Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-11, 11:32
  #1
Medlem
bjornebarns avatar
Är det någon som kan spekulera i vad terroristen använde för att tillverka sin bomb? Enligt nyheterna skall den ha bestått av gasflaskor, "en kemikalie", samt metallskrot. Det har även framgått från hans chat att han var intresserad av aceton. Var det möjligtvis TACP han hade försökt framställa? Varför skulle det i så fall börja brinna istället för att detonera?

Spontant skulle jag även gissa att gasflaskorna var för att förstärka en eventuell explosion, men då skulle det ju krävas ganska ordentliga flaskor, något som han knappat hade möjlighet att slänga in i lastbilen under sin improviserade attack. Var gasen möjligtvis istället någonting som skulle kombineras med "kemikalien"?

Till sist, om hans bomb hade fungerat, hur stor ödeläggelse hade den kunnat ge upphov till? (räkna med att han som mest kan ha haft en ryggsäck med sig in i lastbilen)
Citera
2017-04-11, 13:28
  #2
Medlem
Frawjons avatar
Journalister vet ju inget om kemi, så de kan ju skriva vad som helst.

En stor bomb med TCAP/TACP/TATP och allt vad man kallar detta ämne skulle vara ungefär som samma mängd trotyl, alltså oerhört kraftig.
Citera
2017-04-11, 17:30
  #3
Medlem
skunkjobbs avatar
I bombdåden 2010 så hade ju dönicken några gasoltuber i bilen men som jag fattar det så var det inget speciellt med dem utan bara vanliga tuber med gasol i som sprack av värmen när bilen brann. Hur han fick eld på bilen, om han bara tände på och gick iväg eller hade någon tidsinställd tändare vet jag inte.

Gasoltuber med gasol i som bomber är inget vidare effektivt.

Om man tömmer gasolen så är det ju en hyfsad tryckbehållare som man kan fylla med något annat, det kanske var det den senaste idioten gjorde. Jag tänker lite istället för tryckkokare som andra använt till splitterbomber. Fast det är ett rätt litet påfyllningshål i de flesta tuber, även om man skruvar av ventilen.

Tråd om bomberna 2010: (FB) Självmordsbombare i Sverige! (Diskussion om själva bombens konstruktion)
Citera
2017-04-11, 19:15
  #4
Medlem
Mulla Krekars avatar
Jag tror inte det var TACP, då skulle polisen vara mycket mer försiktiga. I.o.f. var bombgruppen där o tog hand om det. O det skulle stå i tidningarna att det var en mycket farlig bomb. TACP är ju livsfarligt om man jämför med trotyl, dynamit o pentyl. Men de kanske håller tyst om det?
Citera
2017-04-11, 20:09
  #5
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag tror inte det var TACP, då skulle polisen vara mycket mer försiktiga. I.o.f. var bombgruppen där o tog hand om det. O det skulle stå i tidningarna att det var en mycket farlig bomb. TACP är ju livsfarligt om man jämför med trotyl, dynamit o pentyl. Men de kanske håller tyst om det?

Om de nämner namnet, så kan alla googla fram receptet. Fast nu går det inte att få tag på väteperoxid stark nog utan tillstånd eller kontakter - tror jag åtminstone. Har inte gjort acetonperoxid på många, många år.
Citera
2017-04-11, 22:24
  #6
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Om de nämner namnet, så kan alla googla fram receptet. Fast nu går det inte att få tag på väteperoxid stark nog utan tillstånd eller kontakter - tror jag åtminstone. Har inte gjort acetonperoxid på många, många år.

Man kunde specialbeställa på apoteken förut men det lilla roliga är slut.
Citera
2017-04-12, 09:23
  #7
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Om man tömmer gasolen så är det ju en hyfsad tryckbehållare som man kan fylla med något annat, det kanske var det den senaste idioten gjorde. Jag tänker lite istället för tryckkokare som andra använt till splitterbomber. Fast det är ett rätt litet påfyllningshål i de flesta tuber, även om man skruvar av ventilen.

Spontant känns det ganska omständligt att försöka få in annat ämne i en gastub, speciellt när det finns lättare saker att använda istället som just tryckkokare.

Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Om de nämner namnet, så kan alla googla fram receptet. Fast nu går det inte att få tag på väteperoxid stark nog utan tillstånd eller kontakter - tror jag åtminstone. Har inte gjort acetonperoxid på många, många år.

Tillståndskravet för stark väteperoxid gäller för privatpersoner, inte för tex föreningar. Därför är det bara att registrera en förening och sedan köpa in det i föreningens namn.
Citera
2017-04-12, 12:49
  #8
Medlem
Mulla Krekars avatar
Tror att de bara säljer 17,5% väteperoxid nu. Innan kunde man köpa 35%.
Citera
2017-04-12, 12:57
  #9
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Tror att de bara säljer 17,5% väteperoxid nu. Innan kunde man köpa 35%.

17,5% går att använda till organiska peroxider, men jag tror att de bara säljer 3% nu utan tillstånd. De flesta privatpersoner som använder väteperoxid är tydligen jägare som bleker horn som de har tagit som troféer, och de kan troligen lätt få tillstånd.
Citera
2017-04-13, 07:08
  #10
Medlem
Mulla Krekars avatar
Lite uppdatering jag hörde alldeles nyss på radion...

Polis, åklagare, FOI o andra myndigheter vill inte gå ut närmare om det överhuvudtaget var något explosivt. Det brann ju i förarhytten efter att han kraschat, vilket borde tala emot TACP (eller TATP som jag helst kallar det). Behövs ju bara minsta lilla gnista för att det detonera. Men visst, det kan ha varit bra skyddat/förpackat.
Citera
2017-04-15, 17:52
  #11
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
I bombdåden 2010 så hade ju dönicken några gasoltuber i bilen men som jag fattar det så var det inget speciellt med dem utan bara vanliga tuber med gasol i som sprack av värmen när bilen brann. Hur han fick eld på bilen, om han bara tände på och gick iväg eller hade någon tidsinställd tändare vet jag inte.

Gasoltuber med gasol i som bomber är inget vidare effektivt.

Om man tömmer gasolen så är det ju en hyfsad tryckbehållare som man kan fylla med något annat, det kanske var det den senaste idioten gjorde. Jag tänker lite istället för tryckkokare som andra använt till splitterbomber. Fast det är ett rätt litet påfyllningshål i de flesta tuber, även om man skruvar av ventilen.

Tråd om bomberna 2010: (FB) Självmordsbombare i Sverige! (Diskussion om själva bombens konstruktion)


tycker man kan googla taimour , undermattans.blogspot.com istället, betydligt mer info.

Du har så rätt i att gasol inte detonerar
Citera
2017-04-26, 04:18
  #12
Avstängd
scoremaxs avatar
Skall man spekulera hejvilt, så gissar jag att gastuberna bara var där i Syfte att förstärka en eventuell smäll.

Jag tror inte att tankeverksamheten sträckte sig till att fundera på Gasblandningar, eller att ha byggt en effektiv Bomb rent mekaniskt, utan jag gissar att man bara slängt med lite gastuber "för det blir nog bra"
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback