Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-08, 22:25
  #1
Medlem
arereds avatar
Hej!

Jag började ganska nyligen lära mig om hur man använder Visual Studio och jag tittar nu på lite videos angående hur man utvecklar, däremot har jag några frågetecken som jag skulle vilja räta ut

Min första fråga är om någon kan definiera vad detta betyder och hur man använder det, i vilka situationer? Begreppet är följande: Console.WriteLine("Flashback Forum"); Vad betyder det och när ska det användas, är det enbart när man skriver in en text såsom den jag visade?

Fråga nummer två är vad menas med public static void Main(string[] args)

Vad betyder det och i vilka situationer används just denna kod? ge exempel


Tack!
Citera
2017-04-08, 23:18
  #2
Medlem
enowens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arered
Hej!

Jag började ganska nyligen lära mig om hur man använder Visual Studio och jag tittar nu på lite videos angående hur man utvecklar, däremot har jag några frågetecken som jag skulle vilja räta ut

Min första fråga är om någon kan definiera vad detta betyder och hur man använder det, i vilka situationer? Begreppet är följande: Console.WriteLine("Flashback Forum"); Vad betyder det och när ska det användas, är det enbart när man skriver in en text såsom den jag visade?

Fråga nummer två är vad menas med public static void Main(string[] args)

Vad betyder det och i vilka situationer används just denna kod? ge exempel


Tack!

Console.WriteLine gör precis det den säger. Write a line to the console... Behöver inte vara mer avancerat än så. När du ska använda det förstår du nog själv.

public är en access specifier: http://stackoverflow.com/questions/5...cted-or-public

För att förstå fullt ut vilken funktion static och public har behöver du förstå dig på klasser, objekt, metoder mm. Därav låter jag bli att skriva en artikel om det här så kan du återkomma när du är bekant med ovanstående och fortfarande inte förstår vad static gör.

Main i det här fallet är namnet på funktionen. Om du har läst matte så förstår du säkert vad en funktion gör y = f(x) är samma som y = Main(x) fast i det här fallet så kommer Main aldrig att returnera någonting, därav void.

string[] args är argumenten som skickas in till funktionen, med andra ord y = f(argument).

public static void Main(string[] args) är din entry point för ditt program. Om du har en pistol så är Main-funktionen din avtryckare.
__________________
Senast redigerad av enowen 2017-04-08 kl. 23:27.
Citera
2017-04-09, 09:10
  #3
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enowen
public static void Main(string[] args) är din entry point för ditt program. Om du har en pistol så är Main-funktionen din avtryckare.
Haha, aldrig hört den liknelsen förut tror jag, men den var bra

För att ytterligare försöka förtydliga om det går efter denna text är det alltså på första raden i Main-metoden som exekveringen av ditt program kommer starta.
Citera
2017-04-09, 09:34
  #4
Medlem
arereds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enowen
Console.WriteLine gör precis det den säger. Write a line to the console... Behöver inte vara mer avancerat än så. När du ska använda det förstår du nog själv.

public är en access specifier: http://stackoverflow.com/questions/5...cted-or-public

För att förstå fullt ut vilken funktion static och public har behöver du förstå dig på klasser, objekt, metoder mm. Därav låter jag bli att skriva en artikel om det här så kan du återkomma när du är bekant med ovanstående och fortfarande inte förstår vad static gör.

Main i det här fallet är namnet på funktionen. Om du har läst matte så förstår du säkert vad en funktion gör y = f(x) är samma som y = Main(x) fast i det här fallet så kommer Main aldrig att returnera någonting, därav void.

string[] args är argumenten som skickas in till funktionen, med andra ord y = f(argument).

public static void Main(string[] args) är din entry point för ditt program. Om du har en pistol så är Main-funktionen din avtryckare.

Så alltså är Console.Writeline något man skriver som sedan syns i ens program när man startar det?
Citera
2017-04-09, 09:35
  #5
Medlem
arereds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Haha, aldrig hört den liknelsen förut tror jag, men den var bra

För att ytterligare försöka förtydliga om det går efter denna text är det alltså på första raden i Main-metoden som exekveringen av ditt program kommer starta.

Då förstår jag, själva fenomenet som möjliggör att programmet öppnar sig som det ska ( exe-executable )
Citera
2017-04-09, 09:44
  #6
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arered
Så alltså är Console.Writeline något man skriver som sedan syns i ens program när man startar det?
Ska man vara petig är Console.WriteLine något som skrivs ut i konsolen när exekveringen av ditt program nått punkten där det träffar på raden Console.WriteLine.

Det innebär med andra ord att flera saker kan ha hänt i ditt program innan något skrivs ut till konsolen med hjälp av Console.WriteLine. Kom ihåg att när du startar ett simpelt kommandoradsprogram utan en massa krusiduller i kommer exekveringen att starta högst upp i Main och sedan exekvera rad för rad neråt ända tills slutet på Main nås.

Däremellan kan naturligtvis fler metoder anropas, men skalar man av allt sådant är det hur kommandoradsprogram exekveras.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback