Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-10, 17:31
  #1
Medlem
En del flygbolag, bland annat WizzAir och Ryanair har en så kallad, ofta mycket hög, "avgift för missat flyg" på sina hemsidor. Vad betyder detta egentligen? Att man får böter för att missa ett flyg, eller att det är en avgift man bara måste betala om man vill göra en ombokning till nästa flyg? Det är ett flyg med WizzAir jag bokat som jag inte ska med på pga ändrade planer, och att ringa bolaget kostar 1 euro per minut så det tänker jag inte göra. Någon som har erfarenhet om vad som händer om man missar ett flyg? Flera bolag har en så kallad "avgift för missat flyg".
Citera
2017-04-10, 22:27
  #2
Medlem
WLHSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vaultkeeper
En del flygbolag, bland annat WizzAir och Ryanair har en så kallad, ofta mycket hög, "avgift för missat flyg" på sina hemsidor. Vad betyder detta egentligen? Att man får böter för att missa ett flyg, eller att det är en avgift man bara måste betala om man vill göra en ombokning till nästa flyg? Det är ett flyg med WizzAir jag bokat som jag inte ska med på pga ändrade planer, och att ringa bolaget kostar 1 euro per minut så det tänker jag inte göra. Någon som har erfarenhet om vad som händer om man missar ett flyg? Flera bolag har en så kallad "avgift för missat flyg".

En annan term som används oftare är No show. Normalt om du missar en flight utan att kontakta flygbolaget så annulleras resten av resan. Så mycket riktigt är det vad flygbolaget tar för att omboka din biljett EFTER att du har missat din flight.
Citera
2017-04-11, 15:52
  #3
Medlem
Hittade detta på vilkoren:

Citat:
"9.13.
Missat flyg

9.13.1.
Om du missar ditt flyg kan du överföras till vår nästa tillgängliga flyg till din Ankomstplats, under
förutsättning att:
(i )Du befinner dig på Avreseplatsen och begär sådan överföring från vår biljettagent på
flygplatsen inom 30 minuter efter den Tidtabellsenliga avgångstiden för din ursprungliga
flygning, och

(ii)
om du har checkat in via Webbplatsen eller med Wizz Air mobilapp,
-
Du
kom för sent till incheckningen med ditt Bagage om du har Incheckat bagage eller
-
Du missade tiden för ombordstigning vid gaten;
eller

(iii)om du valt incheckning på flygplatsen, och du befann dig på avreseorten men missade
incheckningstiden; och

(iv)
Du har betalat avgiften för missat flyg på flygplatsen till vår biljettagent. "

Citat:
AVGIFTEN FÖR MISSAT FLYG: Innebär den avgift som ska betalas i vissa fall såsom beskrivs
i artikel 9.13
om du missar ditt flyg och vill byta till ett annat flyg som opereras av oss. Avgiftens
storlek anges på Webbplatsen.

Så jag antar då att det inte finns någon möjlighet att detta flygbolaget kan kräva mig på pengar.

Verkar dock som att en del andra bolag bötfäller passagerare för att missa flyg:

http://www.globaltravelerusa.com/kor...-no-show-fees/
Citera
2017-04-11, 16:32
  #4
Avstängd
Man blir inte bötfälld. Men biljetten kan anses förbrukad om man inte checkade in till flighten inom stipulerad tid på flygplatsen. Även om man checkat in i tid, men ej befinner sig vid gaten inför senast angiven tid och gaten stängs, så äre bara å kasta papperslappen.
Då får man införskaffa sig en ny flygbiljett. Men några straffsanktioner äre aldrig frågan om.
Dock avses detta fattigmans biljetter. Betalar du fullt pris så kan du alltid boka om/få åter betalt oavsett orsak.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2829382

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback