Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-10, 23:37
  #13
Medlem
Intressant bok, inget jag tänker köpa men de sidor som gick att läsa var intressanta.

Som Stilicho nämnde så är många kvinnoyrken akademiserade och kräver högskoleutbildning medan mansdominerade yrken bara kräver gymnasieutbildning. Kollar man kvickt på lönestatistik så har en snickare och en sjuksköterska snarlik lön. Min personliga åsikt är också att kvinnor i högre utsträckning väljer att läsa högskoleutbildningar som inte leder till något konkret medan många tyngre utbildningar fortfarande är mansdominerade.

I grundskolan har det väl länge lagts mycket fokus på just kvinnor och hur de ska lyckas bättre och nu på senare tid har pojkar uppmärksammats mera. Boken säger och jag själv anser från min egna tid i skolan att lärarna är mer positivt inställda till flickorna än till pojkarna, något jag tycker borde införas i tidigare skolåldrar är att prov rättas anonymt likt systemet i högskolan. Attityden bland pojkarna är också något som hade behövts förändras, mycket nonchalant beteende där pluggande ses som något töntigt. Tror en mer auktoritär skola med mindre personligt ansvar hade varit bättre för de flesta pojkar.

Blir intressant att se framtiden om fler och fler mansdominerade yrken försvinner i samband med vår höga invandring av främst män, sedan att kvinnor (högutbildande i större utsträckning) helst vill att deras partner har högre eller liknande utbildning/status som de själva. Kan bli ett överskott av bittra män utan framtid.
Citera
2017-04-11, 03:37
  #14
Medlem
Det finns en nästan dogmatisk tro på att faktainlärning skulle vara något negativt eller åtminstone slöseri på tid när man istället kan analysera en dikt från 1800-talet. Fakta eller information är grunden för att nå djupare kunskap inom ett särskilt ämne. Det är så uppenbart att skolan behöver en strikt utformning som INTE kan påverkas av en lärares personliga preferenser. En bred undervisning bör ligga som en stabil grund för alla elever åtminstone upp till nionde klass.

Skolan känns som ett tillhåll för politiska aktivister där feminism, mångkultur och andra politiska experiment prioriteras. Jag vet inte hur många gånger jag har hört filosofi kallas för "flum". Om man är bara lite allmänbildad så kan man tydligt se ironin i ett sådant påstående.
Citera
2017-04-11, 20:38
  #15
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
något jag tycker borde införas i tidigare skolåldrar är att prov rättas anonymt likt systemet i högskolan.

Vad innebär rättas anonymt?
Citera
2017-04-11, 20:58
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Vad innebär rättas anonymt?

Att den som inte rättar inte ser namn och kan avgöra vilket kön personen har och diskriminera pojkar för att de är pojkar.
Citera
2017-04-11, 21:08
  #17
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Att den som inte rättar inte ser namn och kan avgöra vilket kön personen har och diskriminera pojkar för att de är pojkar.

Hur går det till när man skriver namn på proven?
Citera
2017-04-11, 22:09
  #18
Medlem
Mess avatar
Bra tråd.

Funderat på detta och det är mycket märkligt.

Om man tänker tillbaka på skolan och de yngre åren som skulle bilda en stabil bas för framtiden så var många buspojkar förlorade själar. Det var stört omöjligt få de intresserad av de meningslösa ämnena som radades upp diktatoriskt.

Många var dessa pojkar som alla fröknar och manliga lärare förfasades över och dömde ut som hopplösa fall.

Nu när medelåldern är högst närvarande har de flesta av dessa hopplösa fall till pojkar lyckats långt bättre än i princip alla flickor och dessutom mycket bättre än de flesta andra pojkarna.

Den röda tråden har varit att dessa hopplösa pojkar funnit något de brunnit för och sedan gjort sig stor framgång på dessa skilda områden och yrken.

Kan inte se det annat än som att pojkar är överlägsna när det verkligen gäller, skrämmande mycket bevis i min närhet som tyder på det men som givetvis ingen "forskare" statistiskt fastställt.

Pojkar har en fullständigt förkrossande förmåga att förvandla teori till praktik vilket inte kvinnor har, kvinnor styrs mer av känslor och har en oförmåga till att se konsekvens samt många gånger helt oförmögna till logik samt inte minst sunt förnuft. Det finns givetvis undantag, även manligt vilka till synes blir fler och fler och det förklarar till stor del det samhälle vi nu har. Feministiska män är på frammarsch och det är ingen ljus tid vi går till mötes i den allt mer våldsamma värld som realiseras var dag.

Men nu är det andra spelregler där kommunistfeminismen skall skinna pojkars framgång för att föda sina egna looserutbildningar och internationellt sett oftast oefterfrågade kunskaper. Visst finns det undantag i många fantastiska sångerskor, läkare, och praktiskt/teoretiskt duktiga kvinnor inom många andra områden men i jämförelse med männen totalt sett så drar kvinnan utan tvekan kortaste strået trots nu ett land som rent praktiskt blivit allt svårare för en framförallt ung man att genomlida.

Men jag tycker verkligen synd om de unga svenska männen som nu måste ta sig fram i en värld där just han har mer motgångar än någonsin tidigare att tackla, både utbildningsmässigt, relationsmässigt och existensiellt att se fram emot.

Det kvoterade samhället må se bra ut i teorin men kommer vara spiken i kistan för något som varit en framgångssaga, för i den världsliga globala konkurrensen är vi då redan innan vi ens börjat tävla fasats ut som förlorare.
__________________
Senast redigerad av Mes 2017-04-11 kl. 22:46.
Citera
2017-04-12, 11:56
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Hur går det till när man skriver namn på proven?

Det går att skriva nummer, individuella koder eller liknande, lösningar likt så som man gör högskoleprovet.
Citera
2017-04-12, 23:33
  #20
Medlem
Tjejer får, och har så länge man forskat runt det, fått högre betyg än killarna för samma kunskapsnivåer.
Citera
2017-04-13, 22:59
  #21
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DwWU
Tjejer får, och har så länge man forskat runt det, fått högre betyg än killarna för samma kunskapsnivåer.
Trist men sant.
Men, vad gör man inte för jämlikheten i framtiden, då alla startar från startblock från olika nära.
Citera
2017-04-14, 08:26
  #22
Medlem
kanelkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren

Feminismen har varit en katastrof för svenska kvinnors självbild, de ser sig som svaga offer och är rädda för att gå ut och ta för sig i marknaden.

Högst troligt var det just offermentaliteten som förde dem in på feminism till att börja med. Man tilltalas knappast (!)av den gruppen om man kan stå på egna ben, ta vad man förtjänar om man förtjänar det. Det är så lätt att skylla på samhället och "skeva strukturer" när man inte går hem inom dessa, klumpa ihop sig med andra som känner samma sak och sedan ses...och prata om det. Att se sig själv i ekvationen verkar vara omöjligt...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback