Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-09, 16:00
  #1
Medlem
Mitt mål är att bygga en dator som kan köra BF1 på högsta grafikinställningar ("ultra") och i 4k upplösning samt med minst 60 fps i det läget. Sedan vill jag även att den ska kunna hålla i några år såklart. Detta är mitt första datorbygge så jag behöver alltså lite vägledning!

Här är en lista över de saker jag definitivt vet att jag vill ha med i datorn: https://www.inet.se/kundvagn/bild/10327179/

Behöver jag verkligen en 1080 Ti? En 1080 kanske räcker. Eller det kanske är värt att vänta ett tag tills priset på Ti sjunker något. Klarar jag mig på 16 GB RAM, eller ska jag köra på 32 som jag har gjort i kundvagnen? Skärmen är preliminär. Osäker på om det kommer att bli mitt slutgiltiga val men dess pris är en god indikator på hur många jag är villig att spendera på en skärm. Plus minus en tusenlapp.

Vad mer behöver jag? PSU? Moderkort? Men jag har ingen aning om vad som är (in)kompatibelt med vad så det är här jag har kört fast. Vill helst inte att det totala priset för datorn skall överstiga 22-23k utan skärm.
Citera
2017-04-09, 17:40
  #2
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thechosenpeople
Detta är mitt första datorbygge så jag behöver alltså lite vägledning!
Du behöver ett chassi som rymmer moderkortet och har bra ventilation.
Försök hitta ett chassi UTAN fönstersida, istället bör det ha plats för fläkt där. Det bör finnas luftintag på fronten och utventilation högt baktill eller i taket. Undvik chassin med invändiga kåpor som hindrar luftflödet, inte optimalt med chassin som har helt slät front heller.

Nätagget kan vara 650w och driver då med lätthet ett 1080ti. Går ha det till 1080(utan ti) också, även om 550w av bra kvalitet räcker fint där. För 1060-1070, där räcker det med 550w.
Försök företrädesvis hitta nåt evga g2/g3 eller seasonic nätagg.

Moderkortet har ingen som helst betydelse för hur snabb en dator är (såvida du inte söker överklockning mm), dess huvudsakliga uppgift är att erbjuda de anslutningar som behövs för att koppla ihop alla grejor med varandra. Därav viktigast du hittar ett moderkort som har rätt processorsockel, rätt antal minnessocklar, rätt antal usb-portar, tillräckligt antal interna headers osv.

7700k är en av de bästa processorerna, så inget fel alls där. Den behöver en kylare. Föreslår nåt ur noctuas modellserie. Tänk på att det ska finnas tillräckligt med plats i chassiet för den också, annars får du inte dit dörren sedan.

16 gig minne kommer man långt med, 32 gig tror jag (gissning) inte behövs till så många spel ännu. Du kan nog börja med 2x8 gig och sedan stoppa i 2x8 ytterligare om du upptäcker det blev för lite.

Grafikkortet, kör inte "founders edition", vänta tills 3e-partskorten kommer ut, med bättre/tystare kylning, lätt fabriksklockning osv.

Ssd'n får godkänt, bra val.

Monitorn, där faller allt, och därav tycker jag du ska ompröva hela det här tänket på "4k".
28" är alldeles för litet för den upplösningen, vansinne, helt bortkastat. Du kommer nog bara bli arg på dig själv efteråt om du köper den där.

Jag ser inte pixlarna på min 26" 1920x1200-monitor förrän jag kikar på mindre än 10cm avstånd och verkligen letar, och du känner behov av att ha 4x fler pixlar på en monitor som bara är 2" större på diagonalen? Nej, avrådes å det bestämdaste.
2560x1440 är ett vettigt val för skärmstorlekar mellan 32 och 40 tum nånstans, däröver kommer behovet av 4k, förutsatt du sitter lika nära den som du gör vid en 26-28", och det gör man väl ändå inte? En sån tennisnacke man kommer få av att följa muspekaren över den skärmytan...
Tänk också på att all text, alla ikoner, allt UI blir halva höjden, halva bredden, det blir ju ganska jobbigt på så liten yta att behöva krypa nära monitorn och ta på läsglasögonen för att se vad i allsin tid det står i nån icke skalbar textruta som man annars kunnat läsa helt obehindrat. Ska det nödvändigtvis vara 4k upplösning så bör du gå upp på 40" iaf, eller 46".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback