Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-11, 10:41
  #1
Medlem
Jag ska för första gången resa till USA då min dröm länge varit att bila kust till kust så nu blir det äntligen av men jag har först några frågor som jag hoppas kunna få svar på här.

1. Jag blev dömd 1995 till villkorlig dom ("stal" en GB-glassgubbe på fyllan) och den gallras ju bort efter 10 år i belastningsregistret, alltså 2005. Ska jag uppge detta vid ansökan om ESTA? Enligt Sverige så har jag ju sedan 2005 aldrig begått något brott. Har blivit stoppad av Polisen som kollat körkortet och sagt att "du körde lite för fort men eftersom du är ostraffad (kollade i datorn) så får du bara en varning".

2. Om man inte vill bli nakenskannad så kan man ju begära att bli visiterad (tyvärr grundligt och ännu värre nu 2017, tydligen). Kan man neka att personen rör mitt skrev?
Citera
2017-04-11, 11:24
  #2
Avstängd
Stureplansmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaster
Jag ska för första gången resa till USA då min dröm länge varit att bila kust till kust så nu blir det äntligen av men jag har först några frågor som jag hoppas kunna få svar på här.

1. Jag blev dömd 1995 till villkorlig dom ("stal" en GB-glassgubbe på fyllan) och den gallras ju bort efter 10 år i belastningsregistret, alltså 2005. Ska jag uppge detta vid ansökan om ESTA? Enligt Sverige så har jag ju sedan 2005 aldrig begått något brott. Har blivit stoppad av Polisen som kollat körkortet och sagt att "du körde lite för fort men eftersom du är ostraffad (kollade i datorn) så får du bara en varning".

2. Om man inte vill bli nakenskannad så kan man ju begära att bli visiterad (tyvärr grundligt och ännu värre nu 2017, tydligen). Kan man neka att personen rör mitt skrev?
har dom avskaffat visumkravet igen?
Citera
2017-04-11, 15:52
  #3
Medlem
revodnebs avatar
1: Nej, det är preskriberat.
2: Nej, du blir visiterad, personen kan "råka" röra ditt skrev. Nekar du så är det vändande plan hem. Vad är din dröm värd?
Citera
2017-04-11, 21:23
  #4
Medlem
TröttSvensks avatar
Alltså
Homeland Security har inte någon direktåtkomst till Svenskt brottsregister.
Fan, de släppte ju in mongot Sebbe Staxxet förra året.

Vad gäller att gå igenom scannern så kan man artig säga att man inte vill, inget konstigt.
Då får du gå genom metalldetektorn och sen så känner de över dig.
Står till och med skyltar om det.

De har också slumpmässiga kontroller där de känner över dig, hände mig ganska nyligen, en mycket söt negress förklarade att jag var uttagen för närmare kontroll genom deras slumpsystem och undrade om jag hade något att erinra om det.
Kör på sa jag, hon kollade lite i mitt handbagage, körde metalldetektor över kroppen och kände sen ganska så noga igenom mig genom kläderna.
Hon tog också och kollade mig och mitt bagage med provlappar som hon sen körde i en Itemiser 3 för att leta sprängämnen.

Är man bara trevlig och förstående så funkar det fint, de får ju ta skit i massor ändå.
Citera
2017-04-11, 21:55
  #5
Medlem
Sp då kan man ange på sin ESTA-ansökan att man är ostraffad?

Kan förstå att man måste kroppsvisitera någon när man tror att ett brott har begåtts men att bli tvingad till att någon tar på mig, även innanför byxorna, och drar sina äckliga händer i skrevet bara för att jag vill resa in i landet ser jag som totalt avskyvärt, det är ju ett rent övergrepp.

Skannern är ju bevisat farlig så den skulle jag aldrig använad.

Citat:
"Scientists from the University of California, San Francisco (UCSF) sent a letter to the White House Office of Science and Technology echoing the concern that radiation from the scanners could damage skin and underlying tissue, potentially leading to skin cancer.

Because the radiation beam from the scanners concentrates on your skin, researchers believe the dose may be up to 20 times higher than is being estimated.

...

Backscatter X-ray uses ionizing radiation, a known cumulative health hazard, to produce images of passengers’ bodies. Children, pregnant women, the elderly, and those with defective DNA repair mechanisms are considered to be especially susceptible to the type of DNA damage caused by ionizing radiation. Also at high risk are those who have had, or currently have, skin cancer.

Ionizing radiation’s effects are cumulative, meaning that each time you are exposed you are adding to your risk of developing cancer. Since the dosage of radiation from the backscatter X-ray machines is absorbed almost entirely by the skin and tissue directly under the skin, averaging the dose over the whole body gives an inaccurate picture of the actual harm."

Så cancer eller att bli ofredad och pillad på om man vill flyga till USA... ja du.
Citera
2017-04-12, 00:16
  #6
Medlem
Sedan 2015 har TSA infört en ny regel som gör att även om man väljer opt-out så kan man bli tvingad att genomgå skannern. Detta då det från 2015 är upp till varje TSA-personal att välja om han eller hon tycker att man ska genomgå den av anledningar som han eller hon inte behöver uppge. Gör man inte det blir man arresterad av polisen och får böta $11,500.

Fruktansvärt att man kan bli tvingad till detta. Jag skiter i att åka till USA. Avvaktar tills läget blivit normalt igen, om det nu någonsin blir det.

Och sedan TröttSvensk, så ljuger du. Kvinnor får inte göra kroppsundersökningar på män, och vice versa.
Citera
2017-04-12, 00:37
  #7
Medlem
fraess avatar
Du ska INTE uppge att du begått något brott, det är allt.
Jag har erfarenhet av detta.
Citera
2017-04-12, 07:47
  #8
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaster
Sedan 2015 har TSA infört en ny regel som gör att även om man väljer opt-out så kan man bli tvingad att genomgå skannern. Detta då det från 2015 är upp till varje TSA-personal att välja om han eller hon tycker att man ska genomgå den av anledningar som han eller hon inte behöver uppge. Gör man inte det blir man arresterad av polisen och får böta $11,500.

Fruktansvärt att man kan bli tvingad till detta. Jag skiter i att åka till USA. Avvaktar tills läget blivit normalt igen, om det nu någonsin blir det.

Och sedan TröttSvensk, så ljuger du. Kvinnor får inte göra kroppsundersökningar på män, och vice versa.

Känner inte till detta, källa?

Ditt brott faller säkert inte under de som förhindrar resa visumfritt så där kan du lugnt svara nej.
Folk blandar ju ihop begreppen som vanligt, det är väl inte frågan om ifall det går att kringgå reglerna och fuska, det lyckas massor av människor med dagligen i de flesta länder (att uppmana någon att fuska med detta är ett brott i sig och den som uppmanar någon till det har därmed inte längre rätt att resa till USA visumfritt), frågan gäller ju reglerna i sig.

De kan inte visitera dig intimt framför andra om du inte vill (det gör de bara inte) och det de i slutändan kan göra är att begära att du åker till sjukan och blir undersökt eller åker hem, detta om de har starka misstankar (t.ex. att du ger utslag på narkotikascanning) en normal passagerare som inte vill kroppsscannas (de ser ju inga detaljer) får gå i vanliga metalldetektorn och bli genomkänd utanpå kläderna. Känns onödigt att överdramatisera detta, du kan också begära att bli kolla enskilt så ingen annan ser.

Detta med tvång och böter har jag som sagt inte läst men visa gärna var detta står, bra att känna till....
Citera
2017-04-12, 10:40
  #9
Medlem
Står på TSA's hemsida.

Sedan kan du kalla det att man överdramatiserar saker och ting. Jag håller dock inte med dig då jag uppenbarligen har mer respekt för min kropp än vad du har för din då du uppenbarligen inte har några som helst problem med att någon tar på din kropp utan din tillåtelse, att någon känner på ditt könsorgan, drar händerna mellan dina skinkor och drar sina händer innanför byxlinningen runt om. Detta gör man också på barn från 12 års ålder. TSA är perfekt för pervon och peddon... och personer som stjäl.

Visitering eller skannern avslöjar inte om personen har svalt eller stoppat upp något i ändtarmen så denna åtgärd med visitering och skanner som USA har infört för "att säkerställa ett säkert flygande" är rent påhitt och bara ett sätt att kunna registrera alla. Kolla alla videoklipp på Youtube. En kille som exempel filmade i 13 timmar på LAX och ingen blev skickad till röntgenundesökning på sjukhus som valde att gå igenom metalldetektorn och som blev visiterade.

På tåg, buss eller färja behöver man inte genomgå detta så där är det fritt fram för terroristerna så hur män är USA om sin så kallade säkerhet.

Flygplatser behöver heller inte välja att använda TSA utan kan välja privata bolag som använder andra bättre säkerhetsmetoder som inte är rena övergrepp men 99.99% väljer att inte göra det, bara 3 st flygplatser i hela USA vad jag vet som gjort det.

Jag avvaktar som sagt med att resa till USA. Tråden kan stängas.
Citera
2017-07-20, 13:40
  #10
Medlem
tegeltaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaster
Sedan 2015 har TSA infört en ny regel som gör att även om man väljer opt-out så kan man bli tvingad att genomgå skannern. Detta då det från 2015 är upp till varje TSA-personal att välja om han eller hon tycker att man ska genomgå den av anledningar som han eller hon inte behöver uppge. Gör man inte det blir man arresterad av polisen och får böta $11,500.

Fruktansvärt att man kan bli tvingad till detta. Jag skiter i att åka till USA. Avvaktar tills läget blivit normalt igen, om det nu någonsin blir det.

Och sedan TröttSvensk, så ljuger du. Kvinnor får inte göra kroppsundersökningar på män, och vice versa.

Där har du fel. Jag blev också undersökt av en kvinna.
Citera
2017-07-22, 23:53
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tegeltak
Där har du fel. Jag blev också undersökt av en kvinna.

Nej, det har jag inte.

"You will receive a pat-down by an officer of the same gender."

Källa.
Citera
2017-08-01, 11:03
  #12
Medlem
Alltså... de visiterar ju inte alla. Långt ifrån. Dock är ju säkerheten högre än i lilla fjutt-Sverige (med all rätt). På väg till USA förra sommaren blev jag dock "slumpmässigt vald" redan på väg in till planet på Arlanda. Där fick jag packa upp min väska, de "knarksvabbade" mig över hela kroppen (utanpå kläderna), innanför byxlinningen, de kände mig under fötterna, kollade igenom mina skor, svabbade mig i munnen och mina händer, kollade min plånbok o.s.v, o.s.v. Sedan visiterade dem ganska rejält, kände i ljumskarna, runt röven o.s.v. Men som tack (och antagligen för att det var ganska snålt med folk på flyget) blev jag uppgraderad till en plus-plats - sjukt värt. Den kvinnan får gärna ta på mig fler gånger om det blir plus-plats på SAS-flyg!

Väl på plats i USA blev jag rejält utfrågad i två olika instanser (Newark Airport)... antagligen lite mer än många andra. Men ingen visitering eller liknande.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2829659

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback