Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-12, 00:10
  #13
Medlem
JagHarDigRedans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Ja det är fan inte mycket, riktigt gamla mopeder och hjälpmotorer till cyklar har inte mer än 0.59Kw(0.8Hk).

Däremot verkar flakmopederna ha dispens för 1.5Kw, kört elflakmoped med 1.5Kw och den gick riktigt bra olastad.
Har väl o göra med att dom är tyngre kanske? Tycker maxfarten och cc borde gå först iaf. Själv har man ju en gammal Monark M62 ståendes i garaget (det är nog den slöaste moped jag nånsin kört), vilken årsmodell va det på el flakisen?
Citera
2017-04-12, 21:50
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 123456789101010
Hej, jag undrar om det är olagligt att plugga ur rör på moped om man sertill att den inte går över 52?

Är det en 45 moppe så är det olagligt, men det finns en tolerans för några km/h upp och ned och kör du max 52 km/h så bör du klara dig om inte en polisradar klockar dina fullgasäventyr, fast den har även feltoleranser.

Min sons 30-moppe trimmade jag så den gick max 43 km/h med GPS, tror jag det var, som var inom feltoleranserna vid hastighetsmätning.
Citera
2017-04-12, 22:43
  #15
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeslaDC
Är det en 45 moppe så är det olagligt, men det finns en tolerans för några km/h upp och ned och kör du max 52 km/h så bör du klara dig om inte en polisradar klockar dina fullgasäventyr, fast den har även feltoleranser.

Min sons 30-moppe trimmade jag så den gick max 43 km/h med GPS, tror jag det var, som var inom feltoleranserna vid hastighetsmätning.


Fast nu är ju inte 52km/tim för någon sorts feltolerans utan för att den ska kunna hålla 45km/t även i uppförsbackar eller motvind. Man får inte framföra den snabbare än 45km/tim även om den går 52km/tim från fabriken.
Citera
2017-04-12, 23:46
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Fast nu är ju inte 52km/tim för någon sorts feltolerans utan för att den ska kunna hålla 45km/t även i uppförsbackar eller motvind. Man får inte framföra den snabbare än 45km/tim även om den går 52km/tim från fabriken.

Du kan kalla det för trimning men givetvis så gäller 45 km/h enligt lagen, en liten fråga, har du aldrig trimmat och kört för fort?
Citera
2017-04-13, 00:26
  #17
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeslaDC
Du kan kalla det för trimning men givetvis så gäller 45 km/h enligt lagen, en liten fråga, har du aldrig trimmat och kört för fort?

Vad i helvete har det med saken att göra?

Jag sa bara att man inte får framföra dom i 52 bara för att dom går i det, jag sa inte att man inte _ska_ göra det. För mig får väl folk köra så snabbt dom vill, bara dom vet att det är olagligt...

Jag ville bara informera för att undvika att folk läser tråden, kör 52 för att mopeden går det och tro att man får göra det, och sen komma och gnälla om "men jag körde ju bara det den gjorde från fabrik" när dom fått böter för att ha framfört den snabbare än 45
Citera
2017-04-13, 00:36
  #18
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Fast nu är ju inte 52km/tim för någon sorts feltolerans utan för att den ska kunna hålla 45km/t även i uppförsbackar eller motvind. Man får inte framföra den snabbare än 45km/tim även om den går 52km/tim från fabriken.
Går mopeden fortare än 47.25Kmh vid typning så blir den underkänd, hastigheten får inte avika mer än 5%, slät väg utan motvind och 75kg förare.
Citera
2017-04-13, 07:30
  #19
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Går mopeden fortare än 47.25Kmh vid typning så blir den underkänd, hastigheten får inte avika mer än 5%, slät väg utan motvind och 75kg förare.


Åh, hade för mig det var 52
Citera
2017-04-21, 20:49
  #20
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0o0oZ
besiktning på moped? det tror jag inte på.

Skämtar du eller?`

Har sett mängder bokstavligt talat av folk på mopedgrupper / säljsidor som kränger mopeder med ombess..

Klart du kan få det, däremot behövs det inte på samma sätt årligen som på tex en bil.


Citera
2017-04-21, 22:16
  #21
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Skämtar du eller?`

Har sett mängder bokstavligt talat av folk på mopedgrupper / säljsidor som kränger mopeder med ombess..

Klart du kan få det, däremot behövs det inte på samma sätt årligen som på tex en bil.



jaha, det är när polisen beodrar dig att genomgå en besiktning som det krävs, har aldrig behövt besiktiga någon utav mina mopeder.
Citera
2017-04-22, 00:53
  #22
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0o0oZ
jaha, det är när polisen beodrar dig att genomgå en besiktning som det krävs, har aldrig behövt besiktiga någon utav mina mopeder.

Yes, det klassiska verkar vara att någon blir stoppad, polisen provar mopeden eller så klarar inte föraren att bita ihop och erkänner trim, då krävs ombess i princip tillbaka i detalj så som mopeden ska vara original, alltså på med speglar och allt, rätt strypning osv.
Citera
2017-04-22, 03:54
  #23
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Åh, hade för mig det var 52
Både klass 1 och klass 2 har lite marginaler innan det blir straffbart hög hastighet, måste finnas lite marginaler för hastigheten brukar öka något när motor och växellåda slitit in sig, medvind och nedförsbacke.
Citera
2017-04-22, 07:17
  #24
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Både klass 1 och klass 2 har lite marginaler innan det blir straffbart hög hastighet, måste finnas lite marginaler för hastigheten brukar öka något när motor och växellåda slitit in sig, medvind och nedförsbacke.


Nu tror jag du citerar fel människa för exakt det där har jag skrivit i tråden också
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback