Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-11, 16:36
  #25
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheech_
Vad är vettigt? Jag har egentligen ingen uppfattning. Säg en late 2013? Vad ligger en sån på?

En snabb sökning på Blocket visar mellan 12-15.000 kr.
Citera
2017-04-11, 18:05
  #26
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stureplansmannen
skulle köra en beg mac, tål mycket stryk macen. Däremot aldrig en beg pc!!

Stryk och stryk.. Rent fysiskt så går både mac och PC sönder om man dänger dem i väggen..
Men rekommenderar gör även jag en mac till TS. Batteriet kan vara slut/halvslut på en begagnad laptop, men går alltid att byta. Kostar mer på datorer med "fastskruvade batterier inne i datorn", men det är överkomligt. Finns många "frifräsare" som fixar detta billigare än vad Apple gör.
Citera
2017-04-11, 18:24
  #27
Medlem
deadhead.s avatar
Rekommendation är att kolla antalet batteri cyklar för att få en uppfattning om hur datorn har använts.
Citera
2017-04-11, 23:44
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deadhead.
Rekommendation är att kolla antalet batteri cyklar för att få en uppfattning om hur datorn har använts.

Vad händer när batteriet når max antal cykler? Kan man fortfarande köra datorn på väggutag eller är datorn slut då? För i sådant fall kommer denna macbook vara slut på mindre än 2 år.
__________________
Senast redigerad av Herbert.Spencer 2017-04-11 kl. 23:46.
Citera
2017-04-11, 23:46
  #29
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
Vad händer när batteriet når max antal cykler? Kan man fortfarande köra datorn på väggutag eller är datorn slut då?
Jag vet faktiskt inte ärligt talat. Men personligen borde jag tycka att den borde gå på nätströmmen. Har för mig att ett Mac batteri ska tåla 1000 cyklar innan den ska börja tappa effekt. Men detta är enbart en siffra man kan förhålla sig till så man har en aning om vad som är mycket och vad som är lite.
Citera
2017-04-11, 23:47
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deadhead.
Jag vet faktiskt inte ärligt talat. Men personligen borde jag tycka att den borde gå på nätströmmen. Har för mig att ett Mac batteri ska tåla 1000 cyklar innan den ska börja tappa effekt. Men detta är enbart en siffra man kan förhålla sig till så man har en aning om vad som är mycket och vad som är lite.

Ja, däromkring, beroende på modell. Min 2016 års modell är uppe i 500 cykler redan.

https://support.apple.com/sv-se/HT201585
Citera
2017-04-12, 00:10
  #31
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadhead.
Jag vet faktiskt inte ärligt talat. Men personligen borde jag tycka att den borde gå på nätströmmen. Har för mig att ett Mac batteri ska tåla 1000 cyklar innan den ska börja tappa effekt. Men detta är enbart en siffra man kan förhålla sig till så man har en aning om vad som är mycket och vad som är lite.

Den snurrar på utmärkt på nätström men så snart man pluggar ur den rasar det snabbt och den dör. Höll en 2008 Whitebook vid liv i flera år, mot slutet accepterade den endast nätström för att ens vakna.
Citera
2017-04-12, 00:20
  #32
Medlem
shadow666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Den snurrar på utmärkt på nätström men så snart man pluggar ur den rasar det snabbt och den dör. Höll en 2008 Whitebook vid liv i flera år, mot slutet accepterade den endast nätström för att ens vakna.

När alla batteri cyklar är förbrukade kan också batteriet börja svälla och förstöra halva datorn..
Citera
2017-04-12, 00:55
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shadow666
När alla batteri cyklar är förbrukade kan också batteriet börja svälla och förstöra halva datorn..

känner att jag blir mer och mer nöjd med detta köp. Not.
Citera
2017-04-12, 14:24
  #34
Medlem
Jag köpte min begagnad/renoverad för ett par tusen på greentech för ett par år sen. Sparade totalt 6000kr om jag kommer ihåg rätt. Greentech tar in begagnade macs och renoverar dem och säljer dem vidare. Du får 2 års garanti också om jag inte minns fel. Jag hade noll problem på min så har ingen erfarenhet om deras garantitjänst. Dem är dock till att rekommendera!
Citera
2017-04-12, 14:43
  #35
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shadow666
När alla batteri cyklar är förbrukade kan också batteriet börja svälla och förstöra halva datorn..

Nej, det har inget med hur många cykler ett batteri har rullat, att det sväller beror på att det är nåt fel på det. Gamla batterier har en större risk att svälla, men generellt har det inte med antal cykler att göra. Sväller gör det för att begränsa trycket från en kemisk reaktion, om det var helt stelt och inte kunde svälla kan det explodera och börja brinna, vilket vore betydligt värre.
Citera
2017-04-13, 23:04
  #36
Medlem
Fleptuts avatar
Handlat på Greentech.

Bytte disk till SSD och utökade minne till det dubbla. Köpte även till garanti 3 år.

Inga problem har fungerat toppen. Den såg i princip ny ut när jag fick den.

Flep
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback