Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-10, 18:15
  #13
Medlem
Idag används i princip bara tre CMYK-profiler. Eftersom moderna pressar är så pass bra så använder i princip alla Fogra39 (330%) eller ISO coated V2. 300% på bestruket. PSO uncoated för obestruket och Färgpressen för dagspress.
Jag använder i princip uteslutande ISO Coated V2 300% - och det gör alla andra också...
Citera
2017-04-10, 21:20
  #14
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ei96byod
Vänta nu, har du bilden på en iPad? Då vet jag inte om det går. Har aldrig använt iPad-versionen av Photoshop. Det jag pratar om är på en dator.

Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Idag används i princip bara tre CMYK-profiler. Eftersom moderna pressar är så pass bra så använder i princip alla Fogra39 (330%) eller ISO coated V2. 300% på bestruket. PSO uncoated för obestruket och Färgpressen för dagspress.
Jag använder i princip uteslutande ISO Coated V2 300% - och det gör alla andra också...
Har bilden på ipad, ska beställa från en sida, antar att dom anpassar filen till rätt CMYK-profil för tryckeriet sedan.

På sidan står det bara "designs must be set in the correct dimensions and of 300dpi or more and in CMYK"

Dom specificerar det inte mer än så.

Ipad-photoshop var inte till mycket hjälp, hittade däremot en sida som konverterade online till CMYK från RGB (min bild var i sRGB), vilket verkar ha funkat fint. Vissa färger blev mörkare, sparade även filen i .TIFF istället för .jpeg. Man kunde välja bland många olika profiler, eftersom jag inte vet vilken profil jag ska ha valde jag "default" istället..

Sparade filen till kamerarullen, och har laddat upp den på olika sidor där det framkommer att det är en .TIFF fil. Har jag lyckats?

Var inne på en annan sida som räknade px till dpi. Fanns ingen kalkylator på den. Men min bild har 3072x3072px, vilket verkade vara mycket mer än vad som behövs, enligt sidans matematik.

Bilden ska tryckas upp i storleken 10x10cm förövrigt.
__________________
Senast redigerad av Lunes 2017-04-10 kl. 21:22.
Citera
2017-04-10, 21:34
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Har bilden på ipad, ska beställa från en sida, antar att dom anpassar filen till rätt CMYK-profil för tryckeriet sedan.

På sidan står det bara "designs must be set in the correct dimensions and of 300dpi or more and in CMYK"

Dom specificerar det inte mer än så.

Ipad-photoshop var inte till mycket hjälp, hittade däremot en sida som konverterade online till CMYK från RGB (min bild var i sRBG), vilket verkar ha funkat fint. Vissa färger blev mörkare, sparade även filen i .TIFF istället för .jpeg. Man kunde välja bland många olika profiler, eftersom jag inte vet vilken profil jag ska ha valde jag "defaut" istället..

Sparade filen till kamerarullen, och har laddat upp den på olika sidor där det framkommer att det är en .TIFF fil. Har jag lyckats?

Var inne på en annan sida som räknade px till dpi. Fanns ingen kalkylator på den. Men min bild har 3072x3072px, vilket verkade vara mycket mer än vad som behövs, enligt sidans matematik.

Bilden ska tryckas upp i storleken 10x10cm förövrigt.

Begriper ingenting men det ingen större överraskning att Photoshop express för iPad inte stödjer CMYK. Det gör inte heller Photoshop Elements av den enkla anledningen att det är alldeles för svårt för gemene man att begripa. Nästan alla tjänster som riktar sig mot privatpersoner tar emot RGB och konverterar sedan dessa i egna flöden som ger fotoalbumvänliga resultat - det vills säga klatschiga och övermättade färger. Men skit samma nästan alla gillar det.

Generisk CMYK kan vara hur farligt som helst. CMYK är inte en enhetlig standard utan skiljer mellan länder. Grundfärgerna Cyan, Magenta, Yellow och Key colour (svart) är helt olika i USA och Europa även om namnen är samma.

Om du inte har möjlighet att ändra bildstorleken till måtten 100x100 mm i 300 dpi så blir det omräknat
1181x1181 px. Nackdelen med att ha för lite pixlar är uppenbar - man måste interpolera och det innebär alltid en försämring av kvalitén, MEN även det omvända - att man har för många pixlar - innebär att RIPen måste räkna om bilden med förlorad kvalité som följd, även om det sällan är lika uppenbart. Optimalt är att ha bilden i rätt storlek och skärpa den med hänsyn till antalet linjer och papper. Obestruket kräver högre skärpning då punktförstoringen är större.

Vilken sida är det du ska ladda upp den på?
Är det en känslig bild? Annars lägg upp den så fixar jag det.
__________________
Senast redigerad av martinator 2017-04-10 kl. 21:37.
Citera
2017-04-11, 20:37
  #16
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
jösses - du jobbar då inte med trycksaksproduktion...
Jag rekommenderar i så fall en SWOP coated för CMYK är CMYK... Idag är det ingen utom stenålderstryckerier som har profiler utprovade för tryckpressen.

Och 300 dpi är inte kopplat till färgrymd över huvud taget utan till vilken typ av tryckteknik och papper. Det finns rulloffset (coldsert /heatset), arkoffset, torroffset osv.
Stämmer. En bildskärm har en upplösning på ca 72 ppi, men för tryck krävs ca 2-300 ppi. Vid lägre värde kommer man se punkterna som bilden är uppbyggd av. Ibland är detta dock nödvändigt, speciellt när man trycker på matt papper av låg kvalitet, som dagstidningar t ex. Då ska också rastertätheten var 150-175 linjer. Men det sköter tryckeriet om, bildleverantören behöver bara s till att bilden har tillräckligt hög upplösning.
Citera
2017-04-11, 21:34
  #17
Medlem
Guffel2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Stämmer. En bildskärm har en upplösning på ca 72 ppi, men för tryck krävs ca 2-300 ppi. Vid lägre värde kommer man se punkterna som bilden är uppbyggd av. Ibland är detta dock nödvändigt, speciellt när man trycker på matt papper av låg kvalitet, som dagstidningar t ex. Då ska också rastertätheten var 150-175 linjer. Men det sköter tryckeriet om, bildleverantören behöver bara s till att bilden har tillräckligt hög upplösning.

Då kan vi passa på att slå hål på vilken upplösning du tror att bildskärmar har också. Jag tvivlar på att du har 72 pixlar per tum.
Citera
2017-04-12, 11:24
  #18
Medlem
Luness avatar
Stött på endel problem....

Finns det risk för att en generisk cmyk-profil blir i helt fel färger?

Har haft endel problem med konverteringen av filerna då dom verkar vara i sRGB fortfarande, skickade över bilderna från ipaden till datorn, öppnade en bild och gick in på egenskaper>information och kollade "färgpresentation", vilket stod på sRGB (med kod bakom). Bilden var också i 72dpi.

Testade att öppna "skriv ut">alternativ>Färghantering>avancerat. Under avancerat fanns det olika profiler, öppnade "enhetsprofil", samtliga bestod av koder innehållandes sRGB förutom en som hette "Agfa : swop standard". Testade då denna profil, vilket ledde till att hela bilden vart i princip svart. Olika bilder ändrade sig lite olika, men alla fick en extrem förändring jämfört med originalbilden..

Under enhetsprofil fanns "profil för visningsförhållanden". Där fanns tre profiler, alla med sRGB-visningsförhållanden förutom en med "ICC-visningsförhållanden", testade den men ingen skillnad, bilden var fortfarande svart/väldigt förändrad.

På sidan där jag konvertera RGB till CMYK (mina bilder var dock i sRGB och inte i RGB men det kanske inte spelar någon roll?), fanns även konvertering för PDF, där bilden inte bara blev i CMYK utan konverterades också till 300dpi.

Så jag tog en av mina .jpeg filer i sRGB, konverterade den till PDF, tog PDF-filen och konverterade den till CMYK och 300dpi.

När det var gjort öppnade jag filen, egenskaper>information. Där stod det nu 300dpi, men under "färgpresentation" var det helt tomt.

Testade att ställa in samma inställningar jag gjort på tidigare bilder, bilden förändras på samma sätt.

Vad bör jag göra? Små skillnader i nyanser gör inte så mycket, men vill inte riskera några större förändringar..

Och hur riskabelt är generiska cmyk-profiler, rör det sig endast om skillnader i nyanser eller kan det bli helt ändrade färger?
Citera
2017-04-12, 20:25
  #19
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guffel2
Då kan vi passa på att slå hål på vilken upplösning du tror att bildskärmar har också. Jag tvivlar på att du har 72 pixlar per tum.
Punkter per tum. Jo, där nånstans ligger det nog.
Citera
2017-04-12, 20:56
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Stämmer. En bildskärm har en upplösning på ca 72 ppi, men för tryck krävs ca 2-300 ppi. Vid lägre värde kommer man se punkterna som bilden är uppbyggd av. Ibland är detta dock nödvändigt, speciellt när man trycker på matt papper av låg kvalitet, som dagstidningar t ex. Då ska också rastertätheten var 150-175 linjer. Men det sköter tryckeriet om, bildleverantören behöver bara s till att bilden har tillräckligt hög upplösning.
Nej nej nej.... Så funkar det inte. För det första har skärmar inte haft 72dpi som upplösning på 15 år.
Dagspress ligger på 85 linjer... Kan du inte bara sluta skriva inlägg om sådant du inte vet ett dugg om. Snälla.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback