Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-10, 22:36
  #1
Medlem
Tjena! Är idag 19 år gammal och har haft en liten dröm om att kunna köpa ett hyreshus sedan jag var ca 16 år.

började sommarjobba på ett gatukök när jag var 16 och lyckades spara i hop lite pengar, med dessa besparingar köpte jag mig en liten egen korvvagn, startade en enskild firma och började sälja korv utanför en nattklubb på fredag och lördag nätter.

Jag har i dagsläget lyckats spara i hop nästan 300 000 kr men dessa räcker inte långt då man bör har ca 25% av köpeskillingen för att få lån på en fastighet. För ca 4000 000 kan man få något vettigt vilket innebär att jag bör ha en kontantinsats på omkring 1000 000 kr. Då jag är studerande och min ända inkomst är genom mitt lilla företag tvivlar jag starkt på att banken kommer ge mig ett privatlån till en insats på cirka 1000 000 kr...

Så är det någon som har några tips på vart man kan leta finansiering till detta? Har hört att folk har fått säljaren till en fastighet att låta handpenningen ligga kvar i fastigheten i utbyte mot ett högre pris på fastigheten, är detta möjligt och isåfall hur?
Citera
2017-04-12, 13:16
  #2
Medlem
Vad är det för hyreshus du hr tänkt dig och vart?
Citera
2017-04-12, 15:01
  #3
Medlem
CASHFL0Ws avatar
För det första, varför vill du hyra ut lägenheter här i Sverige?
Så ovärt, med tanke på att vårt lilla kommunistland bestämmer prissättningen på uthyrning + gör det oerhört krångligt att hyra ut på flera sätt o vis.
Du tar stora lån och risker men kommer om du har tur gå med minimal vinst.

Och för det andra, så borde du börja litet. Hitta mindre projekt att börja med, innan du går in i nåt så stort.
Citera
2017-04-12, 16:18
  #4
Medlem
_killahs avatar
Köp en villa. Gärna äldre typ av hus.

Dela upp den i 3-4 lägenheter. Då börjar du på liten skala istället för och köpa ett helt hyreshus.
Citera
2017-04-18, 20:03
  #5
Medlem
Tycker inte det känns praktiskt att köpa något utomlands i en så liten skala som jag har möjlighet av att göra. Om man letar sig upp i norra Sverige kan man hitta fastigheter för löjligt billiga summor med en enormt mkt högre avkastning än det är i södra Sverige där jag bor. Baksidan med att köpa i norra Sverige är ju dock att vakansgraden oftast är mkt högre.

Men den största nackdelen för mig hade förstås varit att det är lång bort vilket gör det hela med skötsel och underhåll avsevärt mkt dyrare och krångligare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback