonden har potential men som du säger så kommer det garanterat finnas bolag som floppar hårt.

Cannabis är en så jävla säker marknad enligt mig eftersom efterfrågan redan är enorm, det är inte som att gå in i ett nystartat företag som tillverkar en ny produkt som man inte har en aning om efterfrågan på.

Här pratar vi en simpel planta som är relativt enkel att framställa och som det redan finns en stor efterfrågan på, kan det bli en mycket enklare affärsidé egentligen?

Cannabisniz kommer att växa till en miljard industri inom några år. Jag tror att fler och fler stater i USA kommer inse förlusterna med att hålla den olaglig och lära sig av Canada.
Citera
2017-04-12, 21:23
  #8
Medlem
Det är med stor sannolikhet en marknad som kommer växa enormt de närmsta åren. Men som en del redan varit inne på, det är inte samma sak som att de företag som finns idag kommer att vara de som drar nytta av det. Det är ju inte alltid pionjärerna som drar nytta av framstegen; se på internets framväxt t.ex. De företag som dominerar idag, såsom Google och Facebook, är ju betydligt yngre än the world wide web. Jag är "bara" 31, och t.om jag minns ett internet utan Google, något som idag känns otänkbart. Fanns ju många företag som kom innan dem, och som i vissa fall dominerade sin marknad. Altavista, Netscape, MySpace, Yahoo mfl är några stora namn. När de juridiska barriärerna avtar, vem vet vem som kommer in i Cannabisbranchen framöver. Blir det läkemedelsbolagen? Livsmedelsproducenter? Amazon, som i allt annat? Eller blir det något/några av dagens jättar på marknaden? Eller något bolag som inte ens är påtänkt idag? Alternativt något som redan finns men som inte är listat.

Volatiliteten lär vara mycket hög länge än, och hur säker branchens framtid än må vara så är inte bolagens framtid det. Det är en såpass ny branch att ingen vet hur den kommer se ut om 1, 2, 5 eller 10 år. Vilket gör det väldigt svårt att kvantifiera risken i att spara i aktier eller fonder i branchen. Skulle säga att de pengar man väljer att satsa på något sånt här ska vara i storleksordningen att man kan tolerera att förlora mer eller mindre hela summan. Just för att det är en chansning, inte en investering. En chansning som kan falla mycket väl ut om allt går rätt, men likväl en chansning. Har man det klart för sig och är OK med det, kör på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback