Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2017-05-06, 22:12
  #61
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger
Jag vet vad Tjetjeninen är för republik. Kadyrov idag lyckades med samma sak som hans förfäder höll på i hundratals år. Dvs pressa ryssar på pengar. Tidigare rövade tjetjener bort ryska officerare och krävde betalning, för att släppa dem fria. Det vinns en bra novell av Lev Tolstojs i ämnet - "Fången i Kaukasus".

Kadyrov kan göra vad han vill - dumma skattebetalande ryssar betalar för världens största moskéer, hundratals luxbilar, privata flygplan, en egen armé som lyder hans order. En guvernör i en rysk region skulle hamna i finkan för mindre.
Vad gäller lynchning av homos, då visst skulle Putin kunnat göra ngt åt det. Tjetjeninen är en del av RU fortfarande och samma lagar gäller där som i Sibirien, Moskva eller Königsberg.

Fast det börjar bli lite sämre även där. Ryska regioner börjar protestera att Tjetjenien sponsras på deras bekostnad, ungefär som Malmö i Sverige. Pratade med några tjetjener här i Sverige - de sa att det börjar mullra bland folket i republiken, när de får mindre pengar att dela på...som kommer fr RU. Det är bara Kadyrovs omgivning/klan som har det fortfarande bra. Så jag blir inte förvånad att ngn konflikt kan komma att blåsas upp även där.

kul med någon som äntligen har lite koll.

men situationen är komplex. ja, de flesta ryssar är less på islamistpacket i tjetjenien, ingusj- och dagestan. ja, kadyrov är en islamistisk despot. men ryssland kan inte låta tjetjenien bryta sig loss eftersom det finns en hög procent muslimer i andra delrepubliker, inte bara i kaukasus utan faktiskt ända upp till norra ishavet, som i ett verkligt ödesscenario teoretiskt skulle dela ryssland itu. med etnisk rensning av ryssar, och bildandet av världens potentiellt största muslimska kalifat, som följd. nu drar jag det till en extrem spets, ett hypotetiskt scenario, men en dominoeffekt i sig är högst sannolik.

ryssland kan heller inte låta bli att stödja tjetjenien ekonomiskt, nittiotalet är facit på vad som kan hända då. nittiotalet är också facit på vad som kan hända om ett av världens mest islamistiska folk skaffar en annan ledare i sin autonoma republik än ramzan kadyrov, som trots sina många brister åtminstone inte är uppmanar till ytterligare ett heligt krig.
Citera
2017-05-07, 06:53
  #62
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
kul med någon som äntligen har lite koll.

men situationen är komplex. ja, de flesta ryssar är less på islamistpacket i tjetjenien, ingusj- och dagestan. ja, kadyrov är en islamistisk despot. men ryssland kan inte låta tjetjenien bryta sig loss eftersom det finns en hög procent muslimer i andra delrepubliker, inte bara i kaukasus utan faktiskt ända upp till norra ishavet, som i ett verkligt ödesscenario teoretiskt skulle dela ryssland itu. med etnisk rensning av ryssar, och bildandet av världens potentiellt största muslimska kalifat, som följd. nu drar jag det till en extrem spets, ett hypotetiskt scenario, men en dominoeffekt i sig är högst sannolik.

ryssland kan heller inte låta bli att stödja tjetjenien ekonomiskt, nittiotalet är facit på vad som kan hända då. nittiotalet är också facit på vad som kan hända om ett av världens mest islamistiska folk skaffar en annan ledare i sin autonoma republik än ramzan kadyrov, som trots sina många brister åtminstone inte är uppmanar till ytterligare ett heligt krig.

Intressant, mycket intressant.......

Ryssland, en av världens, i grunden, mest instabila statsbildningar försöker underminera väst genom att stimulera islamofobi och annan högerextremism. Samtidigt som det framgår av inlägget ovan att Ryssland har självt enorma problem med islamism.

Vi i väst behöver i princip bara sitta och titta på när det ryska korthuset rasar ihop utav sig självt.

Och jag kan lova: Denna gång kommer vi inte att försöka hjälpa ryssarna att hålla det samman!
Citera
2017-05-07, 09:23
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Intressant, mycket intressant.......

Ryssland, en av världens, i grunden, mest instabila statsbildningar försöker underminera väst genom att stimulera islamofobi och annan högerextremism. Samtidigt som det framgår av inlägget ovan att Ryssland har självt enorma problem med islamism.

Vi i väst behöver i princip bara sitta och titta på när det ryska korthuset rasar ihop utav sig självt.

Och jag kan lova: Denna gång kommer vi inte att försöka hjälpa ryssarna att hålla det samman!

Denna imperium styrd av smådiktatorer kommer säkert att rasa ngn gång...speciellt när oljepriset går ner. Problemet är att vi kan få miljontals flyktingar därifrån som kommer att sitta och gnälla om att "allt var Västs fel" och att nu måste Väst försörja dem...utan några motkrav. Kan lite mentaliteten på dessa individer.
Citera
2017-05-07, 12:47
  #64
Medlem
Klaga kan vem som helst - det är det enklaste i världen. De konstruktiva förslagen lyser däremot med sin frånvaro.

Ola, eller någon annan gnällspik, får gärna utveckla ett eget konkret förslag till vad Putin skall göra med Tjetjenien. Ordet är fritt.
Citera
2017-05-07, 15:42
  #65
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Klaga kan vem som helst - det är det enklaste i världen. De konstruktiva förslagen lyser däremot med sin frånvaro.

Ola, eller någon annan gnällspik, får gärna utveckla ett eget konkret förslag till vad Putin skall göra med Tjetjenien. Ordet är fritt.

Släpp Tjetjenien fritt, och alla andra rysk delrepubliker som vill bli fria. Anfaller sedan Tjetjenien Ryssland så kan man gå in med ett FN mandat bakom sig och slakta de islamistiska spyflugorna, (men ändå försöka skydda civilbefolkningen så långt det är möjligt). Ryssland bör sedan inte ockupera området, utan det får det internationella samfundet ta hand om.
Citera
2017-05-07, 16:18
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Släpp Tjetjenien fritt
Jaha, ok, och sen? Blir det gayparader i Grozny då?
Citera
2017-05-07, 17:33
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jaha, ok, och sen? Blir det gayparader i Grozny då?

Nej, det blir bara värre. Men då de som styr i Kreml inte kan anklagas att de inte gör ngnting åt eländet.
Citera
2017-05-07, 18:05
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jaha, ok, och sen? Blir det gayparader i Grozny då?
Tyväär. får göra dig bsviken men Tjetjenien har lång väg att gå om det blir fritt. Man står ju och stampar med ena foten i medeltiden med stor hjälp från Moskva. Är nog bara dom västliga delrepublikerna som om dom kan bli av med Ryssland ev. kan bli av ett modernt och upplyst slag om några generationer. Vi har ju lysande exempel som lyckats i Baltstaterna och Ukraina.
Citera
2017-05-07, 22:41
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Tyväär. får göra dig bsviken men Tjetjenien har lång väg att gå om det blir fritt. Man står ju och stampar med ena foten i medeltiden med stor hjälp från Moskva. Är nog bara dom västliga delrepublikerna som om dom kan bli av med Ryssland ev. kan bli av ett modernt och upplyst slag om några generationer. Vi har ju lysande exempel som lyckats i Baltstaterna och Ukraina.
Jag tycker inte jag fått något riktigt svar på min fråga. Vad skall Ryssland göra? Ge ett konkret svar, tack.
Citera
2017-05-13, 18:43
  #70
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag tycker inte jag fått något riktigt svar på min fråga. Vad skall Ryssland göra? Ge ett konkret svar, tack.

Jag har redan svarat: Låt tjetjenerna få ansvar egen statsbildning, men då för de också ta de fulla konsekvenserna av det de gör......
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback