Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-01-31, 10:34
  #25
Medlem
LekandePyromanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Mmm visst du, säkert... Vad synd för dig att du inte kan söka igenom tusentals sidor av rent tekniska skäl utan lämpar över det på någon annan.

Nu har vi tur att Aftonbladet har gjort det åt oss: https://www.aftonbladet.se/nyheter/s...r-akilovs-bomb


Bilder på "bomben" finns där. Det här var nog den taffligaste och uslaste bomb jag sett. Några engångsgasflaskor och sen bara hälla på aceton på alltihop, några blad till brytbladskniv tejpade mot flaskorna också. Ingen kemiskt labbande alltså. Jag ser inget absorberande material som skulle kunna hålla kvar acetonet. Det röda som sticker upp på ett par av flaskorna är bara den lösa plasthuven på flaskan som han knackat hål i.

Det hade gått lika bra eller bättre med bensin än aceton men en sån här bomb har bara verkan genom brand, tryckvåg och splitter är försumbart. Om gasflaskorna hade utsatts för eld tillräckligt länge skulle de till slut spricka och flyga en bit samtidigt som dess innehåll brinner häftigt men det blir inget splitter.

Varför skulle han just ha aceton? Det är ju bara slöseri med pengar
Citera
2018-01-31, 10:41
  #26
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LekandePyromanen
Varför skulle han just ha aceton? Det är ju bara slöseri med pengar
Ja det undrar jag med. Bensin, spolarvätska eller vad tusan som helst som brinner hade funkat lika bra/dåligt till detta. Ja t o m en löst ihoprullad tidning runt gasflaskorna hade väl haft ungefär samma effekt. Detta visar väl att många terrorister inte är särskilt smarta och tur är väl det.
Citera
2018-01-31, 10:41
  #27
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Bilder på "bomben" finns där. Det här var nog den taffligaste och uslaste bomb jag sett. Några engångsgasflaskor och sen bara hälla på aceton på alltihop, några blad till brytbladskniv tejpade mot flaskorna också. Ingen kemiskt labbande alltså. Jag ser inget absorberande material som skulle kunna hålla kvar acetonet. Det röda som sticker upp på ett par av flaskorna är bara den lösa plasthuven på flaskan som han knackat hål i.

Det hade gått lika bra eller bättre med bensin än aceton men en sån här bomb har bara verkan genom brand, tryckvåg och splitter är försumbart. Om gasflaskorna hade utsatts för eld tillräckligt länge skulle de till slut spricka och flyga en bit samtidigt som dess innehåll brinner häftigt men det blir inget splitter.

Okej, det här var ju nästan bara för sorgligt... Jaja, det är tur att våra svenska terrorister inte har mycket i huvudet Han hade ju uppenbarligen googlat på ämnet, så jag förstår inte hur han kunde ha missat TACP, som nog ändå måste vara den simplaste bomb man kan tillverka (visserligen lätt att det går fel, men är man självmordsbombare bryr man sig nog inte så mycket om sin egen hälsa). Väteperoxiden har visserligen blivit svårare att få tag i, men om man registrerar en organisation och beställer genom den behöver man inte ha tillstånd för starkare koncentrationer.
__________________
Senast redigerad av bjornebarn 2018-01-31 kl. 10:51.
Citera
2018-01-31, 11:51
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LekandePyromanen
Varför skulle han just ha aceton? Det är ju bara slöseri med pengar

Aceton finns i småflaskor som ryms i fickan i vilken livsmedelsbutik som helst, lätt att plocka med sig ett par tre stycken. Finns även kemisk ren bensin i likadana flaskor, men det står "Bensin" och inte petroleum.
__________________
Senast redigerad av Bananrepublikan 2018-01-31 kl. 11:57.
Citera
2018-01-31, 13:20
  #29
Medlem
LekandePyromanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananrepublikan
Aceton finns i småflaskor som ryms i fickan i vilken livsmedelsbutik som helst, lätt att plocka med sig ett par tre stycken. Finns även kemisk ren bensin i likadana flaskor, men det står "Bensin" och inte petroleum.

Dock måste han väl ha haft råd med en liter bensin...
Citera
2018-01-31, 14:05
  #30
Medlem
AzideFoxs avatar
Sorgligaste försöket till en bomb jag har sett... nog tur det å
Citera
2018-01-31, 14:40
  #31
Medlem
Ändamålet med "bomben" var nog inte så mycket att åstadkomma någon våldsam krevad som att hålla polisen på lämpligt avstånd tills branden förhoppningsvis förtärt alla spår av gärningsmannens identitet; liksom givetvis att ge ett intryck av att han var beredd att "dö för sin sak"...
Citera
2018-02-01, 16:48
  #32
Medlem
Redoxreaktions avatar
Så idioten kunde inte ens göra TCAP. Det är inte ens svårt.
Citera
2018-02-01, 17:47
  #33
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Så idioten kunde inte ens göra TCAP. Det är inte ens svårt.

Han lyckades sätta eld på sina byxor iallafall

Fast jag är rätt glad att dom misslyckas om jag ska vara ärlig. Vi såg ju vad Breivik lyckades med..
Citera
2018-02-05, 10:02
  #34
Medlem
Tvivlar på att det va tcap även ifall väteperoxid 35% går att få tag på. Isåfall hade det nog garanterat detonerat antingen innan när han producerade det eller av kraschen. Skule gissa på någon typ av LE istället för HE.
Citera
2018-02-05, 10:29
  #35
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P0tatisplanteraren
Tvivlar på att det va tcap även ifall väteperoxid 35% går att få tag på. Isåfall hade det nog garanterat detonerat antingen innan när han producerade det eller av kraschen. Skule gissa på någon typ av LE istället för HE.
Vad sägs om att läsa denna korta lilla tråd först? Då hade du sluppit gissa.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback