Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-11, 02:24
  #1
Medlem
Hej!

Min flickvän var ut för en fallolycka.
Hon fick norgesic utskrivet (35/450mg)
En lång men späd tjej på 179 cm/60 kilo.
Frisk som en nötkärna.

Hon har tagit först 2 tabletter enligt ordination,vaknade vid lite efter 12 för cirka två timmar sedan åtta timmar efter ett, som jag nu fått veta större intag på 9 tabletter till. Sprang till toaletten och kräktes och sa att hon vart så trött på smärtan så hon hade tagit 9 tabletter till tre timmar efter första intaget, detta var runt 16.00 igår eftermiddag (skriver igår eftersom klockan är ett par timmar efter 12 i skrivande stund)

Hon har på morgonen igår även tagit 5 gram phenibut och 900mg lyrica. Hon känner sig illamående och "konstig i huvudet" men har inte kräkts mer.

Behöver vi vara oroliga och åka in till sjukan eller är det bara något övergående? Jag sa bestämt att vi får åka in men pga hennes tidigare missbrukshistoria vägrade hon och då känndes det nödvändigt att skapa tråden då jag inte hittade så mycket på internet.

Ursäkta lite rörigt skriven text, skriver i all hast från telefonen..
Men totalt 11 tabletter på 3 timma

Vad säger expertpanelen? jag tog förgivet att hon var trött pga smärtan..
__________________
Senast redigerad av haxxtothemax 2017-04-11 kl. 02:32.
Citera
2017-04-11, 09:49
  #2
Medlem
nu såhär 10 timmar efter hon vaknade och kräktes och 17 timmar sedan intaget av tabletterna mår hon fortfarande illa och "skulle kunna spy, men jag håller tillbaka.."

Och ingen här verkar ha en aning.

Om man ringer giftinformationscentralen, dokumenteras någonting då? I journaler eller så tänker jag?
__________________
Senast redigerad av haxxtothemax 2017-04-11 kl. 10:08.
Citera
2017-04-11, 10:36
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haxxtothemax
nu såhär 10 timmar efter hon vaknade och kräktes och 17 timmar sedan intaget av tabletterna mår hon fortfarande illa och "skulle kunna spy, men jag håller tillbaka.."

Och ingen här verkar ha en aning.

Om man ringer giftinformationscentralen, dokumenteras någonting då? I journaler eller så tänker jag?

Är man tveksam, sök alltid hjälp. Hellre än anmärkning i journalen än din flickväns död på ditt samvete för att du inte vågade ringa. Nu tror jag inte att det är någon fara såhär långt efter om hon låter bli att ta något mer, håller sig vaken, du håller koll på henne och gärna försöker få i henne lite vätska. Men jag är bara en random främling på flashback och ingen expert, så tycker fortfarande du ska följa mitt första råd.
Citera
2017-04-11, 14:42
  #4
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haxxtothemax
nu såhär 10 timmar efter hon vaknade och kräktes och 17 timmar sedan intaget av tabletterna mår hon fortfarande illa och "skulle kunna spy, men jag håller tillbaka.."

Och ingen här verkar ha en aning.

Om man ringer giftinformationscentralen, dokumenteras någonting då? I journaler eller så tänker jag?

Giftinfo är ju anonymt.

Antar att det löst sig för er nu, men kan ju vara bra att veta i framtiden.
De hade sagt åt er att åka in förresten. Fallolyckan i sig kan ju ha skadat henne, det är för mycket lyrica också i deras ögon.
Citera
2017-04-11, 19:09
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Giftinfo är ju anonymt.

Antar att det löst sig för er nu, men kan ju vara bra att veta i framtiden.
De hade sagt åt er att åka in förresten. Fallolyckan i sig kan ju ha skadat henne, det är för mycket lyrica också i deras ögon.
Hon fick ett hjärtstopp..
Tydligen var det en tablett som innehöll både paracetamol och en annan aktiv substans som var muskelavslappnande. Och paracetamolet var inte farligt i sig, det var det andra som kunde påverka hjärtat, och kvinnan på giftinfomationscentralen sa exakt det till mig i luren, vi båda nonchalerade det
.
Giftinfocentralen sa att vi var tvungna att åka in, jag borde ha tvingat henne, oavsett vad hon ville eller inte. Jag gjorde HLR enligt sos instruktioner, enbart kontraktioner. Inga inblåsningar. Jag tryckte med all kraft, dom försökte med hjärtstartare. Läkare kom och dödsförklarade. Jag är i total chock, det var mitt fel.. FITTA ..
Citera
2017-04-11, 19:11
  #6
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haxxtothemax
Hon fick ett hjärtstopp..
Tydligen var det en tablett som innehöll både paracetamol och en annan aktiv substans som var muskelavslappnande. Och paracetamolet var inte farligt i sig, det var det andra.
Giftinfocentralen sa att vi var tvungna att åka in, jag borde ha tvingat henne, oavsett vad hon ville eller inte. Jag gjorde HLR enligt sos instruktioner, enbart kontraktioner. Inga inblåsningar. Jag tryckte med all kraft, dom försökte med hjärtstartare. Läkare kom och dödsförklarade. Jag är i total chock, det var mitt fel.. FITTA ..



Önskar jag hade sett och svarat dig tidigare. Skickar PM.
Citera
2017-04-15, 13:35
  #7
Medlem
UndeadNinjas avatar
Fan vad tragiskt att läsa när en ung människa går bort på såna här sätt. Vi borde starta en tråd i drogakuten som är klistrad där vi tar upp allt som händer när man ringer ambulans vid stora drogintag. Det skulle nog kunna rädda många liv då det finns flera fall där folk inte vågar ringa ambulans pga rädsla för reprisalier. Tom dödsfall likt detta och fallet där en kille som hade varit vaken på amfetamin några nätter sen landade med nån lina heroin bland ett gäng i en lägenhet där killen sedan dog pga överdos men hade kunnat räddas om de andra ringt ambulans vilket de inte vågade. Har för mig att de dömdes för vållande till annans död.

Faktum är att det går utmärkt att ringa ambulans vid överdoser eller ep-anfall eller om man är orolig pga någons blandningar.

Polisen kommer inte utan det kommer bara en ambulans och dom dömer dig inte om du berättar vad du fått i dig utan det är viktigt att dom får reda på det för bästa möjliga hjälp. Inte heller kommer polisen till sjukhuset heller när man är framme utan dom jobbar för att hjälpa dig och när dom ser att du är ok så kan du gå.

I vissa fall om du återkommer om och om igen pga droger så kan dom göra en orosanmälan till socialen men det är inte hela världen och det är inte ens ofta dom gör en orosanmälan även om dom ofta kommer in på OD.

Är du mycket ung eller om du säger eller dom misstänker att du stoppat i dig mängder för att du ville dö så kan dom vilja att du går till psykakuten för en bedömning när dom är redo att släpa dig från akuten.

Alltså, ring alltid ambulans vid tillfällen som dessa jag tagit upp eller om ni är oroliga. Ni behöver alltså inte oroa er för polisen eller reprisalier och även om ni skulle få en orosanmälan till soc så är det ju bara att lämna rena prover ett par gånger så tar inte soc till några åtgärder.

Slutsats. Det händer inget farligt och polisen kommer inte så ring alltid ambulans om ni blir oroliga. Hoppas vi kan starta någon klistrad tråd i drogakuten där man kan läsa vad som faktiskt händer eller inte händer om man ringer ambulans så slipper vi fler dödsfall eller andra skador för att folk inte vågar ringa ambulans.

Till sist kan jag säga att jag överdoserat en handfull gånger eller mer och alltid hamnat med ambulans på akuten, fått hjälp sen fått gå utan nån följd alls.
__________________
Senast redigerad av UndeadNinja 2017-04-15 kl. 13:39.
Citera
2017-04-18, 19:00
  #8
Medlem
Farmakologis avatar
Du har helt rätt i att man aldrig bör vara nojig för att ringa ambulans även om man själv är påverkad då det handlar om liv.

Men polisen kommer göra följetång om det är en vana att ambulans kallas till en adress pga överdoser då man kan vara orolig för att många missbrukare kan vara på plats.

Min föredetta är ett sådant ambulansmål.

MEN jag har ALDRIG blivit tvingad av vare sig amublansen eller poliserna som eskorterade att följa med på urinprov/genomsök/brott/vadsom utan det har ALLTID varit fokus på den som är dålig och polisen har åkt samtidigt med amublansen och inget mera. SÅ oroa er inte.
Citera
2017-04-28, 23:06
  #9
Medlem
Indos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Fan vad tragiskt att läsa när en ung människa går bort på såna här sätt. Vi borde starta en tråd i drogakuten som är klistrad där vi tar upp allt som händer när man ringer ambulans vid stora drogintag. Det skulle nog kunna rädda många liv då det finns flera fall där folk inte vågar ringa ambulans pga rädsla för reprisalier. Tom dödsfall likt detta och fallet där en kille som hade varit vaken på amfetamin några nätter sen landade med nån lina heroin bland ett gäng i en lägenhet där killen sedan dog pga överdos men hade kunnat räddas om de andra ringt ambulans vilket de inte vågade. Har för mig att de dömdes för vållande till annans död.

Faktum är att det går utmärkt att ringa ambulans vid överdoser eller ep-anfall eller om man är orolig pga någons blandningar.

Polisen kommer inte utan det kommer bara en ambulans och dom dömer dig inte om du berättar vad du fått i dig utan det är viktigt att dom får reda på det för bästa möjliga hjälp. Inte heller kommer polisen till sjukhuset heller när man är framme utan dom jobbar för att hjälpa dig och när dom ser att du är ok så kan du gå.

I vissa fall om du återkommer om och om igen pga droger så kan dom göra en orosanmälan till socialen men det är inte hela världen och det är inte ens ofta dom gör en orosanmälan även om dom ofta kommer in på OD.

Är du mycket ung eller om du säger eller dom misstänker att du stoppat i dig mängder för att du ville dö så kan dom vilja att du går till psykakuten för en bedömning när dom är redo att släpa dig från akuten.

Alltså, ring alltid ambulans vid tillfällen som dessa jag tagit upp eller om ni är oroliga. Ni behöver alltså inte oroa er för polisen eller reprisalier och även om ni skulle få en orosanmälan till soc så är det ju bara att lämna rena prover ett par gånger så tar inte soc till några åtgärder.

Slutsats. Det händer inget farligt och polisen kommer inte så ring alltid ambulans om ni blir oroliga. Hoppas vi kan starta någon klistrad tråd i drogakuten där man kan läsa vad som faktiskt händer eller inte händer om man ringer ambulans så slipper vi fler dödsfall eller andra skador för att folk inte vågar ringa ambulans.

Till sist kan jag säga att jag överdoserat en handfull gånger eller mer och alltid hamnat med ambulans på akuten, fått hjälp sen fått gå utan nån följd alls.

Riktigt riktigt riktigt bra inlägg!! Stor eloge till dig!!! Jag kan backa upp det du säger då jag själv både ringt efter ambulans och kommit in vid OD och det har inte hänt nånting dom ringde inte snuten eller nåt..
Så har det vart för mig iallafall.

Till TS : jag beklagar verkligen.. Från hela mitt hjärta..
Men kompis du får inte slå så mycket på dig själv även fast det är det enda man gör, Din flickvän vill säkert att du är glad och mår bra, tro mig jag vet hur det känns att förlora nån av sina närmaste. . Skicka PM om du behöver ventilera.

Mvh Indo
Citera
2021-10-23, 19:39
  #10
Medlem
Slangen88s avatar
TL;DR = överdosera aldrig med Norgesic! Om läkaren har sagt 1, 2 eller 3 dagligen, gå inte över det. Tar du fler än 2-3 på en gång så är skadorna riktigt farliga!

DISCLAIMER: Att ta många Norgesic tabletter kommer inte ge rus eller något annat!

Ber om ursäkt för nekro en gammal tråd, men tycker det kunde hjälpa andra som söker efter "Norgesic" på forumet.
Jag använder själv Norgesic för att kunna slappna av muskler som spänner sig (ex rygg smärta).

Norgesic är riktigt farlig då den innehåller Orfenadrin, vilket med bara en tablett så rekommenderar dom dig till att inte köra bil ens.

Paracetamol i tabletten är inte farlig (om du inte är allergisk), men kombinationen med Orfenadrin så ska man vara väldigt försiktig.

Orfenadrin är ett muskelavslappnande preparat.

Med en blandning av Orfenadrin och paracetamol så får du en bra muskelavslappnande tablett. Har för mig 1 per dag är standard att skriva ut, överdoserar du (2-3 tabletter över en längre tid) så kan du få en ruggig lever skada.

Under vissa omständigheter kan 2 tabletter vara okej men inte under en längre tid då levern kommer ta en extrem skada. Om man tar 9 stycken så är de för mycket muskelavslappnande medel så vissa organ kommer "sova". Du får i dig för mycket muskelavslappnande så vissa muskler kommer bli inaktiva.

Man kan blanda Norgesic med Naproxen för att få en bättre effekt om du har kronisk smärta.

Ett personligt exempel. Jag bet av en tand för någon månad sedan och var tvungen att fylla den. 1-2 månader efter så hade jag så ont så jag grät. Norgesic kan hjälpa här då den slappnar av käkmusklerna så man inte spänner sig för mycket så smärtan ökar, samtidigt så Naproxen hjälper med själva smärtan.
Citera
2021-10-24, 20:48
  #11
Medlem
Tråkigt att läsa om folk som inte vågar ringa efter hjälp pga risk för represalier. Men jag förstår samtidigt ts.
Är lite därför jag är orolig för att köra en aya-ceremoni i Sverige. Tror att om jag eller nån råkar illa ut fysiskt under trippen att ceremoni-ledaren inte kommer våga ringa ambulans pga fara för deras verksamhet. Synd att det ska vara så i ”fria” svedala.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback