Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-10, 16:07
  #1
Medlem
Tänkte ta och införskaffa en ny datorbildskärm och behöver lite råd.

Jag kommer att använda skärmen mestadels för att surfa på nätet, läsa text och liknande. Kommer troligtvis inte att använda skärmen så mycket för att spela eller se på film/video. Det viktigaste kravet är således att skärmen är behaglig att läsa på. Budget max 2000 kr.

Något jag framförallt funderar på är vilken typ av bildförhållande som är lämpligast för detta andamål. Jag tycker personligen att skärmar med bredare bildförhållande (typ 16:9), som ju tycks vara det vanligaste idag, kan vara ganska obekväma att läsa på. Jag funderar därför på att skaffa en skärm som inte har lika brett bildförhållande (typ 5:4) istället.

Vad tror ni om detta? Har ni några förslag på skärmar?
Citera
2017-04-10, 16:25
  #2
Medlem
DevilsDens avatar
https://www.proshop.se/Bildskaerm/AS...aign=pricesite
(ASUS Eye care)


https://www.proshop.se/Bildskaerm/AS...aign=pricesite



Edit, oj missa att du ville ha 5:4, aja, dessa är bra varje fall och i din prisklass. Asus 27" går säkert få billigare nånstans.
__________________
Senast redigerad av DevilsDen 2017-04-10 kl. 16:37.
Citera
2017-04-10, 16:48
  #3
Medlem
hakro807s avatar
Någonting med 2560x1440 eller högre i upplösning. Gärna en 4K-skärm, men blir svårt med din budget. Gärna matt, men kom ihåg att alla ytbehandlingar inte är lika bra.
Citera
2017-04-10, 19:37
  #4
Medlem
Boggas avatar
IPS är verkligen vad du ska satsa på, ingen sunkig TN!
Citera
2017-04-12, 14:51
  #5
Medlem
Tack för era tips!

Kanske kan funka med en 16:9 skärm iofs. Det som är lite irriterande är dock att många webbsidor inte är anpassade för läsning i detta bildformat (Wikipedia t.ex.), så när man ska läsa på sådana sidor måste man anpassa fönsterbredden i webbläsaren för att texten på sidan ska bli mer lättläst.

Jag tror också att över 22" blir lite för stort. Tycker det är ganska jobbigt att läsa på större skärmar om jag inte sitter väldigt långt ifrån skärmen.

Vad tror ni om någon av nedanstående:

Dell P2217H
Dell P1917S
HP Z22n

Det är alla IPS och ligger inom min budget iaf.
Citera
2018-01-25, 21:18
  #6
Medlem
Jag använder min dator till ungefär samma syften som du gör och jag håller med om att 16:9 inte är någon höjdare. Min bildskärm är i formatet 16:10, det tycker jag är en bra kompromiss som funkar till det mesta.

Tyvärr är utbudet mindre och skärmarna dyrare än 16:9-monitorer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback