Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-05-11, 16:22
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Jo det är det, det är något som helt går emot naturen. Tänker alltid att folk som inte skaffar barn har något fel i huvudet. Det är naturens sätt att se till att de starka överlever.
Finns säkert någon som inte vill ha barn på grund av någon genetisk sjukdom och så, men hör och häpna, alla vill inte sprida sina gener vidare och skaffa familj. Ja, det finns såna som "går emot naturen" utan att vara sjuk. Det finns ju redan en massa levande människor som är sjuka, men som har barn.
Citera
2017-06-03, 20:28
  #26
Medlem
ExtremParanoias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FairyCute
Tänker du verkligen så?
Jag menar, är din motivation och drivkraft till att skaffa barn att du ska få en illusion av att leva för evigt?
Lite så faktiskt, barnen kommer bära på de gener jag har burit på som mina päron har burit på osv.
Citera
2017-06-03, 22:06
  #27
Medlem
Adriadnes avatar
Varför jag skaffade barn är för att jag ville uppleva den enorma kärlek som inte går att jämföra med någon annan känsla en människa kan ha och den upplevelsen trumfar för min del allt Sen ser jag i princip bara fördelar med att ha barn. Att utvecklas som människa, att få följa en annan människas utveckling från födseln, att få finnas där och göra sitt bästa för att vara en så bra förälder som möjligt, att få dela den glädje och sorg och alla andra känslor som utgör livet så intimt med sin familj, sitt eget kött och blod, tycker jag är fantastiskt! Dessutom tycker jag inte att det stämmer att barn skulle begränsa andra upplevelser i livet i någon större utsträckning. Visst är det några intensiva år i början då man får anpassa aktiviteter efter småbarn ett tag men barnen växer ju snart upp och vi kan då dela mer och mer avancerade upplevelser tillsammans.

Sen ser jag det lite som en "plikt" gentemot mina förfäder att föra våra gener vidare. Jag gillar känslan av att vi utgör ett led som sträcker sig bak till mänsklighetens början och fram i framtiden. En del av mig kommer att leva kvar genom mina barn, både genetiskt och genom de intryck de får av mig genom vårt liv tillsammans. Vilket utseende mina eventuella barnbarnsbarn har om 100 år är mig helt likgiltigt, mina gener lever ju i dem oavsett vilken hudfärg de kan tänkas ha.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback