Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-09, 13:26
  #1
Medlem
Pretorian1s avatar
Jag vet inte riktigt helt var Thomas Mattsson, chefredaktör på Expressen står politiskt, men i det är inlägget kommer jag referara till honom som "Kamrat Mattsson".

Kamrat Mattsson vill alltså att man bör se över "sociala medier" som han för övrigt refererar till
som "undervegationssajter" och som Kamrat Mattsson ser på som, "ett problem som måste diskuteras".

"Hon var på väg från skolan, men kom aldrig hem till sina föräldrar. Istället kom den 11-åriga flickan på bild, död och lemlästad, på en av alla undervegationssajter som vi ibland kallar för ”sociala medier”. Det är vidrigt."

http://bloggar.expressen.se/thomasma...ociala-medier/

Vilka "undervegationssajter" kan Kamrat Mattsson mena? Och vad vill han göra åt dom?

Kan vi förvänta oss i framtiden att alternativmedia och f.eks. Flashback kan komma att släckas ner godtyckligt under tiden specifika händelser utspelar sig i samhället?

Kan det tänkas att vissa "sociala medier" kan komma att censureras i efterhand?
__________________
Senast redigerad av Pretorian1 2017-04-09 kl. 14:04.
Citera
2017-04-09, 14:23
  #2
Medlem
soligts avatar
Det är omöjligt att försöka förklara för en sådan person som Tomas Mattson att han hycklar. Mannens tidning gör hembesök till folk han tycker har en annan åsikt, samtidigt är han omöjlig att få tag i. Alla som EX söker upp för en intervju tycker jag ska säga,, ja om du intervjuar mig hemma hos Tomas?
Citera
2017-04-09, 14:44
  #3
Medlem
Zaedrewss avatar
Vad i helvete menar han? Vi har en 11-åring lemlästad på bild som alla kan se men vi ska inte få prata om detta?! Det är ju sinnessjukt och man borde spärra in karln. Han är alltså mer oroad för vad skit som kan komma över denna bilden av en 11-åring i tre delar på Drottninggatan än vad som faktiskt gjorde att vi har att hantera att en 11-åring är i tre delar nu på Drottninggatan. Sjuk individ som man inte fattar ens har en röst att komma med.
Citera
2017-04-09, 15:40
  #4
Medlem
Kebabfysikers avatar
Mattsson hade inga problem med att publicera bilder på döda barn i Turkiet så jag förstår inte vad han har problem med nu.
Citera
2017-04-09, 17:16
  #5
Medlem
Mohaves avatar
Vi har problem med sociala media skriver Expressens redaktör Thomas Mattsson. http://bloggar.expressen.se/thomasma...ociala-medier/

Ja, Thomas har förstås problem med det. Eftersom hans och hans välavlönade kompisar och kollegors verklighetsbeskrivning tappar i trovärdighet nyhet för nyhet, dag för dag.

Vi är många som har förstått att när vi vill veta något om ett aktuellt skeende så går vi inte till Expressens eller Aftonbladets hemsida. Vi går hit till Flashback eller till utländska media, där rapporteringen är så mycket rappare och adekvat.

Thomas ser nu sociala media som ett problem. Det är det förstås för honom och för hans kompisar. För de är på väg att bli helt onödiga.

Vad vill Thomas göra åt detta för att rädda sin position och sin miljoninkomst? Införa censur? Kräva att man måste registrera sig för att uttrycka sin åsikt? Eller något annat i stalinistisk stil?
Citera
2017-04-09, 20:46
  #6
Moderator
Ruskigbusss avatar
Ok, jag förstår att folk är upprörda av olika skäl, men det finns massor av trådar om terrordådet den 7 april i år, så allt som handlar om just den händelsen skall tas i dessa trådar - INTE här.

Inte heller är Thomas Mattssons person, fysiognomi eller bostadsort etc ämnet för diskussionen här.

Här diskuterar vi hans åsikt ang vad som får publiceras i såna här lägen. INGET ANNAT.

Off topic raderas. Upprepade inlägg som är off topic kommer att leda till varningar.

/Mod
Citera
2017-04-09, 23:08
  #7
Medlem
supremanics avatar
Man får ju såklart bara utnyttja döda barn om man är på den goda sidan och om man gör det i syfte att främja massinvandringen enligt Thomas och hans gelikar.

Bilder på drunknade barn som används för att vi ska öppna våra gränser är således helt okej. En bild på en överkörd svensk flicka som visar konsekvenserna av sagda öppna gränser är således helt tabu

Det gäller att tillämpa dubbeltänket duktigt för att passa in
Citera
2017-04-10, 01:46
  #8
Medlem
Mohaves avatar
Thomas Mattsson får naturligtvis ha sina åsikter om vad som bör publiceras och inte publiceras. Det som är patetiskt är att han fortfarande tycks tro att han och hans gelikar kan bestämma över detta.

Det som händelserna de senaste dagarna har visat är att han är långt efter de media som han nu konkurrerar med.

Detta gör honom frustrerad. I desperation föreslår han då censur och förbud.

Går det att bli mer sorglig?
Citera
2017-04-11, 08:44
  #9
Medlem
Kamrat Mattson ser naturligtvis att Expressen och likasinnade godkända sanningssägare(Aftonbladet m.m) blir svenskens enda informationskälla.
Citera
2017-04-12, 09:30
  #10
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Man får ju såklart bara utnyttja döda barn om man är på den goda sidan och om man gör det i syfte att främja massinvandringen enligt Thomas och hans gelikar.

Bilder på drunknade barn som används för att vi ska öppna våra gränser är således helt okej. En bild på en överkörd svensk flicka som visar konsekvenserna av sagda öppna gränser är således helt tabu

Det gäller att tillämpa dubbeltänket duktigt för att passa in

Ur Expressens egen publiceringshistoria tycker jag mig även kunna erinra mig en bild av Mattias Klum av ett svart barn som fått underbenet bortsprängt av en landmina. Till skillnad från bilden på Ebba var detta förstås ett fotografi av en skicklig yrkesfotograf där den trasiga blodiga pojkkroppen dokumenterades med detaljerad skärpa och samtidigt blev underlag för en riktigt stark och bra bild - så stark och bra att Expressens dåvarande redaktör valde att smälla upp den över ett tvåsidigt uppslag.

Jag varken säger eller menar att Expressen själva borde ha publicerat bilden på Ebba men det är tänkvärt att man tydligen i praktiken gör den skillnad på folk och folk som man annars brukar framhålla som det yttersta onda, liksom att Mattsson synbarligen inte drar sig för att ljuga om "undervegations-" och slasksajten Flashback (som till skillnad från Expressen inte publicerar några bilder) i sin heroiska kamp mot desinformation och falska nyheter.
Citera
2017-04-12, 12:56
  #11
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Han nämner ju Facebook med 1,9 miljarder användare så man kan ju anta att han är ett fan av de åsikter som förts fram tidigare att det i Sverige skall stiftas lagar som kontrollerar vad Facebook skall tillåta här för att få fortsätta operera. I praktiken tror jag dock bara det är surt svammel i och med att det går åt fanders med Excessen och han skyller det på "social media"
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback