Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-10, 17:02
  #1
Medlem
Hej!

Min skola har varje år en frivillig utflykt till Kittelfjäll med koppling till biologikursen. Men eftersom utflykten är frivillig kostar det 1500kr att åka. Min skola angav därför ett plusgiro nummer som visade sig vara fel, och som dem ändrade. Jag inklusive några andra elever har betalat pengar till denna plusgiro och våra pengar har hamnat i något okänt ställe. Skolan sa senare till mig att dem skulle ta hand om situationen. Men dem säger nu att dem saknar bevis för att jag betalt fast än jag har en bild på betalningen.

Vad ska jag göra nu? Är det mitt eller skolans fel?

Snälla hjälp!
Citera
2017-04-10, 17:20
  #2
Medlem
När du matar in ett plusgironummer så får du väl upp vem som är mottagaren?

Här kan du kolla upp alla nummer: https://www.nordea.se/foretag/betala...girokonto.html

Eftersom skolan säger att de saknar bevis så får du helt enkelt presentera bevis för dem. Fråga dem vad för bevis de behöver om det inte duger med en bild på betalningen där det står vilket plusgironummer du skickat betalningen till.
Citera
2017-04-10, 19:07
  #3
Medlem
Dem hade bara skrivit ett plusgiro nummer men dem skrev aldrig vem mottagaren var. Sen efter en vecka skrev dem ett mail där dem sa att dem gjort ett fel på plusgiro numret och mu bytt den. Men dem vägrar att tro på mig att jag betalat fast jag har på bild numret på plusgirot och allt.

Men jag ska göra som du sa och fråga vilken sorts bevis dem behöver.

Tack!
Citera
2017-04-10, 21:15
  #4
Medlem
Räcker det inte med transaktionen på din internetbank?
Citera
2017-04-10, 22:55
  #5
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokero00
Dem hade bara skrivit ett plusgiro nummer men dem skrev aldrig vem mottagaren var. Sen efter en vecka skrev dem ett mail där dem sa att dem gjort ett fel på plusgiro numret och mu bytt den. Men dem vägrar att tro på mig att jag betalat fast jag har på bild numret på plusgirot och allt.

Men jag ska göra som du sa och fråga vilken sorts bevis dem behöver.

Tack!

Kan du inte skilja på de och dem (det kan du inte) så chansa och skriv de, eller var modern och skriv dom.

Du har väl någon betalningshistorik i din dator eller på din banks hemsida där du gjorde betalningen, logga in och visa skolan att du satg in pengarna på det felaktiga kontot.
Citera
2017-04-11, 01:25
  #6
Medlem
Jag har tagit bild och visat att jag faktiskt betalat pengarna till plusgirot som skolan anget först. Men skolan säger bara att det inte är ett bevis på att jag betalat pengarna till plusgiro och sen blir dem även väldigt arga över att jag slösar deras tid genom att maila dem om det här. Skolan säger bara att det är mitt fel, fast än det var dem som anget fel plusgiro från första början.
Citera
2017-04-11, 01:26
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elysia
Räcker det inte med transaktionen på din internetbank?

Vad menar du?
Citera
2017-04-11, 02:43
  #8
Medlem
Misstänker att åldern på dig är rätt så låg. Tips, ta hjälp av förälder/föräldrarna du bor hemma med.
Citera
2017-04-19, 15:21
  #9
Medlem
Jag är 17, och det var det jag gjorde. Satt tillsammans med min mamma för att försöka lösa det här. Gick däremot ingen vidare. Skolan verkade helt enkelt inte bry sig fast än det var de som skrivit fel plusgiro
Citera
2017-04-19, 15:44
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokero00
Hej!

Min skola har varje år en frivillig utflykt till Kittelfjäll med koppling till biologikursen. Men eftersom utflykten är frivillig kostar det 1500kr att åka. Min skola angav därför ett plusgiro nummer som visade sig vara fel, och som dem ändrade. Jag inklusive några andra elever har betalat pengar till denna plusgiro och våra pengar har hamnat i något okänt ställe. Skolan sa senare till mig att dem skulle ta hand om situationen. Men dem säger nu att dem saknar bevis för att jag betalt fast än jag har en bild på betalningen.

Vad ska jag göra nu? Är det mitt eller skolans fel?

Snälla hjälp!

Vems "fel" det är har mindre relevans. Skolan klantade till det och gav dig fel postgironummer. Du var klantig och oaktsam som inte dubbelkollade att postgironumret gick till korrekt mottagare. Ni gjorde båda fel.

Om du har någonting som stödjer att du betalat ut pengarna till det felaktiga postgironumret så kan man tycka att det vore rimligt att skolan låter dig åka med även om du inte hinner lösa detta innan avfärd, men de är inte på något sätt skyldiga att göra det. Och oavsett så är det på dig att betala in 1500 kr till skolan.

För att klargöra lite vad som är möjligt och inte - skolan kan inte lösa detta med banken åt dig. De är inte en part i denna transaktion och banken kommer inte agera på skolans initiativ. Det måste komma ifrån dig eller ifrån mottagaren. Skolan kan vara behjälplig med att stödja din utsaga ifall det går så långt och mottagaren inte vill betala tillbaka.

Steg ett för dig är att kontakta mottagaren av den felaktiga överföringen direkt. Det finns ingenting sånt som att pengarna är på "okänt ställe". Ni har skickat pengarna till ett plusgirokonto och det går att ta reda på vem som är mottagare för det kontot. Den överväldigande majoriteten av människor är hederliga och misstag som dessa sker ganska ofta. Det lättaste sättet att lösa detta är att mottagaren helt enkelt skickar tillbaka pengarna till dig i en överföring. Detta är den vanligaste lösningen för den är enklast för alla. Alternativt att mottagaren kontaktar banken och ber dem vända överföringen ifrån deras sida. Mottagaren kan begära att du styrker din identitet och att du är avsändare av pengarna på något sätt (kopia på id-kort, kvitto/bankkutdrag där det syns att du gjort överföringen etc.). Detta är helt normalt. Du säger att du gjort en miss och ber dem skicka pengar till dig, såklart de vill ha någon form av försäkran att du inte försöker lura dem.

Om du inte kan få tag på mottagaren eller om mottagaren vägrar att skicka tillbaka pengarna så är nästa steg att du kontaktar din bank och säger att du gjort en felaktig överföring du vill ha reverserad. Detta kommer leda till att banken kontaktar mottagaren på liknande sätt för att få bekräftelse och godkännande av denne att vända överföringen. Notera att banken inte kan vända överföringen om inte mottagaren godkänner det. Om mottagaren fortfarande vägrar så blir du tvungen att dra detta vidare till tvist. Men som sagt, det vanliga är att detta löses i godo. Ifall det går så långt dock så ta hjälp av din bank och be dem förklara hur detta funkar och vad du bör göra.

PS
Jag applåderar ditt intresse för din utbildning i Biologi. Jag ber dig dock att inte försumma din skolning i Svenska. Att kunna skilja på "de" och "dem" torde vara ett minimkrav att kunna ställa efter genomförd grundskola.
Citera
2017-04-19, 16:09
  #11
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokero00
Jag är 17, och det var det jag gjorde. Satt tillsammans med min mamma för att försöka lösa det här. Gick däremot ingen vidare. Skolan verkade helt enkelt inte bry sig fast än det var de som skrivit fel plusgiro

Som någon redan nämnt är det väl bara att kolla upp vem plusgirot tillhör på
https://www.nordea.se/foretag/betala...girokonto.html

Och som tidigare också redan nämnts är det väl bara att lämna en kopia på bankkontoutdraget med transaktionshistoriken till skolan, om det nu är det som är problemet för dem?

Låter som du snackar lite skit?

Men om du talar sanning och skolan fortsätter käfta tycker jag helt enkelt du ska ta tillbaka det de är skyldiga dig i form av egendom. Har de klantat sig så hårt är det klart att de ska stå för det.
Citera
2017-04-22, 18:49
  #12
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokero00
Hej!

Min skola har varje år en frivillig utflykt till Kittelfjäll med koppling till biologikursen. Men eftersom utflykten är frivillig kostar det 1500kr att åka. Min skola angav därför ett plusgiro nummer som visade sig vara fel, och som dem ändrade. Jag inklusive några andra elever har betalat pengar till denna plusgiro och våra pengar har hamnat i något okänt ställe. Skolan sa senare till mig att dem skulle ta hand om situationen. Men dem säger nu att dem saknar bevis för att jag betalt fast än jag har en bild på betalningen.

Vad ska jag göra nu? Är det mitt eller skolans fel?

Snälla hjälp!

Skitsnack, ni begär enkelt ett kontoutdrag hos era banker. Alla transaktioner lagras.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback